Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of hond

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
saar17
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2012 14:56
Locatie: Antwerpen

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door saar17 »

Ik heb geprobeerd om Sookie Hill's Nature's Best en Orijen te doen eten, maar daar haalde ze haar neusje maar voor op. Daarom geef ik nu Royal Canin Exigent 42 Protein Preference(42% ruw eiwit). Hier zit wel maïs in en ook wat tarwe, maar ik vind het goed dat er zoveel eiwit in zit. Wat vinden jullie van die samenstelling?
Qua natvoer geef ik Almo Nature kip & rijst. Sookie krijgt elke dag een half potje en dit vindt ze geweldig. Dit ziet er ook uit als echt eten. Gekookte kip, met wat bouillon en wat rijst voor de binding. hier ben ik ongelooflijk tevreden van, en de kat ook. :)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Ilovesiamesecats »

Aangezien ik hier net zo'n lama heb lopen als Snickers ben ik blij dat ik Applaws brokjes heb gevonden. Daarmee kan hij de combi brokjes-vlees aan mits ik zorg dat er een ruime tijd tussen zit. Daarnaast ben ik er achter gekomen dat Lucky niet meer na 21:30 kan eten, dan komt het er ook zeker uit.

Daarnaast zweer ik bij KVV, daar zit echt alles in wat ze nodig hebben zoals de natuur het bedoeld heeft. Ik vertik het om €0,45 cent uit te geven voor een kuipje met 80% water, 4% vlees en 16% zooi :eshifty:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Adriana »

taurine 2600.0 mg/kg
chloride 1.04 %
choline 2200.0 mg/kg
fosfor 1.18 %
ijzer 199.0 mg/kg
jodium 2.8 mg/kg
kalium 1.0 %
koper 15.0 mg/kg
linolzuur 3.84 %
lysine 1.54 %
arachidonzuur 0.07 %
calcium 1.3 %
magnesium 0.08 %
mangaan 65.0 mg/kg
metaboliseerbare energie 3641.0 kcal/kg
methionine 0.99 %
natrium 0.6 %
omega-3-vetzuren 0.35 %
omega-6-vetzuren 4.1 %
plantenvezels 9.4 %
ruw eiwit 42.0 %
ruw vet 15.0 %
ruwe as 8.5 %
ruwe vezel 3.4 %
selenium 0.17 mg/kg
vitamine B12 (cobalamine) 0.17 mg/kg
vitamine B2 (riboflavine) 61.1 mg/kg
vitamine B3 (niacine) 193.5 mg/kg
vitamine B5 (pantotheenzuur) 66.2 %
vitamine B6 (pyridoxine) 46.9 mg/kg
vitamine B8 (biotine) 3.51 mg/kg
vitamine B9 (foliumzuur) 12.9 mg/kg
vitamine C (ascorbinezuur) 200.0 mg/kg
vitamine A 27000.0 IE/kg
vitamine B1 (thiamine) 17.0 mg/kg
vitamine D3 1000.0 IE/kg
vitamine E 500.0 mg/kg
vocht 5.5 %
zetmeel 19.6 %
zink 208.0 mg/kg

Samenstelling:
gevogelte-eiwit (gedroogd), maïs, plantenproteïne-isolaat*, maïsglutenvoer, tarwe, dierlijk vet, lignocellulose, dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), gedroogde bietenpulp, mineralen, sojaolie, borage-olie.
*L.I.P.: Uitgelezen, licht verteerbare proteïnen met hoge biologische waarde.
Toevoegingsmiddelen:
Voedingsfysiologische toevoegingsmiddelen:
vitamine A (25.000 IE/kg), vitamine D3 (1.000 IE/kg), E1 [ijzer] (36 mg/kg), E2 [jodium] (2,8 mg/kg), E4 [koper] (4 mg/kg), E5 [mangaan] (47 mg/kg], E6 [zink] (156 mg/kg), E8 [selenium] (0,06 mg/kg), conserveringsmiddelen, anti-oxidanten.

erg hoog eiwitgehalte, erg hoog gehalte methionine, fosfor..
en ik kom niet goed uit de ingrediënten.. rare soorten en combi..
waar ik ook niet zo vrolijk van word is het aandeel toegevoegde chemische vits+mins..
die moeten uit de ingredienten komen en niet hoeven te worden toegevoegd in verknutselde chemische vorm.. nee, t zou niet mijn keuze zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
saar17
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2012 14:56
Locatie: Antwerpen

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door saar17 »

Wat vind jij dan belangrijk qua samenstelling om op te letten, Adriana? Want ik dacht net dat het goed was al er veel eiwitten in de voeding zaten.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Ilovesiamesecats »

Eiwitten zijn juist helemaal niet slecht voor katten.... Beter een brok met wat meer eiwitten en zo min mogelijk koolhydraten dan andersom!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Dinky »

Adriana haar ervaring is dat haar katten eiwitten minder goed verteren waardoor de ontlasting begon te stinken. Maar hierbij geldt dat het van de kat af zal hangen ;)

Ben er ook voor om te kiezen voor zo min mogelijk koolhydraten omdat die de urine minder zuur maken (wat kan leiden tot struvietblaasgruis) terwijl de katten deze moeilijk kunnen verteren.

De meningen over wat een goede voeding is lopen nogal uiteen in elk geval ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Adriana »

we hebben in het recente verleden in de voedingstopics daar geweldig interessante discussies over gehad. met allerlei argumenten en veel voors en tegens.
en de vaststelling dat de stofwisseling van iedere katzel anders kan reageren op hetzelfde voer.

zelf ben ik geen voorstander van brokjes (geconcentreerd voer dus) met eiwitgehaltes > 30%. zeker al niet voor katzels boven 10 en onder 1 jaar. bij de eerste categorie is het een te zware belasting voor de al wat oudere nieren en bij de tweede club zijn de nieren nog niet helemaal uitontwikkeld en kunnen ze al dat eiwit niet aan.
en eiwit graag voornamelijk van gevogelte.
ben ook geen voorstander van tarwe en zeker ook geen voorstander van veel toegevoegde synthetische vitamines, want dat duidt qua voedingsstoffen op gebrekkige ingrediënten. die vits+mins moeten namelijk uit de ingrediënten komen en niet in verknutselde vorm worden toegevoegd. want dat wordt zonder hulpstoffen door het lijf vaak niet herkend en dus niet opgenomen.
uit het onderzoek dat Bianca een tijdje geleden in een topic heeft gezet blijkt iets dat ik hier al veel langer zie.. de meeste katten kunnen niet zonder koolhydraten en kiezen ook niet voor koolhydraatloze menu's. ik heb hier een paar jaar koolhydraatarm moeten voeren en je zag het dier en de vacht achteruit gaan. uiteindelijk een vorm gevonden met voorverteerde kh's met wat meer andere stofjes om de alvleesklier te helpen..
er zijn oeverloze discussies over wat wordt bedoeld met graan.. tarwe-haver-gerst-rijst-e.d.?
tarwe is heel vaak een boosdoener voor tal van kwalen en allergie, maar rijst?
er zijn voeders waar de 'granen' zijn voorverteerd à la de muizenmaag.

we hebben ergens in een topic een analyse van muis en daar blijkt uit dat het eiwitgehalte helemaal niet zo hoog is en het vetgehalte veel hoger dan iedereen denkt. naast vocht en ballast. en als je moederpoezenmelk analyseert dan blijkt dat ook daarin het eiwitgehalte niet verbijsterend hoog is..
katten eten geen koe of schaap, ik bedoel hompen vlees, dat is veel te eenzijdig.
en ze moeten wat rauw, hetzij vleesjes, hetzij plantaardig, hetzij eidooier: voor de enzymen en niet alleen maar 100% doodgekookt voer (blik+brokjes)..

laat ik me beperken tot wat er hier goed gaat en dat zijn de breed samengestelde voeders met veel verschillende natuurlijke ingrediënten. met zo min mogelijk toegevoegde synthetische vits+mins, weinig tot geen methionine, beetje lysine, behoorlijk wat vezels en ballast en een redelijke hoeveelheid goeie vetten.

je moet per katzel de vertering in de gaten houden en ook het aantal plassen want bijv blaasgruis is niet alleen een kwestie van brokjes maar zeker ook aanleg en het belangrijkste: veel te weinig drinken. te weinig drinken is ook een zware belasting voor de nieren.

tja en ach, wat is goede voeding voor katzels? iets wat zoveel mogelijk lijkt op wat ze in de natuur bij elkaar scharrelen.. en dat is heel divers met hoofdbestanddeel muis/vogel/incl vacht+bot+veren=ballast met veel meer plantaardigs daarbij dan iedereen denkt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door pearlsofpassion »

Vitaminen komen nooit meer uit de ingredienten bij brok en blik. Daarvoor zijn deze veel te hard en lang verhit geweest. Alles wordt kunstmatig toegevoegd, anders zou de kat snel omvallen.
Dat is de tol van verhit voedsel.

Ingredienten spelen echter wel een serieuze rol in de gezondheid omdat ze bepalen welke de samenstelling van de eiwitten, koolhydraten en vetten is.
Ik ben daarin dus ook meer van de hogere eiwitten dan hogere koolhydraten. Al zal een kat altijd een periode van aanpassing kennen met minder ontlasting en dergelijke, wanneer van voedingssamenstelling veranderd wordt. Dat moet je even tijd geven.

Wat betreft de link tussen nierfalen en eiwitten, het wordt steeds duidelijker dat de eiwitten pas belastend worden voor de nieren wanneer deze al beschadigd zijn, itt fosfor dat werkelijk de nieren belast.
Goede, dierlijke eiwitten zijn minder belastend voor de nieren en het algemene gestel van de kat, dan plantaardige, want aan dierlijke is de kat aangepast. Dat brengt ons terug bij het belang van de ingredienten. Dierlijke eiwitten zijn een plus, maar de plantaardige of nog erger, graaneiwitten die je in vele supermarktvoeren ziet opduiken zijn net extra belastend en slecht.
Zoals Adriana al zegt is tarwe daarin het allerslechtst.
Katten zijn gewoon dieren met een hoge nood aan kwalitatief goede eiwitten (hoger dan vb honden, waardoor katten in een rauw menu ook meer nood hebben aan goed spiervlees dan honden).

Het is een feit dat brokken- en blikfabricanten roepen dat hun voer alles bevat wat je kat nodig heeft, maar ze vergeten erbij te vertellen wat er allemaal in zit dat de kat NIET nodig heeft. En dat is waar je vooral op moet letten wanneer je een voer kiest.
De juiste hoeveelheid vitaminen hebben ze allemaal wel, maar welke heeft het minst schadelijke stoffen? Dat is de werkelijke vraag.
En dan kom je volgens mij ook uit bij een voer met zo min mogelijk koolhydraten en plantaardige ingrediënten.
Iets van kruiden, eventueel een vruchtje of wat groenten, vind ik positief, en iets van zetmeel heb je altijd nodig in een brok, maar let op voor zware granen als tarwe en mais.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
peggy72

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door peggy72 »

Wij voeren al sinds een jaar of 10 vers vlees. Eerst gestart met de honden. Dit omdat 1 altijd zijn vel kapotknaagde en 2 andere hadden altijd maagproblemen. Op aanraden gestart met vers vlees en dat werkte.

Onze katten krijgen van alles wat. De opvang katten buiten eten vers vlees met een beetje natvoer eroverheen. Ze lusten echt niet allemaal vers vlees en ook niet allemaal alle natvoer soorten. Dat is dus een heel gepuzzel geweest. Daarnaast zijn er een paar bij die alleen maar brokken eten. En dan ook weer niet de pakken van de duitse aldi maar wel de iets duurdere zakken.

De binnen opvangers hebben net een hele test met voer achter de rug. Perfect Fit staat hier op nummer 1. Zo gauw ik daar een bakje van neerzet is het in no-time leeg. Eigen merk van de Hartog diervoerders vinden ze ook lekker en Ecostyle care als laatste volgt Sanabel sensitive gevogelte en hair&Skin. De rest laten ze nagenoeg staan.

Onze honden kregen altijd RC adult mini en dat had een negatief effect zoals vacht, maag en darm problemen. Daarnaast was de waterbak in no-time leeg en moesten ze continu naar buiten.

Kwaliteit zegt inderdaad wat maar is niet voor ieder dier het beste. Een ieder reageert weer anders. En dan natuurlijk de smaak die bij de beestjes bovenaan staat. Het kan nog zo'n goed merk zijn met alle juiste ingredienten....als ze het niet eten......heb je er ook niks aan
Plaats reactie