Katje aan poezenpil; wisselen van voer?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Evil Bunny

Katje aan poezenpil; wisselen van voer?

Bericht door Evil Bunny »

Hoihoi,

Omdat onze twee kittens broer en zus zijn, en binnenkort 5 maanden oud, heeft de dierenarts geadviseerd om Malijn vanaf die leeftijd een paar maanden op de poezenpil te zetten, totdat ze groot en oud genoeg is voor een sterilisatie.

Kleine meisjes worden groot :cry: ;-)

Ik geef de kittens Royal Canin kitten en ben van plan om na de sterilisatie/castratie over te stappen op Adult. Kan ik hier met Malijn gewoon mee doorgaan wanneer ze de poezenpil krijgt?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk zou ik liever het katertje nu al castreren (dat kan heel goed vanaf 5 maanden) en daarna bij een maand of 7 het poesje steriliseren zodat je helemaal geen poezenpil hoeft te geven, want ik ben er niet zo'n fan van vanwege de mogelijke schadelijke bijwerkingen. Gelukkig wil je de pil maar een paar maanden geven, dus dat scheelt wel.

Mocht je de poezenpil gaan geven dan kan ze inderdaad dikker worden (vanwege de hormonen) dus kun je haar inderdaad beter eerder op volwassen brokjes zetten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Ook ik pleit ervoor om Pakito eerder te castreren dan Malijn. Niet alleen is dat eerder mogelijk als bij de poes, maar als je bij een kater te laat bent, ben je ook niet blij met de gevolgen!

De poezenpil heeft inderdaad erg schadelijke bijwerkingen; van mammatumoren tot suikerziekte en noem het maar op. Net zoals de mensenpil overigens, maar wij zijn er nu eenmaal afhankelijk van. Voor onze katjes kunnen we kiezen, gelukkig!

Tuxje is door omstandigheden bij ons pas op zeven maanden gecastreerd, maar met zijn vijf maanden was-ie er ook al écht aan toe hoor! Bij de DA kun je je situatie uitleggen; en laat je niet afpoeieren hoor!!!!

Malijn een paar maanden de poezenpil is wáy schadelijker dan de vroege castratie van Pakito!!

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Bedankt voor snelle reactie, Sandra! :grin:

De dierenarts heeft me aangeraden om met het castreren van Pakito nog even te wachten totdat hij wat groter is. Hij is nog lang niet uitgegroeid en is kwa lichaam echt nog 'kitten-achtig', dus persoonlijk vind ik het ook fijner om dat te doen als hij een maand of 7, 8 is. Dan kunnen hij en Malijn tegelijk geholpen worden, wat me voor de beestjes ook wel prettig lijkt.

Zou het dan verstandig zijn om alvast het kitten-voer met een kleine hoeveelheid volwassen voer te mengen, en dit de komende weken geleidelijk op te bouwen? Of is het nog te vroeg voor ze om over een paar weken helemaal over te stappen naar Adult voer, vanwege de bouwstoffen in het kittenvoer?
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Oh, en Luuntje ook bedankt natuurlijk! Ik was wat te snel met reageren en had jouw reactie nog niet gezien :oops:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Evil Bunny schreef:Bedankt voor snelle reactie, Sandra! :grin:

De dierenarts heeft me aangeraden om met het castreren van Pakito nog even te wachten totdat hij wat groter is. Hij is nog lang niet uitgegroeid en is kwa lichaam echt nog 'kitten-achtig', dus persoonlijk vind ik het ook fijner om dat te doen als hij een maand of 7, 8 is. Dan kunnen hij en Malijn tegelijk geholpen worden, wat me voor de beestjes ook wel prettig lijkt.

Zou het dan verstandig zijn om alvast het kitten-voer met een kleine hoeveelheid volwassen voer te mengen, en dit de komende weken geleidelijk op te bouwen? Of is het nog te vroeg voor ze om over een paar weken helemaal over te stappen naar Adult voer, vanwege de bouwstoffen in het kittenvoer?
Tja, je katertje moet inderdaad wel de kans krijgen om te volgroeien, dus dan is vroeg castreren in dit geval misschien niet zo goed idee, dat is echt per kat verschillend. Misschien is het een goed idee om de nadelen van de poezenpil eens af te zetten tegen de voordelen en dan kun je een goede beslissing nemen.

Wat betreft het mengen is het altijd een goed idee om langzaam af te bouwen met de kittenbrokjes, dus dat kun je altijd gewoon doen. Als je het afbouwen heel langzaam doet dan kun je starten met volledig volwassenen voer als ze gecastreerd/gesteriliseerd worden, maar hou dan wel het gewicht van het poesje goed in de gaten.

groeten,
Sandra
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Ik heb het er nog eens met Thomas over gehad, en we hebben besloten om Pakito met 7 maanden te laten helpen. Hij zit nu in een groeispurt dus waarschijnlijk is hij dan alweer een stuk groter. We beginnen op 1 januari met de poezenpil (een goed begin van 2008 ;-)), wat betekent dat Malijntje deze twee maanden van ons krijgt. Nu ja, ik neem niet aan dat de poezenpil in twee maanden veel schade aan zal richten, dus dit lijkt me de beste oplossing. Voor de zekerheid leg ik het nog een keer aan de dierenarts voor, hier moeten we toch volgende week heen voor een check.
We beginnen deze week met het overstappen op adult voer, en dit bouwen we de komende twee maanden heel geleidelijk op.

Bedankt voor jullie tips, en ik wens jullie (en natuurlijk jullie poezels!) alvast fijne kerstdagen :grin:

Groetjes, Marieke
druifje45
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 okt 2007 07:52
Locatie: leiden

Re: Katje aan poezenpil; wisselen van voer?

Bericht door druifje45 »

ik wilde ook nog even reageren, het katertje kan al gecastreerd worden vanaf vijf maanden, maar mijn poes was met zes maanden al krols en zit nu ook even aan de pil, ben van plan om ze volgende maand te laten helpen, maar de katers van mijn zusje zijn met vijf maanden gecastreerd en zijn toch wel behoorlijke jongens geworden zullen we maar zeggen, dus een vroege castratie wil niet altijd de groei tegenstaan. in ieder geval heel veel succes met je keuze. :edance: :lol: :grin:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Katje aan poezenpil; wisselen van voer?

Bericht door Shaz »

druifje45 schreef:ik wilde ook nog even reageren, het katertje kan al gecastreerd worden vanaf vijf maanden, maar mijn poes was met zes maanden al krols en zit nu ook even aan de pil, ben van plan om ze volgende maand te laten helpen, maar de katers van mijn zusje zijn met vijf maanden gecastreerd en zijn toch wel behoorlijke jongens geworden zullen we maar zeggen, dus een vroege castratie wil niet altijd de groei tegenstaan. in ieder geval heel veel succes met je keuze. :edance: :lol: :grin:
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Ook Whoopy is zo vroeg gecastreerd en hij is zeker niet kleiner dan onze andere katers.

Goed idee om inderdaad langzaam aan over te schakelen op Adultvoeding. Zo voorkom je dat ze straks te dik worden.
groetjes Sharon
Gesloten