eiwitten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

eiwitten

Bericht door mbloe »

Hey ;-)

Mijn kat Tarzan heeft slecht werkende nieren, en daarom speciaal nierdieet-voeding.
Nou heb ik bij de dierenwinkel snoepjes gekocht. De dierenarts zei dat een paar op een dag geen kwaad kan, maar er zit RUW EIWIT in, hij weet niet wat dit is. :roll:
Nou heb ik op het speciale eten gekeken, zo'n kuipje, en blijkt daar ook ruw eiwit in te zitten, en Tarzan mag dus juist GEEN eiwitten hebben.
Weet iemand mij te vertellen wat dan ruwe eiwitten zijn?? :shock:
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: eiwitten

Bericht door Kattenbella »

Om eerlijk te zijn weet ik dit niet, maar als je het niet vertrouwd gewoon niet geven en goed blijven voeren zoals je al deed. Snoepjes zijn niet echt nodig ;-)
Mooi dat je zo goed voor je kat zorgt.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

Re: eiwitten

Bericht door mbloe »

Kattenbella schreef:Om eerlijk te zijn weet ik dit niet, maar als je het niet vertrouwd gewoon niet geven en goed blijven voeren zoals je al deed. Snoepjes zijn niet echt nodig ;-)
Mooi dat je zo goed voor je kat zorgt.
Hoi Kattenbella,
Dank voor je reactie. In de snoepjes zitten inderdaad die ruwe eiwitten, maar ook in het voer wat ik van de dierenarts heb, terwijl Tarzan dus geen eiwitten mag??
Daarom snap ik het niet.... :shock:
Dank voor je compliment over mijn zorg, maar ik vind het heel normaal dat als je een huisdier hebt, er dus ook goed voor zorgt... ;-) ;-)
Gr. Mariska
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: eiwitten

Bericht door Boomer »

Ruw eiwit is het totale eiwitgehalte wat in de voeding zit. Deze eiwitgehalte hoeft niet helemaal door de kat opgenomen/verteerd te worden.
De opname van het eiwitgehalte is namelijk afhankelijk van de kwaliteit van de grondstoffen waarmee de voeding gemaakt is.
Zo kan het zijn dat een voeding met een lagere eiwitgehalte beter opgenomen wordt dan een voeding met een hogere eiwitgehalte
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

Re: eiwitten

Bericht door mbloe »

Boomer schreef:Ruw eiwit is het totale eiwitgehalte wat in de voeding zit. Deze eiwitgehalte hoeft niet helemaal door de kat opgenomen/verteerd te worden.
De opname van het eiwitgehalte is namelijk afhankelijk van de kwaliteit van de grondstoffen waarmee de voeding gemaakt is.
Zo kan het zijn dat een voeding met een lagere eiwitgehalte beter opgenomen wordt dan een voeding met een hogere eiwitgehalte
Beste Boomer,

Ik snap nog niet helemaal het verschil tussen eiwitten en ruwe eiwitten....
Kun je dat nog eens proberen uit te leggen??
THX!!

Mariska
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: eiwitten

Bericht door Boomer »

Het verschil is dat gewone eiwitten makkelijker en sneller opgenomen worden dan ruwe eiwitten. Ruwe eiwitten hebben dan een langere weg te gaan tot opname.
Overigens heeft iedereen wel eiwitten nodig voor de spieren , botten enz. Anders zou je verzuring van bv spieren krijgen (stijfheid).
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

Re: eiwitten

Bericht door mbloe »

Boomer schreef:Het verschil is dat gewone eiwitten makkelijker en sneller opgenomen worden dan ruwe eiwitten. Ruwe eiwitten hebben dan een langere weg te gaan tot opname.
Overigens heeft iedereen wel eiwitten nodig voor de spieren , botten enz. Anders zou je verzuring van bv spieren krijgen (stijfheid).
Hey Boomer,

Als ik het goed begrijp, moet Tarzan dus eten hebben wat niet zo snel opgenomen wordt?

Gr. Mariska
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: eiwitten

Bericht door Sandra W »

Alle katten hebben eiwitten nodig, dus ook katten met nierproblemen, want eiwitten zijn onder meer nodig voor de groei, de vorming van spierweefsel, de productie van hormonen, de vervanging van oude cellen en de instandhouding van vele lichaamsfuncties.

En daarbij werkt het precies het omgekeerde van wat jij denkt, want Tarzan moet juist eiwitten hebben die snel worden opgenomen en verteerd, want dan worden de nieren minder belast. Gewone eiwitten werken dus eigenlijk sneller, maar daar moeten ze dan weer te veel van binnen krijgen om gezond te blijven en dat is dus weer niet goed voor de nieren. Daarom wordt gekozen voor ruwe eiwitten, aangezien de benodigde hoeveelheid daarvan lager is en daardoor weer beter voor de nieren. Je kunt dus zonder problemen het nierdieetvoer met ruwe eiwitten erin geven en ook soms een kattensnoepje als tractatie.

Het werkt hierbij als volgt:
Eiwitten uit het voedsel worden in de darmen in kleine deeltjes gesplitst, de aminozuren. Deze aminozuren zijn de bouwsteentjes van eiwitten en ze worden vanuit de darmen opgenomen in het lichaam en vervolgens gebruikt bij vele processen. De aminozuren die niet worden gebruikt, worden omgezet in ureum en dit wordt bij gezonde katten vervolgens door de nieren verwijderd via de urine.

Bij katten met (zware) nierproblemen lukt dit niet meer zo goed, omdat de nieren het teveel aan ureum niet meer aankunnen. Daardoor verlaat ureum het lichaam niet en treden er vergiftigingsverschijnselen op. De ureum kan daarnaast ook het lichaam verlaten via het speeksel en doordat ureum bijtend is krijgen katten met zware nierproblemen dan ook last van zweren in de mond.

Er is nog geen effectief medicijn tegen nierziekte gevonden (ook al werkt Fortekor wel goed ter ondersteuning), dus je kunt alleen proberen de ziekte in toom te houden en de kat een zo goed mogelijk leven te geven. Dit doet je door dieetvoer te geven die de afvalstoffen zo vlug mogelijk reduceren, zodat de slechte werkende nieren zo weinig mogelijk hoeven werken. Op die manier kan de kat zichzelf niet vergiftigen.

Het gaat hierbij vooral om de hoeveelheid eiwitten, want eiwitten zijn, hoewel de kat dit het allerlekkerst vindt, voor de nieren moeilijk te verwerken. In een nierdieet zitten dus weinig, maar kwalitatief hoge eiwitten. Verder bevat dit dieet meer vetten en koolhydraten, omdat de nierkat meer energie nodig heeft. Ook het kaliumgehalte in het nierdieet moet zo laag mogelijk gehouden worden. Daarnaast is het ook heel belangrijk dat het fosforgehalte laag gehouden wordt. Diëten die laag zijn in eiwitten zijn daarom ook meestal verlaagt in fosforgehalte

Gemiddelde analyse van een nierdieet:
Nierdieet brokjes: ruw eiwit: 25,0%; ruw vet: 22,0%; calcium: 0,8%; fosfor: 0,5%; natrium:0,3% en kalium: 0,9%
Nierdieet nat voer: ruw eiwit: 8,3%; ruw vet: 7,6%; vocht: 71,5%; calcium:0,18%; fosfor: 0,11%; natrium: 0,09%; kalium: 0,30%
Deze waarden zijn een stuk lager dan bij gewoon voedsel.

Wat kunt je zelf doen:
1. Zorg ervoor dat er altijd voldoende zuiver drinkwater is en zorg ervoor dat de drinkbak gemakkelijk toegankelijk is.
2. De meeste katten hebben een hekel aan steentjes met een geurtje en houden de urine te lang op wat nadelig is voor nierpatiënten. Het beste kun je een zo goedkoop mogelijke kattenbakvulling kopen en deze dagelijks vervangen. Enkel de dagelijkse verwijdering van de uitwerpselen volstaat niet.
3. Water is zeer belangrijk voor nierkatten. Nat voer is dus veel minder belastend voor de nieren dan droog voer.
4. Melk zou ook zeer goed zijn, maar helaas krijgen veel katten hier diarree van, wat dan weer niet goed is voor de nieren.
5. Als je kat geen nierdieetvoer wil eten stop er dan ook mee en geef weer gewoon voedsel, want veel verkeerd voedsel eten is in dit geval beter dan weinig goed voedsel eten.
6. Laat je kat regelmatig testen op te hoge ureum en creatinine waarden en controleer ook regelmatig het gewicht van je kat.
7. Bescherm je kat tegen extreme kou en hou hem binnen.
8. Geef je kat vooral veel liefde en aandacht :smile:.

Hopelijk heb je zo een beetje meer duidelijkheid. Verder wens ik je natuurlijk veel sterkte en hopelijk mag je nog lang genieten van je katje!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

Re: eiwitten

Bericht door mbloe »

Hoi Sandra, ;-)

Bedankt voor de uitleg over de eiwitten.
Ik begin het een beetje te snappen....
Tarzan krijgt geen fortakol, zoals ik op verschillende plaatsen lees, maar hij krijgt Benakol, is dat ongeveer het zelfde?
Verder heb ik net in de winkel gezien dat andere merken kattenvoer ook ruw eiwit bezitten, of heeft het dan met de hoeveelheid procenten te maken die hij binnen moet krijgen?
Wat dat betreft blijft het maar een ingewikkeld verhaal... :shock:

Maar melk mag hij wel hebben? Hij drinkt graag een beetje melk uit ons glas, verder water. Dat kan ik gewoon weer toelaten? (zijn altijd maar een paar likjes) En een hapje menseneten? Hij vindt dat erg lekker, en krijgt nooit meer dan eh, zoveel als 5 chocoladehagelslagjes bij elkaar? (ongeveer :lol:)

Hoe vaak moeten zijn waarden gecontroleerd worden?
Liefde en aandacht krijgt Tarzan wel, maar een schootkat is hij niet.

Nogmaals bedankt voor je uitleg, ik hoop dat je op deze vragen ook een antwoord hebt? :eclap:

Groetjes Mariska ;-)
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: eiwitten

Bericht door Boomer »

Gewone melk is erg slecht voor katten, hiervan kunnen ze diaree krijgen. Maar 1 a 2 slokjes moet wel kunnen(natuurlijk niet dagelijks). Persoonlijk zou ik het niet doen.
Normaal mensen eten zou ik ook niet doen. Hier zit vaak veel zout in wat de nieren weer moeten verwerken. Zo belast je de nieren alleen maar onnodig. Ook al eet je zoutloos, in kruiden, boter enz zitten ook zouten.
Zo idem met chocola. Dit is erg slecht en kan zelfs giftig zijn voor huisdieren.

Hoevaak de waarden nagekeken moeten worden zou je met je DA moeten bespreken. Dit is per kat verschillen (afhankelijk van de ernst van de nierschade, hoe stabiel is hij).

Ik weet niet of je wel eens van carnibest hebt gehoord? Dit zijn diepvries worsten met natuurlijke bestandsdelen.
Ik heb gehoord en gelezen dat mensen hier goede ervaringen meehebben. Helaas is dit niet overal te koop. Vaak zijn het particulieren waar je het kan halen.
Op http://www.carnibest.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kan je alles lezen en kan je de verkooppunt bij je in de buurt opzoeken.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: eiwitten

Bericht door Sandra W »

Boomer schreef:Gewone melk is erg slecht voor katten, hiervan kunnen ze diaree krijgen. Maar 1 a 2 slokjes moet wel kunnen(natuurlijk niet dagelijks). Persoonlijk zou ik het niet doen.
Normaal mensen eten zou ik ook niet doen. Hier zit vaak veel zout in wat de nieren weer moeten verwerken. Zo belast je de nieren alleen maar onnodig. Ook al eet je zoutloos, in kruiden, boter enz zitten ook zouten. Zo idem met chocola. Dit is erg slecht en kan zelfs giftig zijn voor huisdieren.
Sorry, ik bedoelde natuurlijk ook kattenmelk ipv gewone melk, maar daar was ik inderdaad niet duidelijk over. Ik raad dit eigenlijk alleen aan voor katten die te weinig water drinken en kattenmelk wel lekker vinden en daardoor de vereisde hoeveelheid vocht wel binnen krijgen, maar alleen als ze er geen diarree van krijgen.

Mensenvoedsel kun je beter niet geven, want dat is inderdaad heel slecht voor ze. Gewoon blikvoer kun je beter alleen geven als je kat het nierdieet niet lust. Geef maar gewoon nierbrokjes én nierblikvoer i.v.m. de hoeveelheid vocht die daar in zit. Je mag zo veel geven als je wilt, want ze hebben nu extra veel energie en dus voedsel nodig. Verder is Carnibest inderdaad een uitstekend idee voor nierkatten, maar ook voor gezonde katten of blaasgruiskatten.

Maak je maar geen zorgen over die (ruwe) eiwitten in het voedsel, dat zit in alle kattenvoedsel, alleen in nierdieet veel minder dan in gewoon kattenvoedsel en dat maakt het dus beter geschikt voor de nieren. Over je andere vragen het volgende: Benakol ken ik niet, maar de dierenarts kan je misschien wel vertellen wat het verschil is met Fortekor, ook kun je het natuurlijk op gewoon proberen te "google-en". Verder hangt de mate van controleren van de waarden af van de zwaarte van de nierziekte en de snelheid van de achteruitgang. Dat is dus per kat verschillend.

Als je nog meer vragen hebt dan horen we het wel weer, daar zijn we voor :-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

Re: eiwitten

Bericht door mbloe »

Hey,
Ik heb van allerlei kattenvoer de waardes uitgezocht. het zijn veelal soorten met weinig eiwit, wie kan mij vertellen of ik dit aan Tarzan mag geven??

RICHTLIJNEN KATTENSITE
Brokjes Nat voer
ruw eiwit 25 8,3
ruw vet 22 7,6
vocht 71,5
calcium 0,8 0,18
fosfor 0,5 0,11
natrium 0,3 0,09
kalium 0,9 0,3

Richtlijnen DA specificDA renalDS IntegraDS Clinic Sheba rond Sheba8hoek Sheba zakje Felix kuipje
ruw eiwit 8,3 9,9 8,5 8,5 9,5 9,5 11 8,5
ruw vet 7,6 12,5 9,5 9,5 5 5,5 5,5 4,5
vocht 71,5 71,1 78 76,5 82 80 78,5 83
calcium 0,18 0,17 0,22 0,25
fosfor 0,11 0,14 0,17 0,2
natrium 0,09 0,08 0,19 0,1
kalium 0,3 0,49 0,17 0,24
vezel 1,4
as (mineralen) 1,5 1,4 1,9 2,5 2 2 2
celstof 0,3 0,3 0,3 0,5
vitamine E 8 mg/kg
celstof 0,6 0,25
koolzuur 1

Ik hoop dat het een beetje overkomt...
Dat doet het dus niet.... :-( :-(
Kunnen jullie er wijs uit worden? of kan ik op een andere manier een excel bestand plaatsen??

Gr. Mariska
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: eiwitten

Bericht door Sandra W »

Je doet goed je huiswerk zeg, petje af! Persoonlijk zou ik de Sheba en Felixblikjes pas doen als je kat echt niets anders eet, omdat ze niet speciaal voor nierkatten zijn gemaakt, maar over het algemeen genomen zit je met al deze merken goed aangezien de percentages laag zijn, het hangt er dus een beetje vanaf wat je kat lekker vindt.

groeten,
Sandra

PS: we hebben nog een maar forumsters met ervaring met nierkattem: laten jullie wat van je horen? ;-)
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

Re: eiwitten

Bericht door mbloe »

Sandra W schreef:Je doet goed je huiswerk zeg, petje af! Persoonlijk zou ik de Sheba en Felixblikjes pas doen als je kat echt niets anders eet, omdat ze niet speciaal voor nierkatten zijn gemaakt, maar over het algemeen genomen zit je met al deze merken goed aangezien de percentages laag zijn, het hangt er dus een beetje vanaf wat je kat lekker vindt.

groeten,
Sandra

PS: we hebben nog een maar forumsters met ervaring met nierkattem: laten jullie wat van je horen? ;-)
Hey Sandra!

Dankje voor je compliment! :oops:
Is niet nodig hoor, maar wel stimulerend, dat je het niet voor niets doet!
Ik zal een forum openen om ervaringen uit te wisselen, thx voor de tip! :eclap:

Groetjes Mariska ;-)
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: eiwitten

Bericht door Sandra W »

Ik zat net even op de site van een dierenarts te kijken en toen kwam ik dit berichtje over eiwitten in kattenvoer tegen. Het geeft heel duidelijk antwoord op je vraag, vandaar dat ik het er maar even bij zet:

"Laat u niet in de war brengen door het eiwitpercentage van gewone blikvoeding en een nierdieet te vergelijken. Meestal verschilt dat niet zo veel, waardoor ten onrechte gedacht wordt dat het eiwitgehalte in beide voedingen min of meer gelijk is.

Doordat de dieetvoeding 2 tot 3 x zoveel energie bevat hoeft de kat er veel minder van te eten en krijgt zo dus veel minder eiwit binnen. Bovendien wordt in het nierdieet gebruik gemaakt van zeer hoogwaardige eiwitten (met veel zogenaamde “essentiële aminozuren”) omdat een dier nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid eiwitten nodig heeft voor celvernieuwing en het onderhouden van bepaalde lichaamsfuncties. Dus minder eiwitten, maar wel betere.


De extra energie in het dieet is van belang om bij slechtere eetlust toch op gewicht te blijven, al was het alleen al dat gewichtsverlies nog weer een extra belasting voor de nieren kan zijn. De extra B-vitamines zijn er voor om te zorgen dat bij verlies via de grotere hoeveelheid urine er toch geen tekorten optreden."

Er zit dus blijkbaar wel een groot verschil tussen de eiwitten in gewoon kattenvoer en speciaal nierdieetvoer, ook al zijn de waarden even laag.

groeten,
Sandra
Gesloten