Bewaren droogvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Bewaren droogvoer

Bericht door stervis »

Ik bewaar mijn droogvoer in een grote plastic emmer met deksel. Maar toch merk ik al gauw dat de brok droger wordt en mijn katten het minder snel op hebben dan een verse brok.

Logisch! Maar hoe bewaren jullie je voer? En heb je misschien tips om de brokken zo vers mogelijk aan te bieden?

Op het moment vul ik de emmer met 7,5kg en doe ik hier 2-3 maanden mee. Ik heb al zitten overwegen om eventueel een kleinere verpakking te kopen om de versheid te bevorderen.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bewaren droogvoer

Bericht door Dinky »

Zelf maak ik gebruik van deze bewaardoos.
Mijn vriend die er van houdt als er over dingen nagedacht is die is er ook helemaal weg van om de volgende redenen: Inkeping aan de onderkant waardoor je er makkelijk voer uit kan gieten, goede afsluiting door middel van rubber rand, kleine opening om het voer uit te halen en voor het vullen wanneer je nieuwe zak haalt dan kan de hele bovenkant eraf.

Je hebt hem ook nog wel in andere maten en hier bevalt hij goed ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bewaren droogvoer

Bericht door castratenkoor »

Ik zou niet te grote verpakking kopen als je 1 of 2 katten hebt. Niet alleen de smaak gaat
achetruit, zoals je aan de katten erkt. Ook de kwaliteit gaat achteruit, vanaf het moment dat de zak geopend is.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Bewaren droogvoer

Bericht door stervis »

Ik die al eens zien staan in de dierenwinkel ja. Maar dat is toch infeite niet veel anders dan een afgesloten emmer?
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bewaren droogvoer

Bericht door Dinky »

Weet natuurlijk niet hoe jou afgesloten emmer eruit ziet en hoe luchtdicht die is ;)
Maar het zou kunnen dat die hetzelfde effect heeft inderdaad.

Anders zoals Dinie zegt (en je zelf ook al had bedacht) een kleinere verpakking kopen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Bewaren droogvoer

Bericht door Konijntje »

Ik kreeg van een Dierenwinkel het advies als je grote verpakking koopt om niet al het eten in een bewaarton te bewaren.
Hij vertelde mij wat eigelijk logisch is elke keer als je de deksel open maakt van de bewaarton lucht bij komt waardoor de smaak voor een kat minder wordt en droger wordt.
Dus doe een kleine hoeveelheid in de bewaarton en dan de rest in de verpakking laten zoveel mogelijk lucht eruit laten en dicht plakken met tape
En bijvullen indien nodig!!!
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Bewaren droogvoer

Bericht door stervis »

Dat klinkt inderdaad allemaal logisch!

Maar op veel grote verpakkingen zit ook niet zo'n handige sluitstuk zoals die op kleinere zakken zit... dan maakt het toch weinig uit als je een deel in een ton stopt of in de zak laat? Toegegeven dat de zak naar verhouding dan wel minder vaak geopend wordt

Mijn vriendin heeft helaas de zak van 7,5 zo in één keer in de ton gemieterd! Ze zullen het toch echt wel moeten opeten helaas! Mengen met een beetje water doet wonderen (in hun bakje).

Maar ik denk dat ik inderdaad maar dan wat vaker en duurdere klein verpakkingen moet kopen.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bewaren droogvoer

Bericht door Dinky »

Wat natuurlijk ook nog een optie is: een grote afgesloten emmer/bak voor de voorraad en een kleinere variant waaruit je ze dagelijks voer geeft (en die je dan dus bijvult uit de grote bak). Op deze manier gaat de grote voorraadbak ook minder vaak open natuurlijk wanneer je de goedkopere grootverpakkingen wilt blijven gebruiken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bewaren droogvoer

Bericht door Adriana »

ik doe het voer in een stevige plastic zak of verdeel het voer over een paar plastic zakken. die zuig ik vacuum en sluit af met een knoop in de zak. die gaan in een bak of trommel, donker en koel. en 5 kg is hier het absolute maximum en doorgaans 2 kg. en als die zakken geopend zijn gaat er ook een plastic (afvalemmer)-zak omheen waar ik zo veel mogelijk lucht uitdruk en afsluit met een knoop.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Bewaren droogvoer

Bericht door stervis »

Ja, dat lijkt me inderdaad een betere aanpak Adriana. Op het moment heb ik het dus in een plastic emmer waar 30L in kan en deze staat in het hok waar ook de HR ketel zit. Wel donker dus, maar niet al te koel (ook niet te warm). Dit lijkt me vast niet heel bevorderlijk voor de brokken...

Enige optie is dus inderdaad kleiner inkopen (2,5 of 5kg) en dat dan verdelen in weer kleinere zakjes, blikjes en een minder warme opberg plek vinden.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Bewaren droogvoer

Bericht door stervis »

Adriana, heb je echt zo'n vacuumzak waar je je stofzuiger op moet zetten of gewoon één met zo'n randje?
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bewaren droogvoer

Bericht door Robijn »

Ik verdeel het voer over dieetsuikerpotten; daar heb ik er toch genoeg van. Ik denk dat er in zo'n pot 3/4 -1 kilo kan ofzo. Voordeel is dat er dan maar 1x zuurstof bij is gekomen; nl. alleen op het moment dat ik het voer over alle potten heb verdeeld. En 1 pot gebruik ik steeds; die staat op het aanrecht. De rest van de gevulde afgesloten potten staan in de kast. Als er 1 pot op is, pak ik weer een nieuwe pot uit de kast.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bewaren droogvoer

Bericht door Adriana »

stervis schreef:Adriana, heb je echt zo'n vacuumzak waar je je stofzuiger op moet zetten of gewoon één met zo'n randje?
hihi, ik zuig die zakken vacuum gewoon aan mijn mond, zoveel lucht komt daar niet uit en dan dichthouden, knoop erin.. jan boere fluitjes werkt hier altijd het snelst..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Bewaren droogvoer

Bericht door stervis »

Ja, daar had ik ook al aan gedacht Robijn! En dat ik dan met één pot bijvoorbeeld een week doe
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bewaren droogvoer

Bericht door Robijn »

Ja, zo doe ik het. ;-) Het is wel even een beetje werk in het begin, alle brokken over de potten verdelen, maar daarna heb je er profijt van.
Ik doe ook ongeveer 1 week met 1 pot.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie