Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Anonymous

Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Anonymous »

Hoi allemaal,

Mijn kleine Lila begint inmiddels al een aardig volle Brit te worden, ze is net een jaar en het gaat super. Nu begint echter mijn 10 kg-zak RC Kitten op te raken en ik twijfel of ik nu over moet op Indoor of nog even door kan voeren met Kitten.

Ze doet het er goed op, ze vind het niet te versmaden en ze mag nog wel wat groeien (ze is nu ongeveer 3 kg). Omdat onze 15jarige 'oma-poes' ook niet van Lila's brokjes af kon blijven geven we ze de laatste maanden allebei dezelfde mix van Kitten en Indoor.

De dierenarts zegt dat ik over moet op Indoor maar ik vraag me af in hoeverre hij met het ras rekening houdt: de Britse Korthaar is toch zo'n twee jaar 'kitten'.

Wie heeft hier ideeën over?

Groetjes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Adriana »

neem aan dat kleine Lila gecastreerd is en het zou missch een idee kunnen zijn om RC kitten langzaam af te bouwen in combi met een wat minder rijk voer, RC indoor of bijv éen van de Sanabelles of Almo holistic. wat meer vezels en wat minder vet/zetmeel, kijk zelf even naar de ingrediënten.
het kan best zijn dat een britje nog een paar jaar 'kitten' is maar dat geldt als ze gecastreerd zijn niet voor de stofwisseling.. zelf heb ik eigenlijk alleen maar ervaring met slankies en niet met de wat vollere proporties van bijv britjes, maar daar geldt denk ik ook dat overwicht niet zo bevorderlijk is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anonymous

Re: Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Anonymous »

Hoi Adriana,

Nee ze is niet gecastreerd of gesteriliseerd hoor! Gewoon een open poes.

Onze andere poes is trouwens wel gesteriliseerd maar die heeft ook eerder onder- dan overgewicht, hoeveel ze ook eet en snoept. Om jaloers van te worden, haha!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Dinky »

krijg altijd de kriebels wanneer ik lees dat er sprake is van een open poes. Ben erg blij dat die van mij gesteriliseerd is. Moet er niet aan denken dat er sprake zou zijn van een ontsnapping en je vervolgens met een nestje opgescheept zit. 1 keer kan al genoeg zijn zoals laatst ook wel weer bleek klik.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anonymous

Re: Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Anonymous »

Ik krijg een beetje de kriebels van zo'n reactie. U hebt geen enkel inzicht in mijn situatie.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Dinky »

Het klopt dat ik geen inzicht heb in uw situatie, weet alleen dat hoe voorzichtig je ook bent een poes altijd een keer kan ontsnappen op een moment van onoplettendheid zoals was gebeurd in het voorbeeld dat ik gaf. Was ook een poes die volledig binnen werd gehouden en niet buiten kwam.
Natuurlijk laat ik volledig aan u over wat u met de informatie doet aangezien u uw eigen situatie het beste kent ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anonymous

Re: Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Anonymous »

Ik heb het verhaal gelezen, het is inderdaad heel bizar. Maar: als je er goed genoeg op let ( en extra goed tijdens de krolsheid) hoeft een kat natuurlijk niet te ontsnappen, ze kunnen niet door muren heen.
Cerna

Re: Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Cerna »

Goed terug onn-topic: bijna 3 kilo lijkt me redelijk normaal voor een Brit van net een jaar. Alleen........is Lila de Brit in de avatar? Een tabby is namelijk nooit zo stevig - tenzij een kater - dan een effen Brit en onze Amber en Milka wogen inderdaad zo rond de 3 kilo toen ze een jaar waren, maar Noa (avatar) was zeker een pond lichter. En daarom zou ik wel overstappen op andere brokjes.

Je koopt altijd zakken van 10 kilo? Hoeveel katten heb je en hoe lang doe je daar dan mee? Mijn ervaring is dat wanneer een zak langer dan 3 maanden openstaat (hoe goed je hem ook dichthoudt of verpakt) de smaak behoorlijk terugloopt en het dan niet meer gegeten wordt, vooral niet door die vreselijk kieskeurige Britten. Ik koop altijd zakjes van 400 gram (is misschien een tikkeltje overdreven) en heb verschillende smaakjes: RC Exigent-Savour Sensation, RC Fit en RC Sensible. Indoor heb ik wel eens gehad, maar vonden de dames na een paar keer toch niet zo lekker als Fit en Exigent.
Je hebt ook speciale Brittenbrokjes, maar die zijn erg groot en werden hier afgewezen.

En oma zou ik sowieso geen kittenbrokjes geven (bij mij at 4 jaar geleden opa de kittenbrokjes en het kitten Milka de volwassen brokjes) want daar zitten veel te veel eiwitten in. Goed voor een kitten omdat alles nog in de opbouwfase zit, maar slecht voor oude(re) katten ivm de nieren.
Het is ook goed om bij een kat vanaf 10 jaar ieder jaar een seniorencontrole te laten doen. Dan wordt er bloedgeprikt en kun je evt. achteruitgang van de organen snel voor zijn. Maar misschien doe je dat al?

Over de castratie: waarom wacht je hiermee? Wil je nog een nestje. Zo niet, dan zou ik haar laten castreren. Iedere keer krols worden zonder gedekt te worden is echt heel akelig voor een poes en de poezenpil is erg gevaarlijk dus dat zou ik sowieso niet doen.
Anonymous

Re: Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Anonymous »

Hoi Cerna,

Bedankt voor je reactie!

Ik koop inderdaad 10 kg zakken en heb twee katten, dus dat gaat wel even mee. Ik merk niet dat ze het minder eten naarmate het ouder is, ze eten hartstikke goed en veel, maar het is een goede tip: mocht ik er iets van merken dan kan ik op kleinere verpakkingen over gaan!

Bij mij was het ook zo dat oma de kittenbrokjes at en Lila dan de indoor-brokjes ging eten. Daarom heb ik oma een tijd kittenbrokjes gegeven en de laatste tijd geef ik dus allebei een mix van indoor en kitten.
Dat van dat eiwit wist ik niet, de dokter zei er ook niets over. Wellicht dat ik dan toch op indoor over moet, want als ik dus oma weer indoor geef en Lila kitten, dan eet oma weer Lila's brokken.

Maargoed, jij raad dus eigenlijk aan om ze allebei op niet-kitten voer over te doen he?

Groetjes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... edingGuide
k weet niet waarom je zo dol bent op royal canin indoor: 38% zetmeel! lijkt me niet het ideale voer met mais, rijst, tarwe en vrij hoog methionine-gehalte en dat is tegen blaasgruis. en dank je de donder met zoveel graan erin....

en nee, wij kennen je situatie niet maar dat lijkt me ook niet zo belangrijk. kan zijn dat je nog voor de castratie moet sparen maar dan had je dat wel gezegd. en als je je Lila ongecastreerd laat, dan wil je er kennelijk mee fokken..
dat is een vak apart.. en (ongevraagd advies) daar zou ik nog eens heel erg goed over nadenken als je helemaal geen ervaring hebt!
Ik krijg een beetje de kriebels van zo'n reactie. U hebt geen enkel inzicht in mijn situatie.
hier ook veel kriebels van open poezen/katers ..!!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anonymous

Re: Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Anonymous »

Nogmaals, (ook) u hebt geen enkel inzicht in mijn situatie.

Daarnaast geloof ik niet dat een ieder die op dit moment al vaker gefokt heeft uitverkoren is om dat te doen, en tevens niet dat iemand die dat misschien wil gaan doen het niet kan.

Bemoeit u zich alstublieft met uw eigen zaken, ik stel een vraag over VOER.

Het komt bijzonder onvriendelijk over dat u en velen op dit forum met u lukraak ongevraagd en in dit geval ongewenst advies uitdeelt over het fokken van katten. Als ik daarvoor zou kiezen - en ik denk eigenlijk iedereen die daarvoor kiest - dan zou ik zeker advies inwinnen bij ervaringsdeskundigen. Maakt u zich alstublieft niet druk.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Adriana »

u plaatst een bericht met vragen op een openbaar forum.
dat doet u om reacties te krijgen en die kunnen alle kanten op gaan want dat is aan degenen die antwoorden en meedenken en niet aan u.
wij zijn niet onvriendelijk, wij steken daar zelfs tijd in.

u gaat trouwens niet in op mijn eerste en ook niet op mijn tweede voedingsadvies en dat was een antwoord op uw vraag over VOER .. en graag gedaan hoor! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anonymous

Re: Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Anonymous »

Ik zeg ook niet dat u onvriendelijk bént, maar dat u onvriendelijk overkomt. Dit valt mij al veel vaker op, aangezien u in bijna elk topic wel iets te zeggen hebt.

Ik heb respect voor uw grote kennis van voeding en heb mede daarom hierover een vraag gesteld. Als echter de één na de ander ongevraag commentaar levert op keuzes die ik maak, om redenen waar u niets van weet, is dat aardig frustrerend.

U hebt inderdaad een reactie gegeven op mijn vraag over voer, namelijk:
"k weet niet waarom je zo dol bent op royal canin indoor: 38% zetmeel! lijkt me niet het ideale voer met mais, rijst, tarwe en vrij hoog methionine-gehalte en dat is tegen blaasgruis. en dank je de donder met zoveel graan erin.... ".

Niet echt een vraag, en tevens maar één derde van uw bericht. In de rest van uw tekst besteed u aandacht aan de horor dat open poes heet. Het bericht wat u eerder over voer plaatste was zeker relevant, maar ging om een gecastreerde poes, en zoals inmiddels duidelijk: Lila is zeker niet gecastreerd.

Indien u mij nog wil informeren over wat een verstandigere keuze zou zijn dan RC Indoor, dan hoor ik dat graag van u.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Dinky »

Het komt ook door je eigen reactie:
Nee ze is niet gecastreerd of gesteriliseerd hoor! Gewoon een open poes.
Hiermee suggereer je dat castreren/steriliseren niet normaal zou zijn terwijl het juist eerder andersom is. Wanneer je een poes uit het asiel haalt is deze altijd al gesteriliseerd/gecastreerd of wordt je er door de overeenkomst toe verplicht (waarbij het door het asiel wordt vergoed wanneer je het bij de asieldierenarts laat doen).

Zou je willen adviseren om eens in te lezen in het topic Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven? en Algemene voeranalyse, tabellen en ingrediënten. Op zooplus.nl wat Adriana ook al aangeeft wordt duidelijk aangegeven welke ingrediënten er in bepaalde voersoorten zitten. De ingrediënten zeggen veel meer dan aanduidingen als indoor e.d.
Adriana probeert dan ook mee te denken over het voer maar als jij niets zegt over de situatie maar alleen maar roept over dat wij de situatie niet kennen dan schiet dat natuurlijk niet op....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Britse Korthaar: over op indoor of door op kitten?

Bericht door Cerna »

Ik ga ook nog even ongevraagd advies geven, namelijk over dat wel/niet open laten van Lila.

Wanneer je dit inderdaad doet met het oog op een evt. nestje dan kan ik je zeggen dat een eerste nestje ongeveer 1500 - 2000 euro kost. Wanneer je dus 4 kittens zou krijgen die zonder complicaties geboren gaan worden - want anders lopen de dierenartskosten torenhoog op en ben je dus nog veel meer geld kwijt - dan zul je er niets aan verdienen.
Verder, blijven zelfs ervaren Brittenfokkers op dit moment met kittens zitten of gaat de verkoop zeer moeizaam. Er is namelijk een economische crisis, zoals je misschien gemerkt hebt en wanneer mensen dan toch besluiten (en het geld hebben) om een Brit te kopen, dan zullen ze dat doen bij een ervaren fokker waar ze vertrouwen in hebben en niet bij iemand die het ook wel eens wil proberen.

Dus: laat Lila castreren! Dat is beter voor haar, veel beter zelfs en ook beter voor jezelf tenzij je er niet mee zit om met kittens te blijven zitten.

En wat betreft het voer: ik zweer bij RC - wat andere mensen ook zeggen - en geef het al zeker 10 jaar. Nooit een kat met blaasgruis gehad.
Plaats reactie