Voeding kittens

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Sorry, ik ben wat vergeten te vermelden in mijn vorige reactie, die kun je hier niet aanpassen zie ik.

Die anti-haarbalsnoepjes die wij gaven bleken achteraf barstensvol te zitten met zout en fosfor. Sinds we die niet meer geven, drinken zowel Tux als Metzli veel minder, zit Metzli beter in haar vacht en zijn Tux zijn bloedwaarden (i.v.m. die vergrote nier) weer normaal.

Daarom; toeval? Ik weet het niet, maar die haarbalsnoepjes komen er hier niet meer in! Dan liever gewone haarbalpasta of wat olie door hun brokjes!

Overigens, Cassie, de ervaring dat Royal Canin adviseert de kittenbrokken echt tot twaalf maanden te blijven geven, heb ik hier ook.

Ik zou het op zich ook niet erg vinden dat te doen, omdat het toch stoffen zijn die ze nodig hebben voor hun groei. Maar dat ik op een gegeven moment met een futloze en afvallende Tux zit die gewoon domweg weigert te eten van zijn kittenbrokjes en in plaats daarvan Metzli's bakje leegsnaait, is toch ook niet de bedoeling?

Hem gaan dwangvoederen terwijl hij wél normaal eet als hij Adult-brokken krijgt vind ik onnodig. Die stress daarvan (en Tux is echt de makkelijkste kat van de wereld) vind ik onnodig en doet meer kwaad dan goed, dacht ik zo.

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Even over doorvoeren van kittenbrokken.
Dat kan je wel doen, mits het om een niet gesteriliseerder/gecastreerde poes of kater gaat.

Er zijn hier meerdere die na de castratie van de kater nog even door gingen met de kitten brokken wat bij iedereen resulteerde in een te dikke kater.
Ik raad daarom toch echt met klem aan om na castratie te stoppen met de kittenbrokken, in de adult voeding zitten alle voedingsstoffen die hij/zij nodig heeft.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maxie83
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2008 16:24

Re: Voeding kittens

Bericht door maxie83 »

Goedemiddag,

Wij hebben sinds een week een kitten van nu 8 weken.
Hij weegt nu 870 gram. Ik krijg alleen het gevoel dat hij niet genoeg eet.
Er staan heel de dag brokken voor hem klaar en kattenmelk. ( water wilt ie niet omdat hij dit niet gewend is dus ben nu nog aan het mengen )
Hij krijgt 3x per dag blikvoer van wiskas dat eet hij gulzig op. Ben sinds vandaag begonnen van het mengen met blik en brokken omdat hij uiteindelijk toch alleen brokken moet eten en af en toe voor het lekkere blik.

Hij heeft wel sinds 2 dagen last van diarree. Kan iemand mij wat tips geven of ik zn eten goed geef of dat ik iets moet aanpassen, maak me namelijk zorgen.

Alvast bedankt
de mama van maxie
Evil Bunny

Re: Voeding kittens

Bericht door Evil Bunny »

Hallo mama van Maxie :grin:

Allereerst: goed van je dat je de kattenmelk en het blikvoer aan het afbouwen bent. Dat zijn namelijk allebei voedingsmiddelen waar katten (als ze dit zeer regelmatig krijgen) dunne ontlasting en zelfs diarree van kunnen krijgen. Kattenmelk is eigenlijk voor katten vanaf een jaar, tenzij je speciale kitten-melk hebt. Blikvoer is inderdaad vooral voor de lekker; er zit meer water en minder voedingsstoffen in dan in brokjes. Ofwel: veel ontlasting, weinig groeistoffen ;-). Dus voor een kitten niet echt geschikt, want die moet juist nog zoveel groeien. Verder zijn harde brokken goed voor de tanden, omdat met het knagen op de harde brokjes tandsteen verwijderd wordt. Verder gaat het wisselen van de tandjes dan vlotter, heeft mijn dierenarts me verteld.
Ik zou zeggen: keep on the good work! Overschakelen op brokken en water (dit kan in ongeveer een a twee weken), en blikvoer en kittenmelk als traktatie :smile:

Verder is kattenmelk natuurlijk veeeeeeeeeel lekkerder dan water, dus zal je kitten niet graag overstappen, maar geloof me: als hij dorst heeft dan drinkt-ie het vanzelf hoor! Dus je zal misschien wel even een paar daagjes geduld moeten hebben, maar vooral niet toegeven omdat hij de eerste paar dagen weigert water te drinken.


Succes!

Groetjes, Marieke

Ps. natuurlijk wel even naar de dierenarts als ze langer als vier dagen last hebben van diarree.
Gesloten