Voeding kittens

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Evil Bunny

Voeding kittens

Bericht door Evil Bunny »

Hallo!

Ik heb sinds vorige week twee kittens. Ze zijn nu bijna 9 weken oud.
Na het horen van een hoop adviezen, en het doorlezen van dit forum natuurlijk, heb ik nog steeds een paar vragen.

Ik geef de katjes harde kittenbrokjes van Whiskas; daar doe ik een paar lepels heet water bij zodat ze zacht worden. 's Ochtends geef ik ze een paar eetlepels kattenmelk, en 's Avonds meng ik een eetlepel Whiskas natvoer voor kittens door de harde brokjes. (reacties hierop zijn welkom!)

Op zich merk ik dat dit best goed gaat, hoewel de kittens aanvallen op de kattenmelk en het natvoer, en de brokjes maar mondjesmaat eten. Maar dit zal nog een kwestie van wennen zijn, nietwaar?
Verder las ik op het flesje van de kattenmelk dat dit is voor katten vanaf 6 maanden, maar dit vind ik raar; mijn kittens houden er niets aan over (geen diarree, braken etc.) en ze kregen van de moederpoes toch ook melk?

Ook merk ik bij de ene kitten dat ze wel aankomt (ze is al 30 gram aangekomen sinds woensdag!) maar de andere blijf erg mager; ik voel al zijn botjes zitten als ik hem aai. Nu heeft hij ook wel een erg dunne, zachte vacht (de vader is een Pers), maar dan nog. Ik geef hem al wat extra natvoer dan zijn zusje, en hij is verder wel actief en ziet er gezond uit, maar toch.

Heeft iemand opmerkingen of adviezen naar aanleiding van mijn enorme verhaal? ;-)

Oja, vrijdag ga ik met ze naar de dierenarts voor een algemene check en om te vragen naar ontwormen en inenten.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Kittens zijn echt heel schattig, maar tegelijkertijd ook een hele zorg, dus ik kan me je bezorgdheid heel goed voorstellen!

Even een kleine reactie op je vragen: kattenmelk is inderdaad geschikt vanaf 6 maanden, want kittens drinken speciale kittenmelk, maar zelf ben ik niet zo'n voorstander van kattenmelk voor katten, want hoe ouder ze worden, hoe meer last ze ervan krijgen (volwassen katten horen eigenlijk geen melk meer te drinken vandaar).

In jouw geval geef je niet zo veel dus het kan geen kwaad, maar ik zou het stoppen als ze zo'n 12 weken oud zijn en geef ook maar liever kittenmelk ipv kattenmelk.

Het zelfde geldt eigenlijk ook voor natvoer, hier zitten niet voldoende voedingswaarden in zoals in (kitten)brokjes, dus ik adviseer je zoveel mogelijk kittenbrokjes (met wat warm water erover heen als ze dat lekkerder vinden) te geven en heel soms wat (kitten)natvoer als traktatie.

Dat ze natvoer lekkerder vinden dan brokjes en dus beter eten is niet zo vreemd, dat is hetzelfde als je kinderen laat kiezen tussen groente en patat ;-), maar ze hebben de brokjes wel veel meer nodig. Ze zullen er wel aan wennen als je steeds minder natvoer heeft, maar hou wel heel goed hun gewicht in de gaten, want afvallen is bij kittens heel riskant!

Hou vooral ook het gewicht van het katertje in de gaten, want ze mogen niet te mager worden. In natvoer zit - zoals ik al zei - niet zo veel aan bouwstoffen, dus probeer hem vooral extra van de brokjes te laten eten.

Ook zou ik, als je daar voor genoeg geld hebt, overstappen op brokjes (en natvoer) een premiummerk, zoals Royal Canin, Hills, One, Perfect enz, ipv Whiskas of Felix, want die zijn beter voor hun gezondheid.

Verder is het inderdaad een heel goed idee, om even naar de dierenarts te gaan want die kan alle vragen en twijfels die je hebt met je bespreken. Verder natuurlijk heel veel plezier met de kleintjes!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Wat leuk dat je twee kittens hebt!

Ik zou zeker overstappen op een hoogwaardiger voer, zoals Sandra al aangaf.

Verder is 30 gram aankomen sinds woensdag erg weinig. De kittens hier komen dat soms per dag aan (heb er nu zelf 5 zitten) Ik ga uit van 100 gram per week, dat ze moeten aankomen.

Met 9 weken zouden ze dus ongeveer 900 gram moeten wegen.

Ik laat zelf de hele dag droge brokken staan, ik meng ze niet met water (mijn kittens eten vanaf 4 weken brok zonder water). Ze krijgen af en toe kittenmelk (dus geen gewone kattenmelk) met whiskas blik gemengd, maar ook dat bouw ik af in de 7e week.

Verder zou ik zeker langs de DA gaan, want 9 weken is ook tijd voor de inenting (de eerste) en dus gelijk een algehele controle.

Zijn je kittens wel ontwormt en ontvlooit?
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het enige wat ik kan zeggen over kattenmelk, ik gaf Buffy van Whiskas, is dat ik het haar wel heel lang heb gegeven omdat zij bot en vel was toen wij haar kregen met 10 weken.
En er zitten wel de nodige voedigsstoffen in.
Ik begrijp nooit zo goed waarom er altijd word gezegd dat je dat maar mondjesmaat mag geven en het liefst nog aangelengd.
Als je kat het gewend is kan het geen kwaad om dat dagelijks te geven. Maar dat is mijn mening hoor.
Buffy heeft het vanaf dat we haar hadden elke dag gekregen zonder problemen en nu nog. Alleen nu af en toe omdat ik het steeds vergeet.

De brokjes die zij kreeg waren van royal canin.
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

We zijn nu een paar dagen verder, en ik moet zeggen dat de beestjes al wat meer eten; ik zet ze nu regelmatig bij hun voerbakjes (met de kittenbrokjes), en steeds als ik dat doe beginnen ze automatisch te eten. Dus dit herhaal ik nu regelmatig. Ik geef ze nog wel wat natvoer, 1 eetlepel per katje per dag. Pakito soms wat meer, gewoon omdat ik het een prettig idee vind dat hij wat extra's eet. Hij is nu ongeveer 30 gram bijgekomen sinds donderdag, maar dat is dus nog steeds te weinig. Vrijdag ga ik met ze naar de dierenarts voor een algemene check-up.

En over de kattenmelk: ik ben inderdaad niet van plan om ze dit eindeloos te blijven eten, maar de komende paar weken nog wel. Al is het maar omdat ze het zo lekker vinden en zolang ik niet merk dat ze er last van krijgen. Wat mij betreft zijn, zeker voor Pakito, alle bouwstoffen op dit moment mooi meegenomen.

Ook was ik al van plan om op een gegeven moment over te stappen op Royal Canin, maar ik maak wel eerst het Whiskas voer op wat ik nu nog heb staan.

Bedankt voor jullie adviezen! Die zijn altijd welkom :smile:
marcello
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2007 16:54
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door marcello »

Ik geef Tommi ook voeding van Whiskas (type is me even ontgaan), maar vaak ruikt ie er ff aan loopt ie gewoon weer weg en neemt ie een paar lekkere slokken van z'n kittenmelk.
Zodoende had ie al bijna 4 dagen niet gegeten :-(

Nu was ik vandaag bij de DA en heb ik dat aangegeven en heb toen van de DA een proefzakje gekregen. Het merk weet ik even niet uit m'n hoofd.

Wat denk je? Ik heb de aangegeven hoeveelheid in het bakje gedaan en hij loopt er naartoe en ruikt even en begint direct te eten. Het hele bakkie leeg :grin:

Ik kijk dit dus even aan en als Tommi dit blijft eten en krijgt ie voortaan dit (top)merk.

Ik zal later wel even de soorten/merken hier opschrijven.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je moet er bij huiskatten en vooral dus ook bij kittens enorm goed op letten dat ze iedere dag eten, zeker als ze geen kittenmelk meer drinken, want anders kan hun spijsverteringssysteem plat komen te liggen en kunnen ze daaraan overlijden.

Dus als je kittentje een bepaald merk niet lust moet je direct een ander merk gaan proberen (brokjes of natvoer) zodat ze in ieder geval blijven eten. Gelukkig dronk hij nog kattenmelk en heb je nu een ander merk gevonden wat hij wel lust, maar het is voor de volgende keer beter om geen 4 dagen meer te wachten. Ik heb katten en kittens gezien wiens leven nog aan een zijde draadje hing, dus vandaar dat ik er erg op hamer :oops:.

groeten,
Sandra
marcello
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2007 16:54
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door marcello »

Begrijpelijk Sandra.

Maar ik had het denk even anders moeten brengen. Hij heeft in die dagen wel gegeten hoor, maar niet de hoeveelheid die hij moet nemen, nu weet ik niet af je bij een kitten kan spreken op "moet nemen"... Of hij at gewoon ook s'nacht, hij is nu 8 weken en weegt 980gr. en dat was volgens de DA goed. Hij ziet er verder ook erg goed uit en is behoorlijk aktief.

Nu ik toch bezig ben, moet een kitten ook s'nacht brokken hebben staan of alleen een schaaltje melk?
marcello
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2007 16:54
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door marcello »

marcello schreef:Ik geef Tommi ook voeding van Whiskas (type is me even ontgaan), maar vaak ruikt ie er ff aan loopt ie gewoon weer weg en neemt ie een paar lekkere slokken van z'n kittenmelk.
Zodoende had ie al bijna 4 dagen niet gegeten :-(

Nu was ik vandaag bij de DA en heb ik dat aangegeven en heb toen van de DA een proefzakje gekregen. Het merk weet ik even niet uit m'n hoofd.

Wat denk je? Ik heb de aangegeven hoeveelheid in het bakje gedaan en hij loopt er naartoe en ruikt even en begint direct te eten. Het hele bakkie leeg :grin:

Ik kijk dit dus even aan en als Tommi dit blijft eten en krijgt ie voortaan dit (top)merk.

Ik zal later wel even de soorten/merken hier opschrijven.
Droge brokken "Whiskas Junior" met kip
Natte brokken "Whiskas Junior":
3x gevogelte
3x konijn
3x lamsvlees
3x eend

En nu krijgt ie droge brokken "Specific Kitten FPD"
Kittenmelk: Beaphar Kitty-Milk
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Marcello; 8 weken en 980 gram?? Damn; die van mij zijn nu bijna 10 weken en wegen ongeveer 600 tot 700 gram.. Volgens de dierenarts waren ze wat aan de lichte kant maar niet zorgwekkend. Ze eten nu goed van de harde brokjes en we geven ze af en toe nog wat natvoer en/of kattenmelk, maar niet elke dag. Dit ook omdat Malijntje de afgelopen week nogal aan de diarree was. Maar het gaat nu een stuk beter met haar.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

diaree is inderdaad een bekend verschijnsel bij Wiskas. Pas hier wel mee op hoor, vooral voor jonge dieren kan diaree heel gevaarlijk zijn!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Inmiddels zijn de kittens bijna vijf weken bij ons, en ze zijn nu bijna twee keer zo zwaar als toen we ze kregen. Dit is wel een schatting, want we hebben geen keukenweegschaal (die staat inmiddels op het sinterklaas-verlanglijstje 8-)) en voor de 'grote-mensen-weegschaal' zijn ze nog te licht ;-)

Verder zijn we overgestapt op Royal Canin Kitten (dus niet babycat), ook al zijn ze nog geen vier maanden oud. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit kwaad kan. Ze vinden het gelukkig erg lekker, en ik heb er persoonlijk een beter gevoel bij dan bij Whiskas. Je wilt toch het beste voor de beestjes :smile:
's Avonds krijgen ze wel allebei nog een kleine eetlepel whiskas natvoer voor kittens. Hier vallen ze als idioten op aan, en vaak eten ze daarna ook nog een groot deel van hun harde brokjes op.

Verder zijn ze allebei heel gezond en levendig, en de ontlasting ziet er beter uit.

Bedankt voor jullie tips!
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Wat ik merk wat kittens echt lekker vinden als ze wat zwakker zijn is een preutje. Als de moeder er nog bij is kun je haar gerust ook dit geven.

Uitgaande van een portie voor 4 kittens:

200-250 gram kittenbrok (hoogwaardig. Geen Wiskas ofzo. Royal Canin is zeer goed)
2-3 eetlepels zacht voor erbij doen (Geen Wiskas (niet goed voor de nieren). Purina of Felix heb ik goede resultaten mee)
warm water erdoor roeren en je bent klaar.

Dit moet je wel meteen opdienen en je kunt het niet lang laten staan.

In het dierenasiel heb ik hier goede ervaringen mee. Als ik hier mee aan kom wordt ik vaak zelfs bestormd door de zwakste kittens :).
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Inderdaad, het kan geen kwaad om voor wat zwakkere kittens af en toe een lekker prakje te maken. Let dan inderdaad op met zout- en fosforgehaltes, dat is enorm slecht voor de nieren.

Tux had hier een verdachte vergrote linkernier. Hij kreeg Royal Canin Kitten en af en toe wat anti-haarbal snoepjes. We hadden zelf al gemerkt dat hij de Kittenbrokjes niet bliefde (de Babycat-variant had-ie geen problemen mee en de Adult-soorten ook niet). Toen kwam dus dat gedoe met de nieren en hebben we in overleg met de dierenarts besloten hem dan maar gewoon de Adult-varianten van RC te voeren.

Hij mist dan wat bouwstoffen en het is niet goed voor zijn skelet; jammer dan! Sinds hij de Adult-brokken krijgt eet hij tenminste weer met smaak, en ook dat is belangrijk i.v.m. leververvetting e.d.!
Hij zit weer super in zijn vel, en sinds we de anti-haarbalsnoepjes de deur uit hebben gebonjourd zijn zijn bloedwaarden weer normaal....en ze drinken allebei minder.

Toeval? Ik weet het niet.

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Je ziet het bij heel veel kittens. RC zegt dat je kittenbrokjes moet geven t/m 12 maanden. Uit ervaring weet ik inmiddels dat je al na 7-8 maanden gerust over kunt stappen op de adult variant. Deze vinden ze nog lekkerder ook.

Wat je zegt over zout en fosforgehaltes klopt zeker. De nieren van katten zijn al gevoelig en op kittenleeftijd al helemaal.
Gesloten