blikvoer nodig?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: blikvoer nodig?

Bericht door Cyamytha »

Hier krijgt Karel wel Almo. Blijf wel varieren in smaken en 9 van de 10 keer is het op. Hoop dat hij zo niet al te kieskeurig wordt in zijn smaak. Whiskas haalt hij zijn neus voor op.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: blikvoer nodig?

Bericht door Rik »

drestar schreef:maar bestaat er anno 2014 dan nog slecht voer vraag ik me af?
Of Felix e.d. nu echt "slecht" voer is...? ik denk dat je het inderdaad niet echt slecht kunt noemen. Mijn poes heeft het ook 18 jaar gehad en ze heeft nooit wat gehad (tot nu). Maar vergis je niet... De ene kat is de ander niet. Als je kat dus wat gaat mankeren dan zul je waarschijnlijk (tijdelijk of niet) wel over moeten schakelen naar ander voer. Maar ja... dat is bij mensen ook zo. Als een mens wat mankeert zal er ook vaak een aangepast dieet gegeten moeten worden.
drestar schreef:ben laatst in de dierenwinkel geweest en daar lagen zakjes van 100 gram voor 1,20 ..als je kat er zo 3 op eet dan is dat best duur maar de verkoper beweerde dat niks beter was dan dat.
Wauw, in de dierenwinkel? Was dat gewoon voer. Normaal betaal je dat wel voor dieetvoer (zoals voor nieren en blaasgruis). Mijn poes met nierfalen moet daar nu wel aan dus je kan je voorstellen dat ik ook wel van die prijzen geschrokken ben (na levenslang Felix) maar gelukkig kan ik het betalen en ze is klein dus eet ze maar 1 (hooguit 1,5) zakje met wat brokjes tussendoor. (Kijk overigens ook nog even naar de blikjes van Felix want volgens mij ben je dan nét iets goedkoper uit dan met de zakjes, zeker als hij er 3 eet).
drestar schreef:toch snap ik niet waarom katten vroeger gewoon eten van tafel kregen en ook 18 jaar werden zonder gebreken?
Kan nog steeds hoor... alleen je weet dus niet hoeveel katten die 18 jaar niet gehaald hebben.

Uiteindelijk moet je het dus zo zien: als je kat niets mankeert en een sterk gestel heeft dan zal het normale supermarkt voer geen problemen geven (net als bij mensen). Als geconstateerd wordt dat ie wel wat mankeert dan moet ie dus aangepast voer krijgen (net als bij mensen). Omdat je echter niet 100% weet of je kat niets mankeert of een sterk gestel heeft dan kan het verstandig zijn om hem alle voordelen van goed voer al gelijk mee te geven (en dat is dus ook net als bij mensen).

Ik denk verder dat het verschil tussen Alexis en Felix niet zo groot zal zijn qua kwaliteit maar kijk ook eens of hij andere soorten lust (en af en toe wisselen kan ook fijn zijn voor de kat). Probeer ook wat verschillende soorten brokjes uit want dat kan ook goedkoper uitvallen. Kijk ook eens online (b.v. http://www.zooplus.nl) of dat het voer daar goedkoper is (want een dierenwinkel waar ze voor een zakje van 100gr méér vragen dan voor een topmerk dieetvoer die zet er wel een behoorlijke marge op).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: blikvoer nodig?

Bericht door Scooby Doo »

De dierenwinkel is pets place, ik kocht er een krabpaal en keek eens verder voor eten. ik vertelde de verkoper ook dat ik wel eens koolvis voor hem kookte maar dat was natuurlijk ook uit den boze want het voer wat hij had was alleen maar goed. niet voor je portemonnee maar wel voor zijn kassa natuurlijk. ik denk dat het eerder daarom gaat maar goed want Felix verkocht hij ook al niet want dat zou dan te goedkoop zijn geweest, en je kan ook niet verwachten dat een dierenwinkel zegt ga maar naar de Aldi om voer en ik blijf er hier wel mee zitten. Als een kat echt dieet voer nodig heeft dan kun je daar niet omheen natuurlijk. mijn kat heeft mooie harde drollen die niet stinken in tegenstelling tot de kat van mijn vriendin .die heeft vaak diarree en vooral van Felix stinkt ze meer.de 1 is zeker de ander niet maar ik zoek goedkoop betaalbaar voer wat hij lekker vind. aan verwenerijtjes wil ik niet doen. dat kost alleen maar geld met het risico dat hij alleen maar duur voer wil. bij de vorige eigenaar kreeg hij ook Sheba maar daar doe ik niet aan. ik meng nu de Alexis met Felix en dat eet hij wel op. ik wil ook ander voer proberen wat goedkoop is. er is genoeg op de markt
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: blikvoer nodig?

Bericht door Adriana »

bij kattenvoer moet je altijd naar de ingrediënten kijken. hoe eerder in het rijtje, hoe meer ervan in zit. en ik kijk vaak naar toegevoegd (met name methionine) en analyse.

er zijn vooral heel slechte kwaliteit droge brokken bij de supers, die staan stijf van met name tarwe (hamstervoer!!) en wat je daarmee wint kun je soms regelrecht naar de dierenarts brengen bij blaasgruis/blaasontsteking.

van sommige natvoeren kunnen katten vreselijk gaan stinken, op t forum heel vaak van whiskas.

en ja, vroeger aten ze met de pot mee en werden 18.. dwz de sterkste katzels en de rest ging zonder zorg voortijdig dood.
ik heb een zwerfkat op mijn volkstuin die zelden een dierenarts heeft gezien. is in 2000 met nest binnengebracht, gechipt, gecheckt, gecastreerd en en weer uitgezet en vorig jaar opnieuw gevangen en gecheckt.
we schatten haar rond 16 jaar en ze had verbazingwekkend goeie bloedwaardes. en waarom?
ze leefde volledig onopgemerkt en voornamelijk op muizen, wat fruit, paddestoel, groenvoer. intussen geen dierenarts gezien, geen medicijnen, geen andere ingrepen. redelijk sterk gestel en zo teruggetrokken dat ze weinig heeft hoeven vechten.
wilde katten leven van hetzelfde, vogeltjes, muizen en andere kleine diertjes en redelijk wat plantaardigs en dat zou je in het voer ook moeten nabootsen.
dus geen varken of koe maar gevogelte, flink wat rauw en plantaardig (bv gras) niet vergeten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: blikvoer nodig?

Bericht door Dinky »

Vroeger waren katten de muizenverdelgers en kregen ze op die manier hun maaltje compleet ;-)
Wanneer de kat alleen maar natvoer eet en je echt goedkoper uit wilt zijn zou je kunnen denken aan kvv. Dat is het meest natuurlijke voer voor de kat en bestaat uit spiervlees, bot en organen waardoor het compleet is ;-) Tinlo is over het algemeen goed verkrijgbaar (ook bij pets place hier) en is compleet door 5 smaken in 3 weken af te wisselen. Op voerwijzer staan alle merken als het goed is opgesomd ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: blikvoer nodig?

Bericht door Scooby Doo »

jammer dat ik nu niet meer in mijn polderhuis woon die stikte van de muizen. dan had hij daar wel aan zijn trekken gekomen :lol:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: blikvoer nodig?

Bericht door castratenkoor »

Als je de samenstelling vergelijkt van duur en goedkoop blikvoer, is het eerste wat je opvalt het verschil in percentage vlees. Bij Almo 50% en bij Felix 4%. Alexis zal nog wel lager zijn.
Bij goedkope blikken geef je vooral een bak maagvulling.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie