Wanneer nagels knippen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Indyentommy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 nov 2010 02:25
Locatie: Ridderkerk

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Indyentommy »

Wij vinden t nie raar om het in hun slaap te doen. Misschien zijn ze er ook wel aan gewend. Je hoeft ze natuurlijk niet te knippen als t nie nodig is. Maar vindt t ook zo zielig wanneer ze er wel last van hebben.
Tommy, Indy, Sylly en linnie
kitykat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 dec 2010 10:09

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door kitykat »

ik vind het ook niet zielig. Als het nodig is, is het nodig. En dan is het eerder zielig als je het niet doet!
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door BillyJean »

Ik heb vanochtend voor het eerst de nagels geknipt van onze Brit. Haar nagels waren zo lang, dat ze niet kon lopen over de bank, bij iedere stap bleef ze haken.
Het knippen ging prima, dus ik denk dat het alleen maar fijn is, om het doen, als de kat er last van heeft.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door nellebel »

onze flippie vind het ook best. alleen achterpootjes vind ze minder fijn. Maar ja, continue blijven haken is ook niks. vooral als ze springt en ze blijft haken, ben ik veel te bang dat ze iets breekt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door MarjanR »

Nou dat is inderdaad ook een rede om ze te knippen, inderdaad.
Ik zag dat Teun en Saar gisteravond op de bank aan het dollen waren.
En Saar won het omdat Teun bleef haken... het is weer tijd (sorry Teun, je vindt het niet leuk maar het lucht echt op scheet)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door loek »

Beetje rare vraag misschien...maar zou je kattennagels ook kunnen vijlen? (zo ja bestaan er aparte vijlen voor, voor katten?)
Ik knip de voorpoten regelmatig maar de achterpoten nooit omdat dit niet echt scherp en lang wordt. Nu vind ik dat echter de laatste tijd wel een beetje het geval. Als ze op schoot springen dan denk ik: 'auw' Maar ik ben zo bang dat als ik ze eenmaal knip, ik dat moet blijven doen...en dat er juist scherpe randjes ontstaan op het punt waar je ze afknipt.......

Dus eigenlijk...zou ik ze het liefst wat bij willen vijlen.....maar....is dat wat?

(buiten het feit dat ze het prima vinden als ik aan hun voorpoten zit maar iets minder rustig blijven als ik een achterpoot vastpak ;-) maar da's een tweede 'zorg')
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk niet dat het veel verschil maakt in groeien van de nagels of je ze nu knipt of zou vijlen.
En als je ze knipt zijn ze toch niet meer zichtbaar als ze ingetrokken zijn? Dan doet het toch geen pijn? Of zetten ze hun nagels uit als ze op je schoot springen?

Als je het echt wil, zal je wel een gewone nagelvijl kunnen gebruiken, maar ik weet niet of ze dat toe gaan laten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door loek »

mmm goede vraag Valerie....of ze hun nagels uitzetten misschien.....Niet echt geloof..Ik bedoel niet van 'wats' hier zijn mijn nagels zoals ze die in een krabpaal slaan hihi want dat voel je waarschijnlijk wel. Maar ik heb de laatste tijd dus wel even zoiets van auw...Ik ga eens even kijken wat er nog aan nagel uitkomt als ze ingetrokken zijn...en of dat dus het verschil zou maken of niet.

Bedankt voor het meedenken.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Sammiebo
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 apr 2011 02:58
Locatie: Spijkenisse

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Sammiebo »

Als mijn katten op schoot komen liggen kijk ik meteen de nagels na.
Als ik ze aan de lange kant vind, knip ik ze meteen. ik haal erg dan ook maar een klein puntje af.
En anders knip ik ze als ik ze hoor lopen op t laminaat.

Er is niks zieligs aan, en het is juist niet goed te lange nagels.
ik heb mn katten vanaf dat ze kitten zijn al geleerd dat er niks ergs aan is, en ze blijven dan ook heerlijk ontspannen liggen op de rug.

Het is wel hun enige verdediging die ze hebben, maar ze kunnen ook lellen zonder nagels.
Vanochtend sprong mijn kat uit me armen weg omdat ze schrok van de stofzuiger
ik heb nu een snee van 4 cm in mn pink, best wel diep omdat haar nagels lang zijn..
en dat vind ik nou ook weer niet de bedoeling..

Dus ik zet zo lekker weer de schaar erin. en ze blijven lang genoeg om er nog wat mee te doen.
ze komen ook niet buiten dus ze slijten niet aan de stenen bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Minoes32
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jul 2011 21:44
Locatie: IJsselmonde
Contacteer:

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Minoes32 »

Ik doe het als ik ze hoort lopen en tikken met hun nageltjes.
Mijn man houd ze vast anders lukt het niet.
Wie van ons nooit jaloers is geweest op het vermogen van de kat om de dagelijkse zorgen te negeren en volledig te relaxen?.
jaimie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2011 22:46

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door jaimie »

Hallo

Bij mijn katje lucky knip ik ze gewoon zelf
Wel alleen de achterpoten, dat zijn ook de enigste nageltjes die ik hoor tikken.
en ik vind persoonlijk dat de nagels bij de voorpoten wel scherp mogen zijn.
De achternagels knip ik dan met een schaartje een paar mm voor het roze in de nagel, zodat ik zeker niet in haar vlees zit, voor bloedingen te voorkomen.
En het voordeel is bij mijn katje dat ze gewoon rustig blijft liggen als ik haar knip.
Je kunt het gewoon knippen, pas gewoon op dat je niet in haar vel zit.
Als het allemaal niet meer tikt vind ze het zelfs veel beter. anders als ze over de laminaat loopt duwen die nagels zich in de kussentjes en dat kan inderdaad een ontsteking veroorzaken als ze er te lang mee loopt.

groetjes jaimie en een likje van lucky
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Spookysil »

Even een vraag hier over: Is het ook nodig te knippen met voldoende krab dingen?
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door castratenkoor »

Ik knip nooit hun nagels, ik zie er de noodzaak niet van.
Het is zelfs in hun nadeel, zonder komplete nagels kunnen ze niet ondersteboven aan de planken in de ren hangen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Cerna »

Wij hebben hier ook genoeg "krabdingen" en toch knip ik bij een aantal katten de nagels. Bij Cochi, Cerná en Noa heb ik het nog nooit hoeven doen, maar Amber en Milka blijven steeds aan de vloerbedekking haken.
Bij Milka afgelopen week voor het eerst geknipt en de nagels waren echt superlang (had al veel eerder moeten gebeuren :oops: ). Dus krabdingen zijn geen garantie; het hangt van je kat af hoeveel hij/zij gebruik maakt hiervan.
Blijven ze haken of hoor je steeds tikken op de gladde vloer, dan zou ik toch maar eens controleren of het nodig is.
manon3

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door manon3 »

Heb hier dezelfde ervaring als Annet, ondanks dat onze poes gebruik maakt van alle krabpalen in huis( 5 stuks) blijft zij overal in hangen met vooral de nagels van haar voorpoten.
Dus deze worden iedere maand een klein beetje bijgeknipt.
De nagels van de achterpoten worden geknipt als ik ze op de vloer hoor tikken en deze groeien ook minder snel dan die v.d. voorpoten.
Plaats reactie