eet mijn kitten veel ?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
catbird

eet mijn kitten veel ?

Bericht door catbird »

hoii

ik heb een kitten van 14 weken en nou heb ik het idee dat ze veel eet, maar dik is ze absoluut niet
hoeveel hoort een kitten van 14 weken te eten ?
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: eet mijn kitten veel ?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

staat op de zak voer.
en verder, ze is echt nog een jong kitten, dus lekkker laten eten
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: eet mijn kitten veel ?

Bericht door mittenslief »

ja jonge kittens moeten zeker veel eten, ze moeten immers ook hard groeien
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
catbird

Re: eet mijn kitten veel ?

Bericht door catbird »

dus het is normaal dat als haar bakje met natvoer leeg is en ze heeft trek dat ze miauwt en naar de bakje kijkt van hijs leeg mag ik meer ? :P
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: eet mijn kitten veel ?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Geef je alleen natvoer ? Natvoer vinden ze lekker dus daar kunnen ze geen genoeg van krijgen hier dus ook ik geef hier maar 30 gram natvoer of carnibest of gekookte kip en 50 gram brokken
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Anne87

Re: eet mijn kitten veel ?

Bericht door Anne87 »

Het is ook afhankelijk van de soort natvoer die je kitten krijgt. Wat zit erin? Welk merk is het? De premium voeren zijn over het algemeen voedzamer dan de supermarktmerken. Daar zitten vaak granen in verwerkt en dat is niet nodig voor je kitten. Van een goed premium voer zal je kitten minder nodig hebben.

Daarnaast is het altijd afhankelijk van de kitten hoeveel voer hij of zij nodig heeft. Sommige kittens hebben meer energie nodig, en eten dus ook meer.
Om een voorbeeld te geven van onze Noodle, die is nu 18 weken en eet per dag een bak brokken leeg (ongeveer 100 gram), een klein bakje natvoer aangelengd met water (ongeveer 50 gram natvoer is dat), gekookt vlees of vis (een kleine 25 gram), en krijgt af en toe nog wat toegestopt van Rodi-worsten of andere kittenbrokjes die we als snoepjes gebruiken. Daarnaast spelen we overdag met een voedingsbal, waar brokjes ingaan. Op die manier eet hij ook nog. En het gaat erin als koek.
Maar als hij die dingen op heeft, krijgt hij de rest van de dag wel onbeperkt nog brokjes in zijn bakje. Noodle eet een mix van Prins kitten en Royal Canin kitten brokjes. We geven het trouwens verspreid over de dag (behalve de brokjes, die staan er altijd), waardoor hij steeds enthousiast is over zijn eten.

Flo daarintegen, at als kitten alleen maar droogvoer en kreeg één à twee keer in de week een bakje natvoer met water erbij. Zij had daar voldoende aan en is uitgegroeid tot een mooie en gezonde kat.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: eet mijn kitten veel ?

Bericht door eveline1982 »

Ik zou voor een kitten van die leeftijd 2 a 3 x per dag wat vlees geven en verder nonstop brokjes laten staan. Ik schat de inhoud vlees altijd een beetje in op de grootte en dikte van een kitten en let goed op of de kitten niet afvalt of te hard de breedte in groeit ;) . Als de kitten zich kotsmisselijk gaat eten van de brokken zou ik het wel afwegen, maar heb eigenlijk persoonlijk nog nooit mee gemaakt dat 1 van de katten/kittens hier te veel aten, ze kunnen over het algemeen het zelf wel inschatten. Let wel op dat als een kitten in het begin te weinig heeft gehad en heeft moeten knokken voor voeding die wel meer kans maken op zich misselijk eten. Succes :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: eet mijn kitten veel ?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou goed gevarieerd voeren, dus goede brokken, goed blik en rauw vlees.
Een kitten in de groei heeft genoeg nodig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: eet mijn kitten veel ?

Bericht door Dinky »

Tja ik wordt hier door onze volwassen poes ook altijd achtervolgt naar de keuken waarbij ze mij aankijkt of ze wat lekkers mag (bijvoorbeeld vers vlees) terwijl haar brokjes er gewoon staan.

En ik lees nergens hoeveel je het kitten geeft dus dan is het ook niet te beoordelen of het teveel is ;) zou dus inderdaad non-stop brokjes hebben staan en dat ze dan bedelt om meer natvoer is omdat ze het zo lekker vind (kinderen kunnen ook vragen om snoep en koekjes omdat ze dat lekkerder vinden dan normaal brood bijvoorbeeld).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: eet mijn kitten veel ?

Bericht door pearlsofpassion »

Goh, het ene kitten is absoluut het andere niet, maar bij een actief kitten is het niet abnormaal om zo'n 600gr natvoer per dag nodig te hebben. Als je enkel natvoer geeft.
Dat is natuurlijk zeker niet nodig.
Maar van brokjes kunnen er ook gemakkelijk 150gr in gaan. Ik reken dan met volwassen brokjes, van kittenbrokjes van een goed merk hebben ze wat minder nodig.
Ideaal voer je natuurlijk zowel droog- als natvoer en dus van elk minder dan wat ik hierboven aangeef. Je kan rekenen dat 10gr brok ongeveer overeenkomt met 40gr natvoer, wanneer beide van een goed merk zijn.
Ik zeg het, hangt van kitten tot kitten af en hoe actief ze zijn, hoeveel ze nodig hebben.
Dat mindert ook wel weer met ouder worden.

Kittens voer je gewoon zoveel ze willen. Hou het in de gaten en pas als ze wat dikkig zouden gaan worden, moet je gaan kijken hoeveel ze werkelijk binnen krijgen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: eet mijn kitten veel ?

Bericht door Ikey »

150 gram voor een kitten? Van hoe oud? Hier krijgt de oudste (18 weken) 45 gram droog voer per dag en hij doet het er goed op, hij is absoluut niet mager. Nou beweegt hij ook niet heel veel, maar toch. Toen hij jonger was, zo'n 12 weken, gaven we hem 40, maar toen zagen we hem dikker worden en hebben we het maar weer wat terug geschroefd.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Anne87

Re: eet mijn kitten veel ?

Bericht door Anne87 »

Ik denk dat het ook afhankelijk is van welke brokjes je hem geeft. Van supermarktmerken hebben ze gewoon veel meer nodig om vol te zitten. Noodle heeft altijd op premium gezeten, maar toen Flo bij ons kwam was ze My Cat van de Hoogvliet gewend. Ze at hier makkelijk 3 bakken per dag van op en ze was ontzettend mager. Woog ongeveer 3 tot 3.5 kilo. Inmiddels zit ze op Prins en weegt ze 4.5 kilo en is goed op gewicht. Ze eet nu maar 50 gram brokjes per dag, en dan natvoer en iets vers erbij.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: eet mijn kitten veel ?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ga uit van goede brokken.
Maar volwassen brokken, kittenbrokjes hebben een hogere energie-inhoud.

Ik heb het over een kitten voor ze gecastreerd zijn, erg actief, misschien wel een beetje aan de grote kant.
Ik zeg zeker niet dat alle kittens zoveel nodig hebben, absoluut niet. Maar topicstarter vroeg vanaf wanneer een kitten te veel zou eten. Dus gaf ik aan dat er kittens zijn die 150gr per dag nodig hebben. En dat dus geen reken tot paniek zou zijn.

Het is gewoon erg afhankelijk van kitten tot kitten. Van hoe actief ze zijn, hoe groot ze zullen uitgroeien, of ze aanleg hebben om dik te worden of niet.
Ik heb vb 2 jongens, die ongeveer evenveel wegen, maar de ene krijgt het dubbele te eten van de andere. Laat die andere natuurlijk net het liefst eten, maar goed, die wordt er dik op. Spijtig voor hem, maar niets aan te doen...
Dat verschil zag je als kitten ook al. Luis is altijd heel slank geweest en heeft veel gegeten, ook na castratie. Cuzco is 1 van die weinig kittens die wel degelijk te dik werd voor castratie en ik al ging rantsoeneren. En hij is nog steeds te dik, ik krijg het er eigenlijk niet vanaf... Luis die mag eten wat hij wil (of toch bijna) en krijgt dus gewoon het dubbele van Cuzco.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: eet mijn kitten veel ?

Bericht door Anneke_87 »

Hier eten onze twee kittens ook best veel. We geven ze Sanabelle sensitive (owv spijsverteringsproblemen). 's Morgens als ik vertrek geef ik ze 40-50g (voor de twee samen). Tegen dat mijn vriend opstaat (ongeveer drie kwartier later) is hun bakje meestal op. Dus geeft die ze nog eens zoiets. Tegen de tijd dat we 's avonds thuis zijn (is wel zo'n 11u later) is dat op en krijgen ze nog eens 40-50g wat meestal dan ook op is tegen de tijd dat wij naar bed gaan en dan krijgen ze nog wat om de nacht mee door te komen. Dus da's ongeveer 200g op 24u voor twee kittens.

Thor (14 weken) weegt nu 1,6 kg en Tigris (ong. 18 weken) weegt 2,7 kg (in mijn ogen was dat naar de zware kant). Maar de dierenarts zei dat ze prima in orde waren en mooi staan, dus ik maak me geen zorgen.
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
catbird

Re: eet mijn kitten veel ?

Bericht door catbird »

ze eet dan nu 150 g natvoer (Wiskas) en heeft een bakje vol brokjes (felix) en het natvoer is altijd op en soms is dus ook haar bakje brokjes leeg , daarnaast is ze echt niet dik en verwacht ook niet dat ze snel dik zal worden aangezien der moeder ook heel slank (soms lijkt wel iets te mager ) is
en naast haar kitten voer krijg ze dan af een toe een snoepje
ze is ook best groot heb ik het idee ze woog met 9 weken 1,4 en met der 13 weken 1,85 maar is apsoluut niet dik

(zal k een foto van haar hier mogen plaatsen ? )
Plaats reactie