schriel kittentje

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

schriel kittentje

Bericht door oonah »

Jacky zou nu 9 weken moeten zijn, weegt 1160 gr volgens de keukenweegschaal, gisteren 1130 en eergisteren 1110. Hij wiebelt wel op de weegschaal, maar ik heb toch de indruk dat hij bijkomt. Volgens de tabel zit hij boven het gewicht dat ie moet hebben, maar ik vind dat hij er zo schriel uitziet. Hij is heel levendig, dat zit wel goed en is ontwormd. Maar hij heeft van die heel dunne lange poten, en zijn kopje lijkt wel 1 en al oog en hij heeft een nogal bol buikje.

Hij is ook enorm gefixeert op eten. Hij duwde zijn broertjes en zusjes al weg bij de etensbakken, hij probeert nu hetzelfde bij mijn grote kat. Als ik me nog maar richting keuken beweeg komt hij zo hard aanrennen dat hij bijna over zijn poten struikelt. Hij eet eerst zijn kom leeg (zo snel mogenlijk) en dan steekt hij zijn kop bij de etensbak van Foxy om daar ook nog zo veel mogenlijk van mee te pakken. Er staan de hele dag door brokjes, het is dus niet dat hij te weinig krijgt maar hij lijkt daar wel bang voor te zijn, hij moest maar eens wat missen.

Zou dat zijn omdat hij uit een gedumpt nestje komt, dat hij veel honger heeft gehad en dat is bijgebleven? Ziet hij er daarom misschien ook wat schriel uit, dat hij geen reserves heeft of zo? Toen Foxy een kitten was leek die me een stuk molliger en meer "fluffy". Geef ik toch nog te weinig eten? Of misschien moet het wat vaker, hij krijgt nu 4 keer per dag een beetje nat voer, droge brokjes staan heel de dag klaar.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: schriel kittentje

Bericht door Sandra W »

Zo te lezen geef je hem voldoende te eten en zijn gewicht komt me ook niet vreemd voor, ook kan dat bolle buikje met dat schriele lijfje nog zijn kittenbouw zijn en vanzelf wegtrekken, maar wellicht neemt hij niet voldoende bouwstoffen op en heeft hij razende honger of heeft hij een voedselobsessie opgelopen (dat komt veel voor bij zwervertjes). Het is dus moeilijk te zeggen wat het is, misschien weet je dierenarts raad, ik zou voor de zekerheid toch maar even langs gaan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: schriel kittentje

Bericht door Shaz »

Wij hebben het met Whoopy ook gehad. Die hebben we als kitten van zes weken voor de deur gevonden, hij was toen al een nacht buiten aan het zwerven geweest en had honger. Later bleek dit al vaker voorgekomen te zijn. Hij had dus echt het idee dat hij meteen moest eten als er wat stond, want voor hetzelfde geld heb je over een paar uur niks meer. Hij is ook lang iel geweest. Maar inmiddels is hij drie en nu is hij wel in staat om gewoon te eten als hij honger heeft en de rest daarna even te laten staan. Ook duwt hij de andere katten niet meer weg.
Ik zou niet meer gaan geven, geef gewoon een aantal keer per dag een klein beetje. Als hij de andere katten teveel stoort geef hem dan in een aparte kamer zodat ze rest gewoon rustig kan eten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: schriel kittentje

Bericht door oonah »

Tja, het is voor mij (fysiek) niet zo simpel om langs de dierenarts te gaan, ik ben afhankelijk van andere mensen hiervoor en hoewel al mijn vrienden graag klaarstaan om me te helpen doe ik niet graag onnodig een beroep op ze, kwestie van in de toekomst ook nog altijd mensen te hebben die me kunnen helpen, als ik voor kleinigheidjes bel dan gaan ze binnenkort niet meer zo geneigd zijn als er bijvoorbeeld eens een noodgeval is denk ik altijd. :)

Nu heb ik een afspraak over anderhalve week voor Jacky zijn vaccinatie en zo, denk je dat het ok is nog zo lang te wachten of kan ik toch beter eerder langsgaan? Ik heb namelijk ook al met mijn vriendin afgesproken dat ze met me meekomt die dag. Het is weekend dus ik kan ook niet even bellen met de dierenarts.


Shaz,
jou verhaal vind ik erg lijken op wat ik hier zie, ik hoop dat het dat gewoon is bij Jacky.
Ik heb nog 1 andere kater en die is rotverwend op gebied van eten dus die stoort zich niet aan Jacky zijn gedrag, die gaat er gewoon van uit dat er altijd genoeg eten zal zijn, dus dat is geen probleem. :)
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: schriel kittentje

Bericht door Sandra W »

Ik denk persoonlijk wel dat dit nog eventjes kan wachten, maar anders kun je in noodgeval ook altijd even de dierenambulance bellen en vragen of ze hem kunnen komen ophalen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: schriel kittentje

Bericht door oonah »

hmmm, dat ken ik niet, de dierenambulance, dat ga ik eens even researchen, klinkt interessant.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: schriel kittentje

Bericht door Sandra W »

Je hebt in de grote steden (in Nederland) ook een dierenambulance (niet die van de Dierenbescherming) die betaalde ritjes doet, wie weet is er ook wel eentje bij jou in de buurt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: schriel kittentje

Bericht door oonah »

Al heel vlug gevonden, ik weet niet of er nog mensen hier van antwerpen zijn maar dit is heel interessant, super tip hoor Sandra!

Op hun website staat he tvolgende:
-vervoer van gezonde, zieke en gewonde dieren waarvan de eigenaar al dan niet bekend is.
-vervoer van overleden dieren ( Huisdierencrematorium Martin Gaus ).
-ook gewone ritten met dieren naar en van de dierenarts of dierenkliniek worden door de dierenambulance verzorgd.

dit is dus echt heel handig om te weten voor mij, ook wel een geruststelling dat je in geval van nood zoiets hebt, mooi initiatief van die mensen hoor.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: schriel kittentje

Bericht door Kattenbella »

Het is handig lid te wrden van de dierenambulance sowieso om hen te steunen, maar je krijgt hier in Nederland tenmiste dan ook korting op de ritten en dergelijke.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: schriel kittentje

Bericht door oonah »

Hij woog gisteren 1300 gr, hij komt nu ongeveer een 25 gr per dag bij.
Hij begint nu toch al wat van dat schriele kwijt te raken, over een paar dagjes naar de DA maar ben er al geruster in, hoewel hij nog steeds erg fel op eten is, merk ik toch een klein beetje verandering, kan er niet precies de vinger op leggen, maar het lijkt gewoon ietsje relaxter.

Ondertussen lidkaart aangevraagd bij de dierenambulance antwerpen, dit blijkt trouwens een Nederlands initiatief te zijn, vanuit Zandvliet. België heeft maar 3 ambulances, 1 in Brussel en 1 in Leuven en dan de Nederlandse ambulance voor Antwerpen. Hier krijgen de ambulances ook geen geld van de overheid en zijn ze geen prioritaire voertuigen, ze mogen alleen met sirenes en zwaailichten de pechstrook gebruiken als ze daarvoor de uitdrukkelijke toestemming krijgen van de federale politie. 3 Ambulances op heel België is heel weinig als je het vergelijkt met de 90 van Nederland, ik hoop dat we hier het Nederlandse voorbeeld gaan volgen.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Re: schriel kittentje

Bericht door banoentje »

Oonah, ik ken je frustratie wat betreft dierenvoorzieningen in België.
Ik zie dat je in Antwerpen woont, doet jou dierenarts ook geen huisbezoeken? De mijne doet dat en ik ben ooit al bij een dierenarts van wacht terechtgekomen. Ik woon trouwens in Kapellen en toen ik nog in Borgerhout woonde was het juist hetzelfde.

Misschien ook een goeie vraag voor de dierenarts hier? Die Chris Peleman?

Groetjes Kathy en Kimba
Gesloten