Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ms Maaike »

Mja, hangt er vanaf wat je allemaal onder tandbederf verstaat. Het is inderdaad zo dat katten in de regel geen gaatjes krijgen, maar tandplaque en tandsteen komen wel degelijk voor en veroorzaken op hun beurt weer tandvleesproblemen. De plaque (welke uiteindelijk leidt tot tandsteen) ontstaat wanneer er veel suikers in het dieet zitten.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Mietzies
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2013 16:58
Locatie: Roermond

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Mietzies »

Wij gaven Panic & Shy voor hun castratie 1 vol bakje brokken waarmee ze de hele dag samen uit kwamen. 's Avonds gaven we ze dan nog ieder een half zakje nat voer. Sinds ze vorige week gecastreerd zijn, is vooral onze kleinste (Shy) meer op eten gericht. Op advies van de dierenarts geven we ze 's morgens en 's avonds nu brokjes, maar een derde minder dan voorheen. We zetten het voer ook weg als ze klaar zijn met eten, zodat ze niet de hele dag door meer kunnen eten. Ze hebben nu ook allebei een aparte etensbak (omdat kleine Shy heerser is over het eten), zodat Panic ook op zijn gemak zijn deel binnen krijgt. We geven wel nog nat voer tussendoor, ook ter afwisseling en voor de lekkerheid. Tot zover, gaat dit goed. De heren geven nu ook duidelijker aan dat ze honger hebben. De MIAUW's zijn niet te missen haha.
Cats make our lives richer, more relaxt, more loving and more fun!
~ Greetings from Panic & Shy ~
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ms Maaike »

Een derde minder? In één keer? Da's een behoorlijke overgang... Ze waren toch niet meteen minder actief? Ik heb de ervaring dat ze met onbeperkt brokjes voor hun neus juist minder op eten zijn gefixeerd. Mijn kat Pippi (poes) kwam na de castratie veel aan (ook omdat ze bij andere mensen naar binnen ging om eten te snaaien). Vooral de tuin afsluiten, maar ook onbeperkt brokken geven heeft haar doen afvallen van 4,9 kilo naar 4,2 in een half jaartje. Als je kijkt naar het natuurlijke eetpatroon van de kat eet hij/zij meerdere keren kleine beetjes op een dag. Als dat niet kan raken ze steeds meer gefixeerd op eten. Wat je ook kunt proberen is brokjes verstoppen, of in intelligent speelgoed doen (zie Zooplus voor leuke hebbedingetjes). Op die manier zullen ze moeten werken voor hun eten. Behalve dat ze dat zelf waarschijnlijk erg leuk vinden om te doen kunnen ze op die manier altijd een hapje eten. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Mietzies
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2013 16:58
Locatie: Roermond

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Mietzies »

Hoi Maaike,
Shy is tot op heden geen actieve kat geweest. Hij maakt zijn rondje door tuin maar wil dan snel weer naar binnen om lekker lui op de bank te liggen snurken. Panic daarentegen was wel erg actief en bleef ook vaker langer van huis. Sinds de castratie blijft hij meer thuis. Hij wil niet meer zo vaak naar buiten en na een half uurtje tot een uur staat hij alweer aan de deur. Hij zit nu meer voor de raam alles in de gaten te houden buiten. Je hebt wel een punt dat wanneer je maar een paar keer per dag het etensbakje erneer zet ze meer gefixeerd raken op eten, maar als ik het onbeperkt laat staan, dan eet Shy alles leeg :lol: . Hij heeft wel aanleg om dikker te worden. Volgens de dierenarts begon hij al een beetje een buikje te krijgen. Panic daarentegen is mooi op gewicht. Zijn eetbehoefte is ook kleiner. Als hij genoeg heeft, loopt hij weg van het eten. We hebben onderling ook afgesproken dat we het eerst even aankijken hoe het gaat. Wat we in ieder geval niet willen is dat ze te dik worden :smile: .
Cats make our lives richer, more relaxt, more loving and more fun!
~ Greetings from Panic & Shy ~
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Chiquita98 »

Ik blijf het eerlijk gezegd wel raar vinden dat je een bakje weg haalt waar nog eten in zit. Poes gaat eten en eet gewoon lekker een klein beetje met de veronderstelling, er zit nog wat in dus over een uur kan ik weer een beetje eten, maar helaas weg bakje! Ik zou daar zelf nooit voor kiezen want vind dat eigenlijk zielig.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ms Maaike »

Begrijpelijk dat je je katten niet te dik wil laten worden. :) Maar zelf zou ik ook nooit bakjes met brokjes weghalen; als je er een afgemeten hoeveelheid in hebt maakt het immers niet uit wanneer ze het opeten. Overigens creëer je nu dat ze juist alles in één keer op willen eten; het bakje gaat straks immers weg. Gevolg is dat ze veel meer calorieën binnenkrijgen dan dat ze kunnen verbranden voordat de calorieën worden opgenomen in het lichaam. Hierdoor worden katten nu juist dik.

Pippi at eerst ook alles leeg toen ik een vollere bak brokken voor haar neus zette, maar na drie dagen begreep ze dat dat niet meer hoefde en deed ze dat niet meer. Maar de tip over voedselverrijking (brokjes verstoppen, brokjes in speelgoed) is nog steeds een goeie; hier vinden ze het superleuk en op het forum zijn ook veel enthousiaste mensen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Dinky »

Zou kijken naar voedselverrijking (typ maar eens in bij de zoekfunctie hier of google) ipv de etensbakjes weghalen. Doordat ze dan meer moeite moeten doen voor het eten zullen ze minder eten en een meer voldaan gevoel hebben. Dit kan inderdaad door attributen aan te schaffen hiervoor of zelf creatief zijn ;)

Heb zelf bijvoorbeeld een bakje (eierdoosje met wasbollen erin) gemaakt voor de snoepjes omdat onze poes Dinky daar nogal op gefixeerd is:
Afbeelding
Afbeelding
Ook de speelrails die je ernaast ziet wel eens snoepjes in gedaan die ze er dan uit moet hengelen. Dat kan ook heel goed met brokjes ;) Vind ik een betere oplossing dan de bakjes weg te halen. Hier wordt vele malen op een dag namelijk een paar brokjes gegeten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mietzies
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2013 16:58
Locatie: Roermond

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Mietzies »

Bedankt voor jullie reacties en tips! :-) Heel bruikbaar en jullie hebben een punt. Ik wil onze katten niet stimuleren om meer te eten dan ze verbranden op een dag. Misschien is het inderdaad voldoende om gewoon de hoeveelheid brokjes aan te passen, maar de bakjes daarna wel te laten staan. Dan krijgen ze toch al minder brokjes inderdaad. Nogmaals bedankt voor tips. Vooral die om eten/snoepjes in te verstoppen Dinky. Super gedaan! Bedankt ook voor het posten van de foto's. Ik ga er zeker mee aan de slag!
Cats make our lives richer, more relaxt, more loving and more fun!
~ Greetings from Panic & Shy ~
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ms Maaike »

Ah, tof dat je onze tips meteen ter harte neemt. :thup:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ikey »

Hier had ik er ook een die ontzettend geficceerd was op eten. Ons eten was zelfs niet veilig. Sinds wij de bakjes hebben gevuld en ze gewoon laten staan, is het over. Echt van de een op de andere dag. Ik kan het je ook aanraden :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Chiquita98 »

Oh wat fijn dat je het zelf ook inziet. Had al echt medelijden met je katjes. Hoe goed je het ook bedoeld. Soms doen wij dingen waarvan we zelf denken dat we de kat er mee helpen, maar bereiken dan het tegenovergestelde.
Ik gooi wel eens brokjes(met mooi weer) in de tuin. Overal tussen de plantjes e.d. Geweldige stimulans voor ze. Hier staan overigens altijd brokjes ter beschikking. Na een paar weken schrokken gaat dat nu perfect en doe ik het al jaren
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Mietzies
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2013 16:58
Locatie: Roermond

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Mietzies »

Voor mij is het allemaal nieuw (heb nog nooit katten gehad, alleen honden vroeger thuis) en mijn man heeft wel eerder een kat gehad. Aangezien wij fulltime werken, vonden we een hond geen optie. Zodoende zijn onze heren bij ons gekomen in juni vorig jaar. Aangezien ik een groot deel voor de opvoeding/verzorging met alle liefde en plezier voor mijn rekening neem, zijn alle tips meer dan welkom! :-) We willen enkel het beste voor onze mannetjes ;-). En je hebt gelijk Chiquita98 wat wij denken dat het beste is voor de kat, is soms tegenovergesteld aan wat echt het beste is voor ze. Wat de brokjes in de tuin verstoppen betreft... goede tip! We hebben een grote tuin met genoeg verstop mogelijkheden. Ga ik uitproberen zodra het weer beter wordt! :-)
Cats make our lives richer, more relaxt, more loving and more fun!
~ Greetings from Panic & Shy ~
Connie001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 nov 2012 11:56

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Connie001 »

Bij mij staat onbeperkt honden brokken en nu voor Tycho (Maine Coon) ook onbeperkt harde brokjes. Zacht eten krijgen de honden om 19:00 uur KVV (kompleet vers vlees) en Tycho s'morgens en s'avonds een zakje Royal Canin of Whiskas. Hij lust geen KVV.

Wat je beschrijft doet Tycho op dit moment ook hij probeert van ons stelen, op aanraden van forum leden probeer ik iedere avond hoe hij reageert komt hij stelen dan zet ik hem even apart met zijn eigen eten tot wij klaar zijn.
Anne87

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Anne87 »

Anne87 schreef:Ik voer niet de hele dag onbeperkt, omdat Flo dan Noodle's kittenbrokken op gaat eten, en dat wil ik niet. Daarnaast is Flo iets te dik en krijgt een afgemeten hoeveelheid. Als ik die gewoon neerzet, gaat Noodle daar weer van eten en dan weet ik niet hoeveel Flo eet.
Ik geef ze dus meerdere keren per dag een beetje. Flo krijgt haar dagelijkse hoeveelheid in een bakje, en eet daar dan wat hapjes uit. Als ze klaar is, gaat het bakje in een trommeltje en krijgt ze het later weer terug.
Noodle krijgt ook gedurende de dag meerdere malen zijn brokken aangeboden. Hij heeft wel een onbeperkte hoeveelheid, dus als hij flink eet, vul ik het weer bij. Maar als hij klaar is, wordt ook zijn bakje opgeborgen.
Daarnaast heb ik in de catit rails wel onbeperkt brokjes liggen. Dit is een smaak die Flo niet lust en Noodle wel, waardoor Noodle daar wel van eet.
Sinds ik de katten Taste of the Wild voer, staat er wel onbeperkt voer. Noodle eet inmiddels bijna geen kittenbrokken meer, dus er staan meerdere bakjes TOTW. Die blijven ook de hele dag staan en pas 's avonds hoef ik ze weer te vullen. Ik zie regelmatig één van de katten er naartoe lopen en wat hapjes nemen. Flo is inmiddels iets afgevallen, sinds ik dus én onbeperkt én TOTW voer. Dat mocht ook wel. Noodle is juist aangekomen, en dat mocht ook. Ik vind het dus een perfecte manier van voeren.
Natvoer krijgen ze trouwens wel één keer per dag, als wij naar bed gaan. Dat is altijd op als we opstaan.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ikey »

Wij komen net bij de DA vandaan met Diesel, waar we heen gingen voor zijn gebit. Gebit is in orde, maar hij vond Diesel wel te dik. Hij raadde aan toch afgelasten te gaan voeden. Mijn vriend is het hier mee eens, ik niet. Wil eigenlijk nog even wachten, we zijn net 2 weken bezig met de volle bakjes. Even kijken wat er gebeurt. Ik denk dat hij vanzelf wel minder gaat eten. Het gaat juist zo goed met Diesel :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Plaats reactie