Yoghurt en gedroogd fruit

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Annepoes
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2010 14:24

Yoghurt en gedroogd fruit

Bericht door Annepoes »

Mijn kat van ongeveer 10 jaar is gek op yoghurt en gedroogde abrikozen. Ik vraag mij af of een kat 'automatisch' neigt naar wat goed voor hem is of zijn ze daar te ver voor gedegenereerd?

Verder spuugt ie nogal eens, maar ja het is ook zo'n schrok. Dan denk ik weleens zou het door de yoghurt komen? Niet dat er hele pakken doorheengaan, hoor!

groetjes,
Anne
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Yoghurt en gedroogd fruit

Bericht door Cindy77 »

Hoi Anne,

Ik heb altijd begrepen dat je katten beter geen zuivel kunt geven. En weet een kat zelf wat goed voor hem is, tja, de kat die ik als kind had mocht graag borrelnootjes eten. Maar dat lijkt me nou toch ook niet echt gezond, zo'n lading zout en kruiden. Dat een kat iets graag lust, betekent dus volgens mij niet altijd dat het goed is en dat de kat dat weet.

Maar ik ben geen voedingsdeskundige, dus hang me er niet aan op!

Groetjes
Cindy
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Yoghurt en gedroogd fruit

Bericht door Claudia007 »

ik ben best makkelijk maar niet elke dag zo eet sting meloen kwark en slagroom frikandel vind ze ook lekker maar ze krijg deze dingen heel soms en een heel klein beetje
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Boheme

Re: Yoghurt en gedroogd fruit

Bericht door Boheme »

Zuivel is niet per definitie slecht... gewone melk mag je ze niet geven, maar een keer slagroom of biogarde is geen probleem...
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Yoghurt en gedroogd fruit

Bericht door jobey »

Stimpy krijgt hier af en toe een likje melk en ze mag wel eens mijn bakje yoghurt uitlikken wanneer ik er klaar mee ben. Toen ze klein was, was dat het enige dat we bij haar naar binnenkregen en ze vind het nog steeds heel lekker...
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Yoghurt en gedroogd fruit

Bericht door Adriana »

Ik vraag mij af of een kat 'automatisch' neigt naar wat goed voor hem is of zijn ze daar te ver voor gedegenereerd?
nee, als je kattten zou laten eten wat ze lekker vinden dan kun je wachten op problemen..
katten zijn niet gebouwd op zuivel en veel katten hebben met name problemen met melksuiker.
dan schieten ze vol slijm en worden hoesterig..
nogal veel verkoudheden worden verkeerd behandeld en zijn vaak een geval van lactose-intolerantie.

ik dacht dat in yoghurt, karnemelk en geloof ook in kaas de melksuikers zijn omgezet, maar kaas kan vaak nogal zout zijn..
er zitten tot mijn verbazing melksuikers in Beaphar kitty milk en ook in convalescence van Royal Canin, dus ongetwijfeld in nog meer van dat soort produkten ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Yoghurt en gedroogd fruit

Bericht door Camoth »

Yoghurt is niet zo dramatisch als het maar niet dagelijks is en geen grote hoeveelheden. Katten krijgen vaak diaree van zuivel.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Yoghurt en gedroogd fruit

Bericht door Anne82 »

Toen 1 van mijn katten 8 weken aan de antibiotica was geweest, had hij daardoor erg last van diarree. Dat kwam omdat de antibiotica ook de goede bacterien in de darmpjes doodmaakte. Toen moest ik hem juist yoghurt en yakult (als je dat zo schrijft...) geven, omdat daar veel van die goeie bacterien inzitten. Maar dat was natuurlijk specifiek voor die reden dus weet niet echt of het normaal ook goed is om het aan ze te geven..
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Yoghurt en gedroogd fruit

Bericht door Adriana »

t kan zijn dat in yoghurt en karnemelk geen melksuiker/lactose meer zit omdat dit is gekraakt net zoals in kaas door bv stremsel. dan is het door dieren gemakkelijker te verteren, maar je moet altijd alert blijven op indd diarree en slijm en hoesten en andere ongebruikelijke klachten. ook katten verliezen na het verspenen de mogelijkheid melk goed af te breken, net zoals de meeste mensen trouwens.
maar bij katten is mijn indruk nu* dat ze wèl calcium uit zuivel opnemen en bij mensen is dat nauwelijks het geval, ondanks wat jorisdriepinter in de reclame ons daarover wijsmaakt.
*heb een (denken wij) calciumprobleem bij Enzo, de schildklierkater. die gaat geweldig goed op zoutarme Hollandse gatenkaas, maar mag vandaag redelijk hals/over/kop naar de dierenarts voor uitgebreid bloedonderzoek, want ik krijg hem niet op gewicht na zijn operatie en hij is erg apathisch en eet slecht. hij krijgt iedere vier uur een halve vingerhoed kaas en is dan weer bij de les maar een etmaal kaasloos maakt hem vel/over/been..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Yoghurt en gedroogd fruit

Bericht door Cari »

Enzo, the first feline cheese junk :lol: ! Nee Adriana, het is niet leuk, helemaal niet... Misschien doet ie 't ook goed op yoghurt of biogarde. Dat lijkt me gezonder voor 'm. Maar eerst maar even zijn bloedonderzoek afwachten en kijken wat de da zegt. Ik hoop dat je 'm snel weer op stevige pootjes helpt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Yoghurt en gedroogd fruit

Bericht door Kattenbella »

Adriana, hoe gaat het met Enzo en wat is er uit het onderzoek gekomen? Helpt de AD niet van Hills. Peter heeft daar een tijd op geleefd en eet nu gewoon weer veel Carnibest. Hij kwam ook niet gemakkelijk over zijn operatie heen.

Over gedroogd fruit, zeker geen rozijnen aan katten geven!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Yoghurt en gedroogd fruit

Bericht door Adriana »

dank je wel voor je reactie, Bella. nee, zeker geen rozijnen of druiven, die zijn giftig. over abrikoos heb ik ook zo mijn twijfels, zit erg veel vitamine A in. dan kun je zo'n kat beter af en toe een stukje gestolde eidooier geven!
met Enzo zit het moeilijk en ik zal bij de afdeling schildklier de info aanvullen.
de operatie is hoogstwaarschijnlijk erg goed gegaan, zijn calciumwaarde was tot ieders stomme verbazing prima - ook zonder kaas, wat hij nu niet meer wil eten.
zijn schildklierwaarde is weer torenhoog en dat wordt scan in de Betuwe en radio-actief jodium in Gent vrees/vermoed ik...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Bjorn
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2019 02:52

Re: Yoghurt en gedroogd fruit

Bericht door Bjorn »

Mag een kat wel yoghurt hebben want ik weet het niet ik hoop
Op antwoord te hebben als het wel mag of niet Mag want me kat zit er wel bij Maar ik weet niet
Plaats reactie