Wanneer nagels knippen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door pinguin »

kan je ook aan het kat merken of de nagels te lang worden? ik kan het nu nog niet controleren bij sproet. hij gebruikt voor zijn voor poten wel regelmatig de krabpaal. (meestal als die naar de bak is geweest) maar voor zijn achterpoten weet ik het niet. hij gebruikt soms ook de deurmat. ik heb laminaat en soms hoor ik hem wel lopen soms ook niet.
als die aan het spelen is met zijn muizen dan gebruikt die ook zijn achter poten maar heb nog nooit gezien dat die in een muis bleef haken met een van zijn poten.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door BillyJean »

ik merk het als de katten overal aan blijven haken met lopen, dekbed, bank, kussen...
Het gaat ook meestal alleen om de voorpootjes die ik doe.
Ze zitten dan echt vast, en dat valt wel op hoor. Dus als jij niets ziet, valt het vast wel mee
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
AliceAbbey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2011 13:41
Locatie: Eindhoven

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door AliceAbbey »

Bij onze vorige katten knipte we pas de nageltjes als we het gevoel hadden dat ze er last van hadden. Overal achter blijven hangen etc. Maar ze gingen altijd wel gewoon naar buiten. Natuurlijk wel een speciaal schaartje gebruiken.
Alice&Abbey <3

Mini&Alain. Always in my heart.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door castratenkoor »

Zeker als katten los buiten komen zou ik geen nagels knippen, dan krijgen ze geen grip meer bij het klimmen en loop je kans dat ze b.v. geen boom in kunnen vluchten als ze achterna gezeten worden - van schuttingen afvallen omdat ze geen grip krijgen enz. enz. je maakt de kans groter dat ze "sneuvelen".
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Spookysil »

ja ik was even nieuwsgierig hiernaar. Ik knip zelf namelijk ook niet, maar kennisen van ons doen het wel, dus keek even naar de voor- en nadelen ;)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door pinguin »

het liefst knip ik ook geen katten nagels. maar omdat sproet een binnenkat is weet ik niet of zijn nagels wel hard genoeg slijten. maar als het niet nodig is doe ik het niet. geef hem genoeg krab mogenlijkheden. en dan zie ik het wel in de toekomst. ik hoop dat ik het niet hoef te doen. lijkt me dood eng.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Spoorweg
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2011 13:45
Locatie: De Steeg

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Spoorweg »

Ik doe het eens per 2 maanden denk ik. Ik had mijn kat nu een tijd niet gedaan, nou het was bijna gekruld echt heel lang. Ze krabt wel aan de mat enzo maar slijt zeker niet genoeg af. M'n kitten heb ik het nu voor de eerste keer gedaan, gewoon pootje pakken, knippen als ie braaf is brokje geven.

Hoezo lijkt je dat eng pinguin?
AliceAbbey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2011 13:41
Locatie: Eindhoven

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door AliceAbbey »

Mijn ouders deden dat altijd. Als ik het zelf zou moeten, zou ik het ook echt doodeng vinden. Gewoon bang dat je te ver knipt. Al heb je er speciale dingen voor. Ik zou het alsnog eng vinden..
Alice&Abbey <3

Mini&Alain. Always in my heart.
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Mimosa »

Ik doe het hier af en toe gewoon om de katten er aan gewend te houden. Nu is het eigenlijk niet nodig maar als ze ouder (bejaard) worden en niet genoeg meer lopen dan waarschijnlijk wel, want dan slijten de nageltjes soms niet goed meer af.

De stokoude kat van mijn opa had nagels die steeds helemaal rond groeiden, haar voetkussentjes in. Omdat ze het niet gewend was raakte ze helemaal overstuur wanneer haar nageltjes geknipt moesten worden, ze liet zelfs alles lopen. Uiteindelijk moesten ze elke keer de dierenarts laten komen puur om de nageltjes te knippen.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Gebruikersavatar
Lyzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 aug 2011 13:16
Locatie: Noord-Holland

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Lyzz »

Als de nagels goed op lengte zijn, hoor je ze dan te zien op de poot?
Jillz lijkt soms wel te vergeten dat ze haar nagels heeft uitgeslagen en wil dan weglopen terwijl 1 poot nog vast zit.
Liefs van Lysanne, Knuffel van Jillz en getetter van mijn parkietjes

klik hier voor het album van jillz
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door pinguin »

@ spoorweg. de reden waarom het mij dood eng lijkt om de nagels van sproet te knippen. is dat die helemaal wild word. en dat ik te ver knip.
heb ooit de nagels van een cavia geknipt. ondanks dat het goed ging vond ik het gewoon eng.
denk dat het gewoon de angst is om het dier pijn te doen.

ik hoop niet dat het nodig zou zijn bij sproet. tot nu toe denk ik niet dat het nodig is
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Datjuh

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Datjuh »

Heb bij alle 4 onze katten vanaf kitten af gedaan.
Ik kijk maandelijks even of het nodig is, achterpoten doe ik nooit, die slijten netjes goed van voorpootjes niet. Het zijn binnenkatten en op het balkon misbruiken ;) ze de houten vlonderplanken regelmatig :P en de krabpalen.
Knip alleen de puntjes eraf dus kom niet eens in de buurt van het leven. Het is ook nog nooit misgegaan. Bij de kat van mn ouders ben ik de enige die zn nagels kan knippen, hij vind het niet leuk (als kitten maakte hij geen probleem) maar goed na een kleine worsteling kan hij er weer tegen :P .
Gebruikersavatar
L33ntje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:50

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door L33ntje »

Ik knip ongeveer een keer in de week de allerscherpste puntjes van de nagels van onze kittens.
Ze gebruiken wel goed de krabpaal, maar daar lijken ze alleen maar scherper van te worden. En geloof me, hoe lief ze ook zijn, het is NIET leuk als je de hele dag je armen, benen en zelfs je hoofd onder de scherpe krasjes hebt zitten, of ze ineens op je springen.

's Avonds als ze slapen/heel moe zijn (want anders ben je kansloos) pak ik gewoon 1 voor 1 de voorpootjes, milimetertje er af, en binnen een minuut is het leed geleden. En aangezien het binnenkatten blijven en we geen beton of stoeptegels op de vloer hebben, zal dat knippen altijd moeten blijven gebeuren. Ik zit niet te wachten op kromme, ingegroeide nagels ofzo.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb tot nu toe (de dames zijn nu bijna 10 maanden) nog nooit de nageltjes geknipt. Wel toen ze voor castratie weg gingen even aan de DA gevraagd of de nageltjes niet te lang waren, maar dat was niet het geval. Ze krabben allebei ook wel fanatiek.. misschien heeft dat er ook wel mee te maken..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
minnelief
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2011 22:55

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door minnelief »

minneke haar nagels knip ik ook regelmatig een milimeter bij, omdat er zo graag speelt en me dan geregeld krapt( zonder te willen natuurlijk), en ik zit met oedeem armen en mag geen wondjes oplopen.... het is dus een moeten, maar ze laat het gemakkelijk geworden
Plaats reactie