Altijd eten neerzetten of op vaste tijden laten eten?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Lotte »

Kijk een aan :) Het is nog een slimme man ook!!
Waarschijnlijk vond hij het nog machtig leuk ook :)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Nyncke »

Eerst stond er de hele dag voer.
Sinds de komst van Cadiz voer ik ze 2 x daags. Dit om te voorkomen dat hij de kattenbakjes afschuumt.
Nu blijkt dat Binkie blaasgruis heeft en een tijd dieetvoer had bleek het toch ook wel heel handig te zijn.

Ik geef niet op vaste tijden dat ligt eraan wanneer ik moet werken. Dat kan begin avond zijn maar ook pas s avonds laat. s Morgens wel meteen als ik opsta en de hond heb uitgelaten
Gebruikersavatar
Beestje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 mar 2007 00:51

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Beestje »

Gelukkig heb ik geen katten die speciaal voer moeten.
Ik heb dus de hele dag brokjes staan.
Een grote bak want ik heb 4 katten.
En altijd een grote bak water ernaast.
Dat vervang ik een paar keer per dag.
Als ik er aan denk dan krijgen ze 's avonds een heel klein beetje natvoer, voor de lekker zeg maar.
Wie sturen kan zeilt bij elke wind
moos82
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2008 12:07

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door moos82 »

En hoe zit het met katten die versvlees voeding krijgen ?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Sandra W »

Zie antwoorden bij barfen...

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door nona_toma »

Ik geef 3 maal daags brokjes op vaste tijden, maar daarbij de volgende vraag.
Sinds een week zijn we over gegaan op RC en de kat is er helemaal weg van. Ook heb ik sinds 2 week automatische voerbakjes wat ideaal is voor iemand die onregelmatige tijden heeft ( krijgt de kat in ieder geval zn eten).
Het nadeel is dat de geur van RC veel meer aanwezig is dan de vorige brokjes, met het resultaat dat de bakjes het hele huis doorgaan om ze open te krijgen. Corrigeren helpt, maar na 1 minuut loopt hij droog weer terug. Dit herhaalt zich meerdere keren. vooral in het weekend wil ik wel graag een keer uitslapen, maar vanaf 6 uur 's ochtends is de kat hard aan het werk om de bakjes open te krijgen. Erg vervelend voor zowel kat als ons..

Wat is jullie advies om deze situatie op te lossen?

Alvast bedankt!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door rieneke »

ik moet hier wel om lachen, je kat ziet dit blijkbaar als leuke bezigheidstherapie om aan het eten te komen :grin:
voor hem niet vervelend, maar juist leuk!
zorg voor wat minder luidruchtige therapie dmv voedselverrijking.
met googlen vind je genoeg denk ik.
succes!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Sandra W »

Ik kan me voorstellen dat het heel vervelend en frusterend voor jullie allemaal is als hij 's-morgens heel vroeg het automatische voedselbakje bijna sloopt om erbij te kunnen, omdat hij de brokjes zo goed kan ruiken. Straffen of corrigeren heeft hierbij geen enkele zin, omdat zijn drang naar eten van nature altijd sterker zal zijn dan het effect van een correctie. Hij zal er hooguit schuwer van worden en dat zal toch niet de bedoeling zijn.

Als je door je onregelmatige tijden echt vast zit aan dit systeem en je toch een hoogwaardige brok wilt geven, kun je misschien voor een andere variant of een ander merk kiezen dat minder sterk ruikt. Misschien heeft je dierenarts wel wat proefzakjes voor je om te zien of er een merk is waarbij hij het bakje wel met rust zal laten....

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door lievelijn »

misschien kun je ook daarnaast op een andere manier aanbieden zoals rieneke al zei. Vicky Hall's piramide is daar misschien een goed idee voor?? dan moet er meer moeite gedaan worden (wat ie nu doet met zijn timervoerbakje)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door nona_toma »

Hmm dank voor jullie reacties!

Ik blijf wel bij RC want daar ben ik toch erg tevreden over.
Daarom blijf ik nu eerst gewoon handmatig voeren en alleen wanneer de nood hoog is geef ik met de automatische bakjes.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door nona_toma »

Zie onderstaande berichten! Ik heb elke keer de stofzuiger aangezet wanneer hij begon te spelen en na 3 dagen was ook dit niet meer nodig en wacht hij netjes. Hoera!
Daarbij nog een volgende vraag: binnen 5 minuten heeft hij zn eten op! Het valt me op dat hij lang niet op alle brokjes kauwt en ik vroeg me af wat dit kan betekenen. Verder heeft hij geen problemen met ontlasting e.d. Maar is dit een probleem voor de kat?

Greets

ps. ik heb al ervoor gezorgd dat hij dmv zo'n bal de brokjes apart krijgt en elke dag gooi ik wat brokjes waar hij keihard achter aan rent en netjes op eet, wel of niet goed?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Sweatsticky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jan 2009 13:33
Locatie: Achterhoek

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Sweatsticky »

Ik gebruik RC babycat voor mijn kitten...ze eet de hele dag door kleine beetjes...
Ik pas het eten wel af, ze mag 70 gram hebben...en daar doet ze 24 uur mee...als het op is voer ik wel bij, maar het gaat tot nu toe goed met deze hoeveelheid...
:smile:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Sandra W »

Sweatsticky schreef:Ik gebruik RC babycat voor mijn kitten...ze eet de hele dag door kleine beetjes...
Ik pas het eten wel af, ze mag 70 gram hebben...en daar doet ze 24 uur mee...als het op is voer ik wel bij, maar het gaat tot nu toe goed met deze hoeveelheid...
:smile:
Babybrokjes zijn alleen voor piepjonge kittentjes die net leren eten geschikt, voor de oudere kittens kun je beter kittenbrokjes geven aangezien er in de babybrokjes erg veel calorieën zitten. Van deze kittenbrokjes kun je een onbeperkte hoeveelheid geven. Na de castratie/sterilisatie kun je beter op volwassenbrokjes overstappen.
nona_toma schreef:Daarbij nog een volgende vraag: binnen 5 minuten heeft hij zn eten op! Het valt me op dat hij lang niet op alle brokjes kauwt en ik vroeg me af wat dit kan betekenen. Verder heeft hij geen problemen met ontlasting e.d. Maar is dit een probleem voor de kat?

ps. ik heb al ervoor gezorgd dat hij dmv zo'n bal de brokjes apart krijgt en elke dag gooi ik wat brokjes waar hij keihard achter aan rent en netjes op eet, wel of niet goed?
Binnen vijf minuten het eten opeten is niet zo erg en daarbij kauwen katten inderdaad niet op al hun brokjes, maar als het echt schrokken is kun je beter wat knikkers door zijn brokjes doen. Hierdoor gaat de vaart er uit aangezien hij dan meer zijn best moet doen om de brokjes te pakken. Je hoeft daarbij niet bang te zijn dat hij per ongeluk een knikker opeet.

Die bal en dat brokjes strooien is echt prima, laat hem maar lekker werken voor zijn eten :-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door nona_toma »

Ok, dan maak ik me daar verder geen zorgen over! Als het erger word zal ik eens knikkers bij in gooien.
Dankje voor je snelle antwoord!

Groetjes
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Sweatsticky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jan 2009 13:33
Locatie: Achterhoek

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Sweatsticky »

Babybrokjes zijn alleen voor piepjonge kittentjes die net leren eten geschikt, voor de oudere kittens kun je beter kittenbrokjes geven aangezien er in de babybrokjes erg veel calorieën zitten. Van deze kittenbrokjes kun je een onbeperkte hoeveelheid geven. Na de castratie/sterilisatie kun je beter op volwassenbrokjes overstappen.

Op de verpakking van RC babycat staat dat deze brokjes voor kittens zijn van 1 t/m 4 maanden...
vanaf 4 maanden zou ik dan kitten 2 groiefase brokjes moeten hebben volgens het advies van RC op hun site...

Ik heb nog hele zak babycat voeding staan...jij raad aan om nu al over te stappen op RC kitten?
Plaats reactie