Wat voor voeding bij een kitten van 7 weken?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
pippi2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2012 11:12
Locatie: gouda

Wat voor voeding bij een kitten van 7 weken?

Bericht door pippi2012 »

over 3 weken hopen wij te trotse eigenaar te worden wat een kitten!

Nu is het zo dat wij zijn wezen kijken enz. Maar de eigenaar die gaat ze kittenmelk met Brinta geven. Zij adviseerde mij om gelijk bij thuis komt gelijk volwaardige brokjes te gaan even. (dus voor volwassen katten) (zij heeft dus nog geen speciale kitten brokjes gegeven)
Aan gezien dit een beetje tegen mij in gaat heb ik van Royal Canin de kitten brokjes gekocht in de winkel. Maar kan ik die beter misschien nog even mengen met Kittenmelk en Brinta...

Want het is al een hele stap bij mama en de andere kittens weg, autoreisje, nieuw huis! en als ik dan ook wat anders voor ga neer zetten ben ik bang dat het niet goed gaat komen.

Wat is jullie ervaring? of advies?

(ik ben sinds vandaag nieuw hier dus geen idee of ik mijn vraag in de goede categorie heb gezet)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Wat voor voeding bij een kitten van 7 weken?

Bericht door Sifra »

Je hebt gelijk dat je niet abrupt overschakelt op ander voer, want kittens hebben een gevoelige spijsvertering. Kittenbrokjes zou ik ook geven en natvoer.
De huidige inzichten zijn dat het beter is voor de ontwikkeling van een kitten om langer bij de moeder te blijven. Alleen als je de indruk hebt dat het kitten niet de juiste verzorging krijgt, zou ik het met 7 weken meenemen en anders zou ik proberen af te spreken dat ik het later op zou halen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
pippi2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2012 11:12
Locatie: gouda

Re: Wat voor voeding bij een kitten van 7 weken?

Bericht door pippi2012 »

Ik denk zelf dat het het beste is om haar op te halen! Het was wel eeen
lieve vrouw. De kleintjes zaggen er ook goed verzorgd uit. Maar de andere grote katten zaggen er magertjes uit.

Ik ga wel opzoek naar kittenmelk... voor in de eerste week gemengd met brokjes. En dan 1x per dag natvoer erbij?
Kan ik t natvoer wel van een ander merk proberen? Voor de droge brokjes heb ik Royal Canin...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat voor voeding bij een kitten van 7 weken?

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
7 weken is erg jong en voor het kitten een heel erg grote overgang. het kitten is helemaal in zijn eentje en weg van zijn kattenmaatjes en vertrouwde geurtjes en geluidjes en dat lijkt me erg verdrietig.
mensen kunnen nog zoveel van een kitten houden en het goed verzorgen maar ze spreken geen kattentaal, dat kunnen alleen broertjes/zusjes.. lees onze topics over solokittens en missch heb je daar nog helemaal niet over nagedacht maar twee kittens, zeker ook in dit geval is zo heel veel beter voor de kittens en leuker voor de baasjes. en de kosten zijn ongeveer anderhalf maal en zeker niet twee maal..
je hebt al heel goeie tips gekregen, goeie kwaliteit kittenmelk en zo veel mogelijk natvoer want zulke kleine hummels, die nog bij de moeder drinken kunnen maar heel weinig droge brokjes aan.. en pietseltje rauwe kip in heel kleine stukjes mag door het natvoer. je kitten moet het hele etmaal (dus ook s nachts) door voer tot zijn beschikking hebben, kittens eten de hele dag door..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat voor voeding bij een kitten van 7 weken?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou voor goede kittenmelk gaan, niet van Whiskas uit de supermarkt.
En zeker geen brinta geven, dat is niet goed voor katten.
Royal; Canin kitten brokjes is perfect, maar wel langzaam daar op overwennen, met dat wat ze gewend zijn, dus wat van die brokjes meenemen of zelf kopen.
Ik zou ook een goed merk natvoer voor kittens halen, van een goed merk.
Dat verspreid over de dag in kleine beetjes geven. Dat is beter dan een enorme portie eenmaal daags.
Zulke jonge kittens raken gauw aan de diarree en dat is vaak een kwestie van teveel voer achter elkaar.
Een hongerig kitten zal zichzelf gauwe overvreten als je eenmaal daags een half zakje natvoer van 50 gram aanbiedt. Beter om de 2-3 uur 10-20 gram.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
pippi2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2012 11:12
Locatie: gouda

Re: Wat voor voeding bij een kitten van 7 weken?

Bericht door pippi2012 »

Wil even goede kittenmelk gaan kopen.. (ze krijgt nu met brinta, kan ik dat nog heeeel even laten doorgaan(eerst wennen in huis) )
sowieso weet ik dat je het van Royal Canin kan krijgen... is er nog meer? en stel brinta vinden jullie geen beste oplossing om het een beetje dikker te maken. want zouden jullie dan wel doen?

Ik heb nu zakjes van Whiskas gekocht en ga nog even opzoek naar een ander merkje speciaal voor hele kleine kittens zeg maar!
een 2de katje vind ik wat lastig aangezien we op een (ruime) flat wonen met ook 2 kindjes! de kitten kan wel gewoon naar buiten toe (aan een tuigje) maar 2 zie ik zelf niet zo zitten.
Ik ga er toch eens over na denken of we haar niet wat lang bij de mama kunnen laten als oplossing...

is het erg noodzakelijk de kitten te wegen? en stel ik ga dat doen 1x per dag? meerdere keren per dag? na het eten of voor het eten?

ik ben weet benieuwd naar jullie reactie!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Wat voor voeding bij een kitten van 7 weken?

Bericht door Mirjam86 »

Hoihoi,

De kittenmelk ben ik niet zo in thuis.. ik weet dat er van Beaphar ook een is, maar anderen weten misschien beter wat het beste is om te geven.

Whiskas daar ben ik niet zo´´n fan van, veel kittens gaan daar enorm van aan de diarree. Het is kwalitatief geen goed spul, en je betaalt er toch flink voor. Qua natvoer heb ik altijd Animonda Carny kitten (te bestellen bij Zooplus) gegeven en daar was ik zo tevreden over dat ik later ben overgestapt op de volwassen variant.

Royal Canin babycat en later kitten hebben ze hier als eerste brokjes gehad. Helemaal als ze nog geen brokjes gewend zijn is de babycat ideaal. Het zijn kleine brokjes die goed te weken zijn in een beetje warm water of kittenmelk.

Het wegen heb ik 1x per week gedaan omdat ik er doodzenuwachtig van werd het elke dag te doen. Na een week kan je steeds goed zien of ze goed zijn aangekomen. Ongeveer 100 gram per week is ideaal.

Tot slot zou ook ik je willen aanraden na te denken over een tweede. Niet alleen omdat ze nog zo jong is, maar omdat ze daar haar verdere leven iets aan heeft. Ik ben ervan overtuigd dat katten liever een klein flatje delen met een andere kat dan dat ze een villa hebben voor zichzelf alleen.
Als mens kan je spelen met je kat en liefde geven, maar het is anders dan opgroeien met een soortgenootje. Ik voel me nooit schuldig als ik ze alleen laat om aan het werk te gaan, omdat ze elkaar hebben om mee te spelen. En s nachts vallen ze mij niet lastig omdat ze met elkaar kunnen dollen.
Overweeg het nog eens zou ik zeggen!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
pippi2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2012 11:12
Locatie: gouda

Re: Wat voor voeding bij een kitten van 7 weken?

Bericht door pippi2012 »

Ondertussen hebben we iets eerder dan gepland een kitten opgehaald... en is het ook niet degene die 7 weken oud zou zijn. Ik had zo onwijs veel twijfels bij deze mevrouw. en nou zou de ene zeggen dat ik kan juist de zorg op me had kunnen nemen. Maar omdat het onze eerste kat is durfde ik het niet aan.

We hebben nu een poesje van 11 weken. Wel overgestapt op RC babycat. Ze heeft nu wel diaree maar heb van de DA al Finidiar gekregen.

ben benieuwd hoe het verder zal gaan!
Plaats reactie