Is het waar dat een kat eigenlijk alleen brokjes mag ?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
kattegek
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2009 13:03
Locatie: amsterdam

Is het waar dat een kat eigenlijk alleen brokjes mag ?

Bericht door kattegek »

de dierenarts heeft mij een keer gezegt dat een kat ook geen blikvoer mag maar alleen droogvoer ( kattenbrokjes) daar zit alles in wat je kat nodig heeft. ;-)

vind het een beetje zielig dat ze alleen uit brokjes mogen eten en niks anders? :???:

wie weet hier meer over en wie heeft er toch een sportieve kat die ook gewoon blikvoer eet (natvoer zoals kip of vlees of vis uit blik )

vind het wel raar want waarom verkopen ze het dan nog in de winkel ?
mijn kat wilt eigenlijk geen van beide, de vorige eigenaar heeft hem alles aangeleert en nu stormt hij op me af als ik aan het eten ben want dat vind hij hellemaal geweldig en het vliegt naar binnen die hoeveelheid meer als wat ik eet (met zijn dunne lichaampje)
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: is het waar dat een kat eigenlijk alleen brokjes mag ?

Bericht door beestenbende »

Ze verkopen het in de winkels, omdat de baasjes er behoefe aan hebben. Inderdaad bestaan brokjes uit hoogwaardige voeding en bouwstoffen en geef je ze af en toe blikvoer als extraatje. Daarnaast bevat blik/natvoer vaak veel geur en smaakstoffen en veel vet en zout, dit voegt niets toe. Onze 5 katten krijgen hooguit 1x per week natvoer en delen dan per 2 katten een zakje. Omdat er veel smaak en geurstoffen inzitten vindt de kat het lekker, maar daarnaast loop je het risico dat het de brokjes laat staan, zodat het juist de belangrijke voedingstoffen mist.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: is het waar dat een kat eigenlijk alleen brokjes mag ?

Bericht door Sandra W »

Blikvoer is inderdaad niet zo goed voor een kat, omdat er niet veel bouwstoffen inzitten, maar echt slecht is het gelukkig ook niet. Je mag het best een paar keer per week als extraatje geven, maar je kunt beter wel stoppen met mensenvoedsel aan je kat te geven, want dit is meestal veel te vet, zout of gekruid voor dieren.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: is het waar dat een kat eigenlijk alleen brokjes mag ?

Bericht door Umimeis »

:lol: blikvoer= mensenvoer.............hmmmmm ik zal het eens proberen,als ik er maar niet dik van word (grapje)


Het lijkt me trouwens echt niet lekker, alleen de geur al
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: is het waar dat een kat eigenlijk alleen brokjes mag ?

Bericht door beestenbende »

Enige tijd geleden las ik een artikel over een journalist die inderdaad vele merken natvoer zelf had gegeten...erg ranzig allemaal als je hem moet geloven, te zout, bliksmaak, geen vlees, veel gelei etc, etc. Ik ben ook meer voorstander van goede brokken en af en toe, als extraatje natvoer...Enne, geloof dat je er wel dik van wordt, want zit veel vet in haha.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: is het waar dat een kat eigenlijk alleen brokjes mag ?

Bericht door Umimeis »

Hihi toastje met wiskas kip pate of felix kabeljauw in gelei.......
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: is het waar dat een kat eigenlijk alleen brokjes mag ?

Bericht door rieneke »

waar komt toch het idee vandaan dat brokjes zo hoogwaardig zouden zijn???
het is sowieso al funest voor de tanden, en lees de ingredientenlijkst toch eens.
bietenpulp, granen, en oh ja, nog een ietsiepietsie vlees.
dan nog conserveermiddelen die je in nl niet mag toevoegen aan voedsel van kinderen jonger dan twee jaar, maar de kat mag dit wel?
hoogwaardig blikvoer zonder granen is echt te verkiezen boven brokjes.
of beter nog, geef je kat vlees, het is een vleeseter per slot.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: is het waar dat een kat eigenlijk alleen brokjes mag ?

Bericht door beestenbende »

ja natuurlijk is vers vlees gezonder, maar ben wel van mening dat goede brokken dan een goed alternatief is...inderdaad is het raar dat ze het niet geven aan kinderen, maar wel aan dieren. Aan de andere kant word het voer van eten voor dieren weer heel goed gecontroleerd en aan vele eisen moeten voldoen. Maar vers is altijd beter, voor mens en dier!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: is het waar dat een kat eigenlijk alleen brokjes mag ?

Bericht door Umimeis »

rieneke schreef:waar komt toch het idee vandaan dat brokjes zo hoogwaardig zouden zijn???
het is sowieso al funest voor de tanden, en lees de ingredientenlijkst toch eens.
bietenpulp, granen, en oh ja, nog een ietsiepietsie vlees.
dan nog conserveermiddelen die je in nl niet mag toevoegen aan voedsel van kinderen jonger dan twee jaar, maar de kat mag dit wel?
hoogwaardig blikvoer zonder granen is echt te verkiezen boven brokjes.
of beter nog, geef je kat vlees, het is een vleeseter per slot.
Ik ben het helemaal met je eens eigenlijk. Een kat is immers een jager!
bietenpulp.....waar zou dat nou weer goed voor zijn? Ik heb net ook even de ingredienten op de Purina One brokjes bekeken....er zit veel in, maar niet zo veel vlees zo te lezen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: is het waar dat een kat eigenlijk alleen brokjes mag ?

Bericht door sandy »

beestenbende schreef:ja natuurlijk is vers vlees gezonder, maar ben wel van mening dat goede brokken dan een goed alternatief is...inderdaad is het raar dat ze het niet geven aan kinderen, maar wel aan dieren. Aan de andere kant word het voer van eten voor dieren weer heel goed gecontroleerd en aan vele eisen moeten voldoen. Maar vers is altijd beter, voor mens en dier!
Daar zou ik maar niet al te zeker van zijn, als er al zoveel gerotzooid word met voedsel van mensen, hormonen en ab in vlees onder andere, moet je echt niet denken dat de brokken en het blik goed gecontroleerd hoogwaardig voer is.
De grootste rotzooi word erin gedaan en dat word weer gecompenseerd door allerlei additieven wat nog grotere rotzooi is, en dan vraagt iedereen zich af waar al die ziektes toch vandaan komen.
Brokken zijn ooit uitgevonden omdat ze niet wisten waar ze met het afval heen moesten, en dit was de oplossing. Gooi er flink wat reclame tegenaan om iedereen te laten geloven dat het ene voer nog beter is als het andere en het verkoopt wel.
Nee hoor doe mij maar vers voor mn dieren, altijd nog duizend maal beter.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: is het waar dat een kat eigenlijk alleen brokjes mag ?

Bericht door Umimeis »

Ik denk dat vlees uit blik heus niet enorm slecht is hoor, anders mocht het ook niet verkocht worden. Maar vers vlees is inderdaad nog het gezondst.
Als je echt overal stil blijft blijft staan wat nou gezond is en wat niet, dan wordt je daar gek van. Geef gewoon het eten wat jij denkt dat het beste is voor je kat.

(Als je echt gezond vlees wil, dan moet je zelf dieren gaan fokken, dan weet je zeker dat het vrij is van hormonen e.d.)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie