Kammen en borstelen in fases

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hier zijn sommigen niet dol op kammen of borstelen :???: Als ik maar naar Luna of Marietje wijs met een kam, krijg ik een mep :twisted:
Rosa (halflanghaar) vindt het eng, en Pol (idem) vindt het wel een aardig spel. Die twee moeten gekamd vanwege mogelijke klitten.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hier wil Amy nooit geborsteld worden, die houdt er gewoon niet van. Xena daarentegen gaat er helemaal voor liggen en ligt dan te spinnen als een gek! Ik borstel ze eigenlijjk alleen maar als het nodig is, dus als ze in de rui zijn. Tussendoor doe ik het alleen heel af en toe als ik toevallig de borstel zie liggen.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Daan gaat lekker zo he :lol_sign:

Ik kam onze katten ook alleen maar met de vlooienkam en als ik echt over de huid moet dan met de bredere kant omdat je er inderdaad anders niet doorheen komt.
Je moet de huid ook wat tegenhouden als je goed wil kammen, dan lukt het wel yana ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

mijn da vertelde dat je je kat met een zachte borstel de oude haren verwijderd.
en dat je met een vlooienkam ook het nieuwe haar eruit kamt..
heb twee ek tjes en die kam ik zelf regelmatig met zowel zachte als harde borstel.
ze vonden het eerst maar niks maar ik maak er gewoon een spelletje van en als ze braaf zij geweest krijgen ze een snoepje.. :lol:

groetjes eeke
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Sinds ik weer alleen woon, is het ineens mijn taak om Luna te borstelen. Mijn exvriend deed dit op geheel eigen wijze. Niet geheel naar Luna's zin maar de woest zwaaiende staart tegen zijn handen en laag gegrom nam hij voor lief. Ook het happen naar zijn handen wist hij listig te ontwijken.

Met kloppend hart heb ik laatst dus mijn eerste poging gewaagd en het ging verbazingwekkend goed! Luna bleef relatief rustig liggen en toen ik de meeste losse haren verwijderd had, stond ze op en liep weg :shock: .

Vandaag pakte ik al neuriënd de borstel, zette poezel op de tuintafel en begon. Helaas vond freule Lunatio het vandaag geen goed plan en liet mij met bloedende handen en been (aangericht door een laatste uithaal tijdens het van de tafel springen) achter.

:evil:

Tips, anyone? :-|
Mauw
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik borstel altijd tijdens het aaien en knuffelen, anders hoef ik er bij 2 van de 3 niet aan te beginnen. ;-) Ik doe dan om en om een aai en een streek met de borstel. Ondertussen blijf ik lief tegen ze praten en doe ik net alsof ik heel gewoon met ze aan het knuffelen ben. Bij Flanna en Luna werkt dit als een trein, bij Nerf kan ik met een beetje geluk 3 streken halen. :lol: Op het momend dat ze weglopen, kan ik altijd nog gauw de staart even meenemen. :smile:
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ik knuffelde Luna rot en het praten tegen haar kon ook niet liever. Toen ze wegsprong en achter de tuinstoelen rende heb ik wel nog 'aansteller!' geroepen. Misschien had ik dat toch lief moeten doen... ;-)
Mauw
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Ik heb voor Dap zo'n handschoen met nopjes, en vlak voor het slapen gaan vindt ie het heerlijk om daar mee 'geaaid' te worden. Komt niet echt veel haar mee, heb ik het idee, maar Dap is ook nog niet echt aan het haren.

En af en toe aai ik hem met een zacht nagelborsteltje, en daar gaat ie echt voor liggen en heeeeeel hard bij pruttelen!
Dappie rules!
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

Bericht door Mrij »

Mijn vader belde mij laatst op of ik bij een hondenfokker bij ons in de buurt de Furminator wilde ophalen. Ik heb toen op hun website gekeken en daar deden ze dat ook demonstreren op een kat. Kortom toen ik het opgehaald had heb ik dit even uitgeprobeert op die 3 van mij.
en werkelijk waar ik had er gewoon een 4e kat bij ! zo'n berg haren kwam er vanaf !
Vooral van minka die toch al heel veel lange haren heeft en die regelmatig haarballen enzo heeft was dit wel even heel fijn dat alles voor hem weggehaald werd. Ik ben zeer tevreden over deze kam en denk ik stiekem zelf ook aan om zo eentje te gaan halen alleen moet ik even sparen...ze zijn nogal prijzig (47,95)
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

In ons asiel hebben wij een wilde poes die op het ogenblik zodanige klitten heeft dat het echte vervilte plekken zijn geworden, waar je met een kam of borstel niet meer doorheen komt. Als ze dat al zou toestaan ;-).

Hoe komt zo'n kat opeens aan dergelijke klitten? Stoppen ze met zich te verzorgen? Is het stress, zijn ze ziek, zijn ze lui, is het omdat hun wintervacht doorkomt? Ik heb dit eerlijk gezegd nog niet eerder zo erg gezien en vraag me af hoe dit komt.

Ze is al een tijdje bij ons. Eerst had ze het niet, maar het wordt steeds erger. Ze is redelijk op haar gemak bij ons, ook al loopt ze meestal weg van mensen, maar als je voorzichtig bent kun je haar even aaien en vindt ze dat heel lekker. Ze is niet te dik ofzo, eet en drinkt goed en ziet er verder gezond uit.

Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen en weten waar het vandaan komt dat katten zich opeens niet meer goed verzorgen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Ik kam de kittens met een metalen vlooienkammetje.
Bij de andere 3 volwassen katten heb ik dat nooit gedaan. Is ook niet echt nodig...ze zijn kortharig.
Maar 1 van onze kittens is half lang-harig en ben vanaf vorige week gelijk begonnen met het kammen. Dan kam ik gelijk ook de andere kortharige kitten. Gedeelde smart is halve smart he ;-)
Ze vinden het allebei heerlijk. Ik kam ze wel als ze rustig op mijn schoot aan het dommelen zijn, dan zijn ze relaxet en gaat het het beste.
Ik denk dat als je elke dag even kamt dat de kans op haarballen aardig wordt verminderd en dat lijkt me voor de katten ook beter.
Kortom...elke dag even extra aandacht en een kambeurtje met daarbij een beetje gekroel.
Dat zou elke kat toch wel willen?? :lol:

Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Gebruikersavatar
nosja
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:18
Locatie: Limburg

Kammen Noorse Boskat

Bericht door nosja »

Onze aanstaande kater zit momenteel nog in een asiel. Volgende week woensdag mogen we hem gaan ophalen. Hij is dan een jeweetwelkater. Hij stam af van een Noorse boskat (niet helemaal raszuiver, maar hij heeft dus wel die lange staart met lange haren en zijn vacht is halflang. Hij heeft duidelijk een tijd gezworven, is mager en zijn rode marmervacht zit vol klitten. Hoe kan ik het best beginnen? Moet hij eerst gewassen worden ? (lijkt mij niet zo'n goed idee) Kan ik een soort spray of lotion gebruiken om de klitten te ontwarren. Of moet ik toch maar aan de slag met de schaar? Dit laatste hoop ik niet, Wat voor soort borstel kan ik het beste gebruiken.?
groetjes Nosja
Piekeren lost niets op van vandaag en neemt de kracht weg voor morgen
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Bij een kat die onder de klitten zit en een tijd heeft gezworven is het heel belangrijk zijn vertrouwen te winnen en niet te verstoren. Je moet dus voorzichtig te werk gaan en hem bijvoorbeeld niet gelijk onder de kraan zetten.

Ik doe het volgende met dergelijke katten: je begint met het kammen van de makkelijke gedeeltes zodat hij aan je went. Dit doe je een paar dagen een korte periode. Daarna als hij aan je gewend is en het kammen accepteert kun je beginnen met het wegknippen van de grote klitten en de vervilte vacht. Het heeft geen zin om te proberen om hier doorheen te kammen, want dan doe je hem alleen maar pijn. Zo knip je iedere dag steeds een beetje weg en alleen zolang hij het accepteert. Klem hem niet tussen je benen ofzo.

Als zijn vacht heel vies is en je hem moet wassen kun je dit met een nat washandje doen. Je gaat dan net zo lang over de nacht tot hij goed doonat is. Daarna maak je een bakje met water en kattenshampoo en dat doe je weer op het washandje en zo ga je weer over de vacht. Als je klaar bent kun je weer uitspoelen met een nat washandje met water.

Ik weet dat het omslachtig is, maar het werkt wel heel goed en daarna is het alleen een kwestie van goed bijhouden met kammen (dan niet meer wassen). Hopelijk heb je hier iets aan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
nosja
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:18
Locatie: Limburg

Bericht door nosja »

Dank voor je reactie. Ik zal er zeker aan werken om de kat het vertrouwen te laten krijgen. Vooral zijn staart is een grote warboel. Dit lijkt me tevens ook erg gevoelig. Gelukkig heeft hij op rug en op buik niet van die hele lange haren. Dus dat zal niet zo'n probleem worden. Ik weet dat de buik en tussen de voorpoten een " gevaarlijk" deel van de kat is en dat hij zich daar alleen laat aanraken als hij je helemaal vertrouwd. Daarom verbaasde het me dat de kater op zijn rug ging liggen om aangehaald te worden. Hij wilt wel heel erg graag weg daar........
Ik wacht eerst maar een paar daagjes af wat hij zelf wilt, als hij graag geaaid wilt worden ga ik het eens voorzichtig proberen.
Welke borstel? Een speciale dierenborstel of gewoon een oude zachte haarborstel die ik gebruikt heb?
Piekeren lost niets op van vandaag en neemt de kracht weg voor morgen
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Voor de grote klitloze gedeeltes van de vacht kun je een borstel met rechte pennen gebruiken zoals we die zelf ook hebben (je weet wel met die nopjes, maar liever zonder die nopjes).

Voor de klitten heb je een "slicker-brush" nodig. Dit is een echte honden- en kattenborstel met kleine kromme pennetjes. Ze worden in de dierenwinkel verkocht. Koop gelijk de grootste variant die ze hebben, want die kleintjes werken niet prettig.

groeten,
Sandra
Plaats reactie