Is blikvoer slecht?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
jumper

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door jumper »

mijn kat krijgt ook regelmatig rauw kipfilet, ik wist dat het wel goed was, maar wist niet dat het ook goed was voor de tanden.
Weer iets bijgeleerd.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door sandy »

manon3 schreef:
Ik heb ooit een consumentenprogramma gezien over de herkomst van pangasiusfilet.
Panga kwam geloof ik uit Vietnam waar het in grote hoeveelheden wordt gekweekt in rivieren in netten.
Deze rivieren waren echter sterk vervuild, daarbij komt nog de antibiotica die aan de vissen gevoerd wordt, dan weet je dus genoeg.
Pangafilet zou door mensen al niet vaak gegeten mogen worden( maar wijzelf eten desondanks ook vaak panga) dus of het voor je kat zo goed is betwijfel ik.
Zelfde verhaal eigenlijk als met kweekzalm.
Alleen zit in (kweek)zalm dan weer wat meer omega 3 wat gezonder is.

Ik geef mijn poes regelmatig wat vette vis zoals zalm,wilde of kweek, wat makreel of bokking( gerookte haring) zonder vel, of sprotjes, dat zijn gerookte sardientjes.( wel het vel erafhalen, dat is gezonder)
Gewoon van de markt, lekker goedkoop en je kat heeft weer een portie omega-3 binnen.
Gerookte vis is wel altijd erg zout dus ik zou daar toch mee uitkijken..
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Anne_Zwarts »

jumper schreef:mijn kat krijgt ook regelmatig rauw kipfilet, ik wist dat het wel goed was, maar wist niet dat het ook goed was voor de tanden.
Weer iets bijgeleerd.
Ik heb een keer daarover een nogal meningsverschil gehad met iemand die vond dat het niet kon. Diegene was er duidelijk ook niet van op de hoogte dat katten geen last hebben van salmonella die erin zit...

Mijn katten zijn iets te gek op kipfilet geloof ik: ik doe de keuken altijd dicht als ik het rauw verwerk, ze weten dat ze de afgesneden stukjes krijgen. Ik had een kat die aan haar voorpootjes aan het raampje bovenin de deur hing: zo hoog was ze gesprongen. De deurkruk had ik toen al voor ze omhoog gezet.

Het gaat nog lastig worden, want we zijn op zoek naar een ander huis, en degene die we nu aan het "achternajagen" zijn, heeft een helemaal open keuken/woonkamer...

De kat van mijn ouders kreeg altijd dagelijks blikvoer en harde brokjes. Op een gegeven moment moest hij niks meer van het blikvoer hebben, van geen enkel merk. De DA zei toen tegen ons dat het geen enkel probleem was. Hij kreeg zo af en toe ook wat vis die m'n moeder speciaal voor hem haalde dan.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... vm#p429220
bericht van 30 juli van vorig jaar over salmonella en lees ook even wat RIVM erover schrijft.

dat wordt nog een hele sport met een open keuken en denk maar niet dat je ze dat af kunt leren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door manon3 »

Ja, die salmonella bacterieen door je hele keuken heen vind ik ook een probleem.
Gelukkig hebben wij een gesloten keuken maar nog............
De poes sleept de stukjes kip door de hele keuken mee, je hele vloer onder de salmonella.
Eerst slaat ze nog 'n paar keer met de poot tegen de kip aan, dus kattepootjes onder de salmonella waar ze vervolgens mee het hele huis doorloopt.
En de gek maar erachteraan rennen met de fles Dettol. ;-)

Sandy: Ik weet dat gerookte vis erg zout is maar daar krijgt ze echt geen grote hoeveelheden van hoor.
Daarom zei ik ook dat het het beste is om veel af te wisselen met de vis en vleessoorten en niet teveel tegelijk geven van dezelfde soort.
Laatst gewijzigd door manon3 op 26 jun 2011 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door castratenkoor »

je kunt ook overwegen in een voerbench eten te geven. Doe ik hier ook met 3 katten.
Scheelt een hoop smeerboel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
manon3

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door manon3 »

Een voerbench ?
Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht ! Dat zou inderdaad een oplosssing zijn.
Ik ga' ns neuzen bij de Zooplus.
Bedankt voor de tip Dinie.
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Anne_Zwarts »

Over salmonella: ik heb het artikel nog niet gelezen (lang leve weinig tijd), maar voor zover ik het weet, kunnen katten er prima tegen.
Op de kattensite zelf staat ook een link over wat je je kat wel en niet mag geven, daar staat ook een stukje over rauw vlees en vis.
Mag volgens die link niet maar... als mijn kat een muis vangt, ga ik die echt niet eerst voor 'm koken hoor!!

En een voerbench ken ik niet, maar het klinkt wel heel interessant! Al krijg ik ze nu nog bijna nieteens de kamer uit als we gaan slapen...
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

de meeste katten lusten geen rauwe eidooier, maar halfzacht is erg goed voedsel en ze hebben geen last van salmonella. k heb ook op het Forum nog geen bericht zien langskomen van een kat met een salmonella-vergiftiging.
die waarschuwing voor rauw vlees lijkt mij ook niet zo nodig, beter had er kunnen staan dat je katten liever gevogeltevlees (kip/kalkoen) kunt geven dan rund of varken. lamsvlees is dan het minst verzurend en ook prima. hoe roder, hoe meer fosfor erin zit en vooral oudere katten en katten met nierproblemen moeten zo min mogelijk fosfor binnenkrijgen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door manon3 »

Oeps, ik realiseer me net dat er een fout is geslopen in mijn bericht over de gerookte vis.
Ik schreef dat ik mijn poes regelmatig gerookte makreel of haring gaf maar dat moet zijn gestoomde makreel!
Een groot verschil want in gestoomde vis zit geen zout en is dus veel gezonder.
Sorry voor het misverstand.

Vreemd dat in bovenstaande link staat dat katten dus geen rauw vlees mogen hebben, ik heb dit trouwens al 'ns eerder gehoord van een dierenarts.
Je weet gewoon niet meer wat je moet geloven.
Maar ook ik heb nog nooit gehoord van een kat met salmonella vergiftiging.
De enigste reden dat ik mijn poes soms wat rauwe kipfilet geef is om tandplak en tandsteen te voorkomen.Omdat speciale brokken ook al niet zouden helpen.
Waarom verkopen ze voor katten ook niet van die speciale kauwstaafjes om hun tanden schoon te houden , net zoals voor honden?
Dat zou misschien beter helpen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

gestoomde makreel wordt ook gepekeld hoor! het beste kun je dan vis nemen van zoveel mogelijk aan de binnenkant en zeker niet het vet, want dat is het zoutst.

katten hebben enzymen nodig en die leggen het loodje bij temps van > 40 graden. dus als je je kat alleen maar doodgekookt voer geeft (nat en brokjes) en ze kunnen geen gras eten, dan krijgen ze geen enzymen binnen en dat is niet goed voor hun gezondheid.
je kunt dat met wat rauwe kip/kalkoen en wat katten/tarwegras op een makkelijke manier aanvullen.
dierenartsen bedoelen waarsch geen rood vlees en liever geen rosbief (zout!) maar katten zijn gebouwd op muizen en vogels en de rest en gevogeltevlees verteren ze het meest makkelijk.
heel rood vlees is voor wat oudere katten erg moeilijk verteerbaar en daarbij krijgen ze ook nog te veel fosfor binnen wat niet goed is voor hun nieren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door manon3 »

Misschien dat de bereidingswijze kan verschillen per visboer.
Dit weekeinde was hier kermis in het dorp en daar stond ook onze vaste visboer die ook op de markt staat.Hij zei gister dat de gestoomde vis niet gezouten wordt.
Maar de buitenkant haalde ik er sowieso al vanaf hoor.Voor alle zekerheid. ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

kook of stoom zelf maar eens een zoutloze makreel, dat smaakt heel anders..
maar zoveel zout zullen ze niet naar binnenkrijgen en makreel heeft zulke goeie vetten dat het daarom alleen al goed mensen en met mate kattenvoer is. verse sardientjes ook trouwens..
manon3 schreef: Waarom verkopen ze voor katten ook niet van die speciale kauwstaafjes om hun tanden schoon te houden, net zoals voor honden?
er zijn bij de hondenafdeling bij Zpls kauwstaafjes en de dierenwinkel heeft ze ook wel. even uitkijken dat ze niet keihard zijn, hier doen ze een kleine moord voor lams kauwstaafjes van carnibest maar die zijn al tijden niet meer leverbaar, snuf :-( snuf :-(
Laatst gewijzigd door Adriana op 27 jun 2011 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door nellebel »

er zijn wel kattesnoepjes voor de tanden "dentabites". die krijgen ze ook bij de DA als ze braaf zijn. hahaha die had onze nellie vroeger. flippie blieft ze niet, die krijgt dus regelmatig stukjes kipfilet.
Als ze er mee gaat sjouwen dan zet ik het in de berging, en daarna even dweilen. meestal komt ze het stukje voor stukje halen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
manon3

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door manon3 »

Mijn poes krijgt ook speciale snoepjes voor de tandjes : Zahnies van Beaphar.
Het probleem is echter dat ze er niet op kauwt maar gewoon de snoepjes in z'n geheel doorslikt. Hap, slik, weg dus.
Dus dat zal nauwelijks een positief effect hebben op haar tandjes.
Plaats reactie