Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of hond

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Renatevanderveer

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Renatevanderveer »

Ik zag laatst bij de DA dat ze van Royal Canin ook blikvoer verkopen.
Ze hebben het in dezelfde merken als de droogvoeding, iemand hier ervaring mee?
Het leek me namelijk een optie, omdat Snickers al het andere natte voer een halve dag later weer uitbraakt..
Cerna

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Cerna »

Je kunt nog zulke goede voornemens hebben wat betreft het kattenvoer, maar wanneer ze het niet willen eten en alleen maar hun vertrouwde voer willen, wat doe je dan?
Toen ik pas op het forum kwam heb ik ook wel eens wat tips mbt de voeding opgevolgd en de enige die er blij mee was, was het asiel :cry:
Dus hier alleen Royal Canin Exigent, Fit en Sensible en Hills-KD (eigenlijk alleen voor Noa, maar ze eten er allemaal van behalve Cochi) en zacht voer is dus Gourmet en Applaws, Beaphar nierdieet en runderhart. En Noa krijgt Trovet RID.

Renate: braakt Snickers alle nat voer uit (alle merken en alle soorten: gelei, saus en paté) of alleen met saus? Cochi deed dit ook bijna zijn hele leven (en is inmiddels toch bijna 18 :lol: ) en ik gaf hem dan hele kleine porties of liet de meeste saus er eerst door een andere kat aflikken. Sinds hij mousse kreeg (Gourmet) was het over.

Royal Canin heeft zakjes - ik weet niet of je die bedoelt? - en die heb ik wel eens gehad. Vonden ze wel lekker wanneer ze het niet te vaak kregen (mijn katten zijn nogal verwend :eshifty: ).
Trovet heeft heel veel smaakjes paté voor katten met een gevoelige maag. Misschien ook een optie: http://www.medpets.nl/trovet+kat/
Renatevanderveer

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Renatevanderveer »

Mousse heb ik nog niet uitgeprobeerd! Dat zou ik nog wel eens kunnen uitproberen!
Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door castratenkoor »

Mousse van Miamor - blikjes van 85 gram - is misschien ook een idee?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Renatevanderveer »

Miamor, dat ken ik niet.. Waar kan ik dat kopen?
Waarschijnlijk bij de Jumper, kennen jullie die winkel?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Adriana »

Renatevanderveer schreef:Miamor, dat ken ik niet.. Waar kan ik dat kopen?
bij Zooplus, zie banner boven aan deze pagina. wordt vanaf euro 19,- gratis thuisbezorgd.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ten_miamor
hier zijn ze dol op de filets kip/tonijn, is geen compleetvoer dus voor erbij, zit geen smurrie in dus tandjes blijven schoon. http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ten_miamor
en 100 grs per foliezakje (ipv de gebruikelijke 85 grs)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Dinky »

Renatevanderveer schreef:Miamor, dat ken ik niet.. Waar kan ik dat kopen?
Waarschijnlijk bij de Jumper, kennen jullie die winkel?
Ik ken de winkel en je zou er altijd even kunnen kijken of ze het er verkopen ;) Het verschilt namelijk per dierenspeciaalzaak welke merken ze verkopen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Cerna »

Ken Miamor ook niet, maar zo te zien een soort paté met een geleilaagje eromheen, geen mousse.
En wanneer ze het niet lusten, zit je met een grote voorraad (asiel blij!). Gourmet mousse kun je per blikje in de winkel kopen en 8 verschillende smaakjes.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Adriana »

als je langs de natvoerselectie van Miamor kijkt dan zie je waar er ragout en waar er gelei aan is toegevoegd.
het hoofdbestanddeel is vis/kip/vlees. goed herkenbaar, niet vermalen, geen plakpaté, geen smurrie.
gaat per 6. en dat is bij heel veel Zooplus soorten en dat noem ik niet een grote voorraad.
Miamor heb ik nog nooit bij een dierenspeciaalzaak gezien en dat geldt voor veel meer merken/soorten bij Zooplus. ik beschouw Miamor als kwalitatief goed voer met goeie prijs/kwaliteitverhouding.
en inderdaad loop je het risico van 4 foliezakjes als de tijgers het niet lusten maar ik vind dat overzichtelijk en wie niet probeert vindt ook niks uit....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Renatevanderveer »

Ik denk dat ik eerst de mousse van Gourmet ga uitproberen..
Het zijn namelijk met name de paté soorten die Snickers weer uitbraakt.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Ikey »

Ik ga Miamor onthouden. Klinkt erg goed, ga ik bij mijn volgende zoolpusbestelling kopen :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door castratenkoor »

Ik heb altijd Miamor in huis, als Sjaak een wat mindere dag heeft kan ik hem daar altijd mee paaien. De 85 gram blikjes mousse.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Renatevanderveer »

De blikjes Mousse van Gourmet zijn in ieder geval een succes.
Snickers eet er niet zoveel van, maar hij vind het wel lekker en het blijft binnen!

Joehoe!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door pearlsofpassion »

Ikey schreef:Inderdaad, meestal let je op de dingen die wilt dat die er wel in zitten ;-) En uiteraard heb ik daar ook op gelet :)

Ik geef liever niet iets, als de kat het niet nodig heeft. Heb het nog even verder onderzocht, er is ook over geschreven op dit forum. Een overschot vitamine C wordt door de kat uit geplast, net als bij de mens. Maar vitamine C maakt de urine wel zuurder en daardoor kunnen weer oxalaatstenen ontstaan, die alleen operatief te verwijderen zijn.
Ik heb er niet zoveel verstand van dat ik weet bij welke hoeveelheid vitamine C schadelijk wordt. Ik neem aan dat de hoeveelheden uit de droogvoerpakken niet schadelijk zijn. Maar ik weet dat niet zeker, dus voor de veiligheid wil ik het er liever niet in, omdat ze het toch niet nodig hebben. Ze kunnen het zelf aanmaken.

Misschien heb je hier wel net het antwoord gegeven op je eigen vraag.
Door de koolhydraten in de voeding is urine van brokgevoerde katten nog steeds veel vaker te basisch dan te zuur en krijgen ze struviet. Daarom worden in de meeste voeders standaard verzuurders toegevoegd. Dus zal die vit C eerder goed dan slecht zijn.
Vit C kan je trouwens in het lichaam (anders dan vb Vit A) niet overdoseren. Het kan zijn dat het de urine beïnvloed, maar het wordt wel gewoon uitgescheiden als er teveel is.

Je uitgangspunt dat in een goede kwaliteit voeding de vit wel allemaal aanwezig zullen zijn, is natuurlijk wel compleet fout. Dat geldt enkel voor de onbewerkte ingrediënten. In brok en blik worden die echter zodanig verhit dat daar niets meer van overblijft. Werkelijk niets.
In elke brok moet dus alles toegevoegd worden, dat is altijd zo. Vandaar ook dat een kat ernstig ziek wordt bij het met de pot mee eten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Ms Maaike »

pearlsofpassion schreef:Vandaar ook dat een kat ernstig ziek wordt bij het met de pot mee eten.
Ben het helemaal eens met de rest van je bericht, maar bovenstaande quote is absoluut niet per se waar. Het zal zeker niet optimaal zijn voor een kat om met de pot mee te eten, maar de (boerderij)katten van mijn opa en oma kregen altijd aardappelen en groente en zijn allemaal ouder dan twintig geworden. Ik ontken het belang van goede voeding zeker niet, maar het is niet zo zwart/wit als dat je in bovenstaande quote weergeeft.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie