blikvoer nodig?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Kelly87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2012 10:23

blikvoer nodig?

Bericht door Kelly87 »

Momenteel krijgt onze kitten Maurice (bijna 9 weekjes) nog altijd wiskas junior zowel nat als droogvoer. Dit voer kreeg hij ook bij de mensen waar hij geboren werd, maar ik ben niet echt gek op supermarktvoer :roll:
Ik denk er over om hem zoals onze hondjes ook over te zetten op taste of the wild brokken maar dan natuurlijk de variant voor katten.
Ik weet uit ervaring met hondenvoer dat blikvoer niet echt fantastisch is, dus ik vermoed dat dit voor kattenvoer ook zo is.
Heeft een kat natvoer nodig?

Onze hondjes krijgen regelmatig ook renske vers of diepvriesvoer (duck, haaksbarf, bandit,...), dit bestaat ook voor katten heb ik gezien, is dit goed om af te wisselen met de brokken?
Hier met de honden wissel ik om de dag, dus een dag brokken en een dag vers. kan ik dit voor onze Maurice ook zo doen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: blikvoer nodig?

Bericht door Adriana »

een kat heeft vochtig voer nodig, daar is-ie op gebouwd.
in de natuur komt het meeste vocht samen met de prooidieren binnen. katten zijn van nature slechte drinkers omdat dit ze in het wild kwetsbaar maakt.
natvoer (blik en foliezakjes en zo) heeft als functie om vocht aan te voeren en zeker te zijn dat een katzel voldoende vocht binnenkrijgt.
er is uitstekend natvoer, kwestie van prijs en merk, kijk maar eens bij Zooplus (zie boven) en zoek er de ingrediënten en analyse bij.
Whiskas is op het forum niet favoriet ivm stinkende ontlasting maar niet iedere kat heeft daar last van.
de beste indicatie is te kijken of je katzel genoeg plast (ongeveer twee plassen per etmaal), chronisch vochtgebrek geeft kans op nare kwalen zoals bv blaasgruis en nierschade.
heel jonge dieren zou ik niet te veel droge brokjes geven, dat is te geconcentreerd en te droog. ze zijn nog bezig om over te schakelen van moedermelk naar wat vastere voeding en de stap naar voornamelijk droge brokjes is veel te groot.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: blikvoer nodig?

Bericht door mittenslief »

nee kittens hebben echt zeker een paar keer per dag natvoer nodig. de pleegkittens hier krijgen altijd alexis (aldi) dit omdat hier de minste diarreeproblemen mee zijn.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: blikvoer nodig?

Bericht door Adriana »

yep, diarree bij kittens is heel vaak een kwestie van niet goed kunnen verteren van te veel voedingsstoffen en dan met name eiwit.
alexis scoorde hier al veel vaker goed, waarsch omdat het matig in de eiwitten zit, redelijk wat ballast heeft met lekker veel vocht. en het is toch compleetvoer.. en betaalbaar..
zelfde verhaal voor het eigen merk van AH kuipjes natvoer, missch zelfde fabrikant?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: blikvoer nodig?

Bericht door Chiquita98 »

Alexis is zeker goed betaalbaar. Omgerekend nog goedkoper dan de whiskas. Helaas haalt bij mij Gizmo zijn neus op voor dit voer. Hij wil alleen maar whiskas en dan ook alleen maar de vis. Bij mij krijgen ze het trouwens echt als een lekkernijtje dus een 1/4 zakje per dag. Vaak aangelengd met water. Dan is het toch al een hele hap vind ik.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: blikvoer nodig?

Bericht door pearlsofpassion »

Vers is ook een goede optie. Daar zit voldoende vocht in, maar niet genoeg om de brokken te balanceren. Daarvoor is natvoer inderdaad beter.
Op http://www.voerwijzer.com kan je alle merken kvv vinden en gemakkelijk vergelijken. Haaksbarf en Bandit hebben kattenversie's dus dat is al handig. Zijn ook super merken. Als je kat het lust kan het geen kwaad af en toe de hondenversie te geven, maar de hoofdmoot van zijn menu moet uit kattenvoer bestaan.

Ik vraag me wel af wat je bedoelt met dat je uit ervaring weet dat blik niet fantastisch voer is? Want blik is zeker niet slechter dan brok, net om het vochtgehalte. En als het voor de tanden is, is brok evengoed een veroorzaker van tandplak...

Persoonlijk zou ik gewoon de brokken weglaten, maar ja, dat is persoonlijk :lol:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Kelly87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2012 10:23

Re: blikvoer nodig?

Bericht door Kelly87 »

Bij blikvoer voor honden zeggen ze dat het een beetje is zoals mc donalds voor mensen. Veel prullen waar ze niets mee kunnen maar waar ze wel dik van worden.
En inderdaad onze honden waren allemaal te dik en sinds ik ben overgeschakeld op vers ipv blikvoer zijn ze nu mooi op gewicht, hebben ze veel minder ontlasting en hun vacht is er ook echt mooier door geworden. Maar een kat is natuurlijk geen hond :)

Maar dus als ik het goed begrijp is er bij een kat zeker natvoer nodig. En is wiskas niet echt slecht? Onze Maurice heeft inderdaad wel last van de darmen nadat hij natvoer heeft gegeten, nadien is zijn stoelgang wat slapjes. Niet echt diarree maar ook geen stevig worstje. En vaak laat hij dan ook stinkende winden.
Misschien dan toch even uitkijken naar ander natvoer?
Alexis wil ik zeker wel een keertje proberen, zijn er nog andere merken die goed aangeschreven zijn?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: blikvoer nodig?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou eerder bij Zooplus bv Miamor blikjes 85 gram bestellen. Redelijk geprijsd en kwalitatief veel beter.
Als je meer geld te besteden hebt is vis van Porta21 erg goed en vis van Almo. Wordt hier egr goed gegeten. Kip van Almo blieven ze niet maar dat ziet er ook gortdroog gekookt uit.

Andere soorten waar ik over te spreken ben zijn Animonda 200 gram, Grau smulpotje 200 gram, Hill's 185 gram.

Maar als de kat rauw lust zou ik zoveel mogelijk rauw aanbieden. Ook voor katten veel beter dan brok en blik. Zelf geef ik Carnibest, Carnivoer en kuikentjes.

Persoonlijk zou ik geen Whiskas geven en geen Aldi.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Kelly87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2012 10:23

Re: blikvoer nodig?

Bericht door Kelly87 »

Hij zal rauw zeker wel lusten, want als de hondjes aan het eten zijn gaat hij altijd enkele stukjes vlees stelen :-). Ik moet er hem echt van weg houden of hij zou zijn buikje rond eten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: blikvoer nodig?

Bericht door castratenkoor »

Nou dan is de keuze makkelijk te maken zou ik zeggen. Kun je toch Carnibest oid voor hem kopen, is prima totaalvoer, goed voor zijn gezondheid en ook beter voor zijn gebit.

We de variant voor katten aanschaffen uiteraard. En dan is het echt niet erg als hij wat van de honden pikt. Als de hoofdmoot maar kattenvoer is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: blikvoer nodig?

Bericht door pearlsofpassion »

Dan zou ik dus gewoon vers geven. Een afgemeten hoeveelheid een paar keer per dag, niet onbeperkt.
Haaksbarf en Bandit zijn prachtige merken kvv, aangezien je die al voor de honden koopt kan je die waarschijnlijk ook gemakkelijk voor de katten kopen? Carnivoer is ook prima, Carnibest is ietsje minder, maar nog steeds goed (wordt gezegd he en kan je aflezen uit de samenstelling, zeg ik niet uit eigen ervaring). Merken afwisselen is zeker prima, en je weet vast wel dat je Haaksbarf in smaken moet afwisselen om het compleet te maken? Dat geldt ook voor katten. ;-)


Wat je daar zegt over blik gaat net zo goed op voor brok en kan ook net niet van toepassing zijn, net als bij brok. Het hangt er maar vanaf wat er in het blik zit. Als je blik met veel graan koopt, zoals Whiskas, dan is dat inderdaad het geval, net als bij de whiskasbrok. Maar als je een blik koopt met enkel vlees, is dat zeker niet het geval, integendeel. Dan is dat zelfs beter voor de lijn omdat het meer vult voor dezelfde energieinhoud.

Andere merken waar ik ook goede ervaringen mee hebt, naast die dat Dinie noemt zijn; Schmusy, Cosma, eventueel Bozita (vonden ze iets minder lekker hier).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: blikvoer nodig?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb nu Carnivoer in huis maar ga absoluut weer terug over op Carnibest. Dat eten ze veel beter en ruikt ook minder onsmakelijk. Ik heb ook Darf geprobeerd, was ook geen succes. in Carnivoer (lam) zitten ook gewoon plukken haar en zo, ze kotsen er veel meer van en ik gooi er veel van weg. ik vind het krom het lam er letterlijk met huis en haar in te vermalen. krijgen ze geen haarbal van hun eigen vacht, krijgen ze er een extra van lamsvacht.

Het enige voordeel van Carnivoer is de kleinere worsten dus minder zaagwerk. Maar ik heb nu HET perfecte groftandige broodmes en dat gaat zoveel beter dat ik weer overga op 500 gram worsten van Carnibest.

Cosma valt hier ook in de smaak ja, die vergat ik nog. Schmusy geen ervaring mee en Bozita bliefden ze geen van allen.
Timo is hier de beste alles-eter. Als die iets niet hoeft dan koop ik het niet meer.

Katovit vinden ze ook erg lekker - is vrij duur, maar heeft bv Gastro variant goed voor katten die moeilijk poepen zoals mijn Bram.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: blikvoer nodig?

Bericht door pearlsofpassion »

Goed om te weten Dinie, van die Carnivoer. Er zijn ook mensen die net van Carnibest zeggen dat het niet fris ruikt of eruit ziet.
Ik kan er dus niet van meespreken...
In Carnibest zit nog een beetje graan en er zit een premix in om hem compleet te maken ook als je geen diersoorten moet afwisselen. Dat zijn 2 zaken die meestal als minder gunstig gezien wordt. Maar ik geloof echt wel dat Carnibest prima voer is.
Er zijn gewoon mensen die zeggen dat er betere zijn voor dezelfde prijs... Ik weet het zelf niet goed.
alleszins, haaksbarf wordt gezien als een luxe-merk, veel beter kan je niet hebben. De prijs is er ook wel naar. Maar dan nog kan het zijn dat de hond of kat er niet zo goed op reageert, dat kan altijd...

Fijn dat mijn tip van het broodmes gewerkt heeft. :grin:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: blikvoer nodig?

Bericht door lidewij020 »

Ik voer deels rauw en wissel veel af. Het menu voor 1 kat ziet er bij mij zo uit:

* ochtend:
70 g kvv afgewisseld: Lotgering of Darf
Daarbij afgewisseld: 1 eendagskuiken of 1 kippennek/-vleugel of 50 g ongesneden runder-/lamshart

* Begin van de avond:
handje brokjes (goed merk) in voedselbal en notenschaal. Hier doen ze ca. 30 minuten over.

* Voor het slapen gaan:
handje brokjes dat ik door de gang gooi. Na 15 minuten hebben ze die wel allemaal gevonden.

* Tussendoortje met spelen, trainen of voor de leuk krijgen ze van die stickjes. Dit is nu en dan. 3 keer per week ofzo.

Uit ervaring weet ik dat ze er zo'n 3 uur over doen om al het vlees dat ze 'smorgens krijgen op te eten. Ze eten dan met tussenpozen. Mijn katten hebben beide de neiging om meer te eten dan goed voor ze is, vooral van het droogvoer. Ze vinden de brokjes lekkerder dan het rauwe voer. Ik laat ze werken voor hun brokjes, omdat ik denk dat dat goed voor ze is. Wilde katten moeten dat ook. Ze schrokken dan minder en kunnen hun energie een beetje kwijt.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: blikvoer nodig?

Bericht door castratenkoor »

Ik voer ook brok, blik en rauw. Om 6 uur alleen een blik, om 16 uur blik met om en om rauw lam Carnibest of Carnivoer, eend C. of C. , kip van de slager, kuikens. Om 20 uur wat ik dan noem feestbrokken, vaak Almo - dat gaat gewoon over de vloer.
Op zolder staan altijd Sanabelle Urinary brokken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie