(zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Bogi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 feb 2009 13:51

(zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door Bogi »

Hallo iedereen die dit leest,

Ik zit toch met de volgende vraag na vele topics te hebben gelezen.
Iedereen heeft het over dat hun kat of poes brokjes krijgen en zeer uitzonderlijk natvoer, want
dit is niet goed zeker niet voor de jongere katten. Hoe slecht is dit? En waarom is dit zo slecht?
Zijn er nog tips voor goed eten waarmee een katje minder ruikt uit het bekkie? Nu is ze 1 maart 6 maandjes oud
en zal het te maken hebben met de wisseling van de tandjes. Je weet nooit, vandaar de vraag.
Maar voornamelijk toch echt dat natvoer. Ze krijgt van mij elke avond een bakje met natvoer, in de
veronderstelling dat dit gewoon en lekker is voor der.

Groetjess
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: (zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door beestenbende »

Hoi,
Onze 5 katten krijgen hooguit 1x per week wat natvoer. 1 zakje voor 2 katten. Waarom het niet zo goed is, heb ik begrepen omdat het vet is, weinig voedingstoffen bevat, vaak geur-kleur en smaakstoffen zijn toegevoegd, en veel zout bevat. Bij hoogwaardig voer, waar meer vlees en minder troep inzit, zoals bovengenoemde krijgen ze alle voedingstoffen binnen. Een keer natvoer geven is niet erg als extraatje, maar iedere avond is inderdaad niet echt goed, natuurlijk beschadig je ze daar niet heel erg mee. Maar alleen brokken is prima, zeker van Royal Canin, Iams, One etc. Vergelijk het met je ontbijt en lunch, normaal gesproken is dat brood en zuivel (goede bouw/ voedingstoffen) Als je ineens overgaat op alleen yoghurt mis je de echte voedingstoffen...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Bogi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 feb 2009 13:51

Re: (zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door Bogi »

Hmzz.. dat klinkt niet echt goed nee... maar ze is er nu aan gewend..
Dus als ik thuis kom verwacht ze meteen blikvoer met extra stukken vis erin.. vis
is wel goed toch? Voor ons ook is van whiskas. Ze gaat dan erg mauwen..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: (zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door Sandra W »

Je kittentje is nog in de groei en heeft dus de hele dag brokjes van een goed merk nodig die vol met bouwstoffen zitten, daarnaast kun je haar een paar keer in de week verwennen met wat blikvoer. Ze zal hier natuurlijk best aan moeten wennen, want kinderen eten ook liever patat dan spruitjes ;-).

Als voordeel zal ze door brokjes minder uit haar bekkie gaan stinken en ook haar ontlasting zal veel minder sterk gaan ruiken en verder worden ze ook minder snel dik van brokjes dan van blikvoer.

Als je dan blikvoer wilt geven als tractatie geef dan ook niet iedere keer vis, want dat is veel te zout en te eenzijdig voor haar. Geef haar gewoon steeds iets anders: kip, rundvlees enz. en dan krijgt ze toch iets lekkers extra.

Tenslotte is Whiskas wel een heel bekend merk, maar geen goed merk. Je kunt dus beter merken als Royal Canin, Hills of Purina nemen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: (zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door Umimeis »

Ik geef naast Purina One brokjes (sterilcat) Felix Purina blikvoer, misschien is dat wat beter dan Wiskas.

Gelukkig vind mijn kat sinds ik een ontwormingspilletje door natvoer van Wiskas heb gemengd dat merk niet meer zo lekkker hihi :lol:

Ik geef Flea nu nog maar een kwart blikvoer per dag. ( ben nog bezig met afbouwen van 3x, naar 2x en nu nog maar 1x blikvoer per dag)
Hij eet toch niet meer alles op, soms laat ie het zelfs staan en eet hij alleen maar droogvoer :lol:

Trouwens ik lees op de etiketten eigen merken van C1000, AH enz dat daar suiker aan toegevoegd is, maar op de etiketten van Felix en Wiskas niet. Zitten daar dan geen suikers in? Dan zijn deze merken dan toch ietsje beter dan de eigen merken.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Bogi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 feb 2009 13:51

Re: (zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door Bogi »

Waarom is Whiskas zo slecht dan? Misschien heel slecht maar ik doe verschillende merken waarvan ik denk dit vind ze lekker zelfs van de aldi dat spul. Ben met die brokken gestopt want dat stinkt bij der.

Mijne krijgt maar 1 keer soms ook in de ochtend een klein beetje blikvoer..
Dit omdat ik overdag werk en der toch een btje wil verwennen daardoor..
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: (zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door beestenbende »

Eerder gaven wij ook Whiskas, want het is lekker makkelijk en je denkt een goede naam. Sinds 2 maanden zijn we overgestapt op Iams, 10 kilo zak betaal je nog geen 50,- voor en doet er erg lang mee. Het verschil is groot. de vachten van alle 5 katten glanst als nooit te voren, ze vinden het echt lekker, veel minder ontlasting en ook veel minder geur bij de ontlasting. Daarnaast hebben ze er veel minder van nodig ca 65 gram per kat per dag, Ik ben echt helemaal om, want je ziet het verschil echt heel duidelijk. Van whiskas aten ze allemaal veel meer en nu eten ze minder, maar zien er zoveel beter uit. Wil geen reclame maken maar echt goed voer, van de juiste merken maken wél echt het verschil!!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Bogi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 feb 2009 13:51

Re: (zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door Bogi »

dat is gewoon te halen in de winkel of speciale bestelling :P
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: (zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door rieneke »

blikvoer is zonder meer het allerbeste voor je kat.
als oorspronkelijk woestijndier is een kat niet gewend te drinken, terwijl dat toch erg belangrijk is.
blikvoer bestaat, net als gewoon vlees, voor 80% uit water, dus dat is mooi meegenomen.
MAAR....geef hoogwaardig blikvoer ZONDER granen!
niet goedkoop, maar het allerbeste als je fabrieksvoer wil geven.
naast superdroog, zijn brokjes ook nog eens funest voor de tanden.
het vele zetmeel blijft aan de tanden kleven, en waar mensen en veel andere dieren een enzym in hun speeksel hebben om dit te bestrijden, hebben katten dit niet.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: (zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door Umimeis »

beestenbende schreef:Eerder gaven wij ook Whiskas, want het is lekker makkelijk en je denkt een goede naam. Sinds 2 maanden zijn we overgestapt op Iams, 10 kilo zak betaal je nog geen 50,- voor en doet er erg lang mee. Het verschil is groot. de vachten van alle 5 katten glanst als nooit te voren, ze vinden het echt lekker, veel minder ontlasting en ook veel minder geur bij de ontlasting. Daarnaast hebben ze er veel minder van nodig ca 65 gram per kat per dag, Ik ben echt helemaal om, want je ziet het verschil echt heel duidelijk. Van whiskas aten ze allemaal veel meer en nu eten ze minder, maar zien er zoveel beter uit. Wil geen reclame maken maar echt goed voer, van de juiste merken maken wél echt het verschil!!
Dat geloof ik best dat dat goed is want het is niet voor niets zo duur.
Misschien ga ik toch ook maar overstappen op RC
Ik heb liever dat het wat duur is dan dat ik goedkope rommel geef.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Bogi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 feb 2009 13:51

Re: (zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door Bogi »

dit is wel tegenstrijdig tot wat er verder hier staat allemaal
hoezo ben je hier zo zeker van dan.. en waarom zonder granen? Voor ons is dat ook heel goed toch?
Hoe weet ik wat hoogwaardig genoeg is..?
rieneke schreef:blikvoer is zonder meer het allerbeste voor je kat.
als oorspronkelijk woestijndier is een kat niet gewend te drinken, terwijl dat toch erg belangrijk is.
blikvoer bestaat, net als gewoon vlees, voor 80% uit water, dus dat is mooi meegenomen.
MAAR....geef hoogwaardig blikvoer ZONDER granen!
niet goedkoop, maar het allerbeste als je fabrieksvoer wil geven.
naast superdroog, zijn brokjes ook nog eens funest voor de tanden.
het vele zetmeel blijft aan de tanden kleven, en waar mensen en veel andere dieren een enzym in hun speeksel hebben om dit te bestrijden, hebben katten dit niet.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: (zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door rieneke »

een kat is een obligate vleeseter.
hij kan absoluut niets met rijst, mais, graan, groente en bietenpulp.
sterker nog, dit alles maakt de urine minder zuur, zodat struviet een kans krijgt zich te vormen.
wat een kat nodig heeft is vlees, en als je dat niet wil of kan geven, dan komt blikvoer zonder granen het meest in de buurt.
hier hebben ze trouwens net ontbeten met kuiken en muis :smile:
Gebruikersavatar
Bogi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 feb 2009 13:51

Re: (zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door Bogi »

Stel ik zou vlees kopen, is dat dan gewoon een kipfelet uit de schappen? Ze heeft wel een keer gekookte kip gehad..
Geef der ook wel eens een hapje gekookt ei ?? Wat mag absoluut niet en is juist heel fijn voor een kat en waar haal ik dat?
Wel fijn btw al die reacties.. :)
Laatst gewijzigd door Bogi op 28 feb 2009 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: (zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door Kattenbella »

Het blijft moeilijk en verwarrend al die adviezen. Ook ik zoek altijd nog.
Ook ik ben uiteindelijk voornamelijk met versvoeding bezig nu, maar ook met de biologische brokken.
Het is jammer dat er niet een gedegen onderzoek wordt gedaan naar de voedingen.

Ik ben voor vers, omdat dat het meest logische is. Voor meer informatie daarover zou je daar kunnen lezen.

Heel veel succes met je keuze!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: (zogenoemde) Natvoer, hoe slecht is dit eigenlijk?

Bericht door rieneke »

je moet je er inderdaad zelf grondig in verdiepen, kattendietisten heb je helaas niet, en de da hoef je zeker niet om advies te vragen :???:
ik geef alles rauw.
kipfilet, sucadelappen, kuikens, muizen, gemalen kippenkarkas (een regelrechte aanrader, en spotgoedkoop), geklutste eitjes, kippenmaagjes, hartjes, lever en niertjes, koolvis, sardientjes, en ga zo maar door.
alles mag, behalve varkensvlees.
wat ik niet bij de supermarkt kan krijgen, haal ik bij de poelier.
ik ben begonnen met alles zeer fijngesneden aan te bieden, maar ben het gaandeweg steeds grover gaan geven, zodat ze echt moeten scheuren en knippen.
hun tandjes zijn hagelwit!
Plaats reactie