Wanneer nagels knippen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Wanneer nagels knippen?

Bericht door miekje »

Heb hier al wel een topic gezien over hoe je het beste nagels kunt knippen, maar ik heb niet zo snel gevonden wanneer je het beste nagels kunt knippen.
Norris en Luna zijn nu 4.5 maand. We hebben door het hele huis laminaat liggen en heel soms vind ik kleine stukjes nagel. Als ze aan het spelen zijn en het hele huis rondrennen hoor je heel vaak de nagels op de grond.
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Nou, wat mij betreft nooit. :???:
Ik snap niet waarom mensen dat doen bij hun katten en ik vind het zielig.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Is niks zielig's aan hoor. Het is gewoon nodig af en toe.
Als ze te lang worden blijven ze overal in hangen met het risico dat ze inscheuren als ze zich proberen los te trekken.
Ze kunnen zelfs ingroeien als je niet uitkijkt. Daarom knip ik bij Babs, de kat van me moeder regelmatig dr nagels.
Die hoort het ook altijd als ze te lang zijn, dan hoor je de nagels inderdaad tikken op de grond.
En bij Red en Miss hou ik het ook bij, als ik zie dat ze te lang en te scherp worden gaat er gewoon een stukkie vanaf.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Hmmm, wat mij betreft is dit ook niet nodig.
De nagels is het enige waarmee ze zich kunnen verdedigen en dan ga je die afknippen :???:
Bij mij zitten ze er zelf wel eens aan te bijten om ze korter te maken.
Laat ze maar lekker hun gang gaan.
Heb ook bij die van mij nog nooit gemerkt dat ze er last van hebben dus!
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

ik doe het ook niet maar er zijn veel mensen die het wel doen. En ach, zoveel last heeft het beestje er nou ook weer niet van. Als ik zie wat voor een verwondingen de kat van mijn ouders zichzelf toebrengt als ze zich aan de oren krabt zie ik er best wel de voordelen van in.
Ik geloof dat er een onderwerp over op de kattensite zelf staat. Misschien dat je daar even kan kijken?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Tja, misschien dat het bij binnenpoezen wel nodig is.
Mijn poezen gaan naar buiten en daar slijten de nagels waarschijnlijk vanzelf bij.

Voor veel poezen is het nagels knippen denk ik een stressvol gebeuren.
Bovendien hebben scherpe nagels ook een functie, bijvoorbeeld bij de afzet voor een sprong.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Wij hebben ze ook nog nooit geknipt en één kat komt erg veel buiten waar hij ook veel aan bomen krabt, maar je hoort hem soms wel 'tikken' op de vloer. Maar ze zijn niet lang en 'vervellen' soms ook wel. Dan valt de oude huls af en zit er weer een nieuwe onder. Ik ga ze ook niet afknippen want dan zou een groot gevecht worden plus dat ze zich niet meer goed kan verdedigen.
De kleine die vrijwel alleen binnen is, haakt weleens in handdoeken en zo, maar dat is spelenderwijs. Als ze haar nagels gewoon inhoudt, is er niks aan de hand. Ze hangt ook veel in de bank (in het kleed), lijkt me moeilijker als ze stompe nagels heeft.

Dus nee, ik ben er eigenlijk ook niet voor.
Wel voor konijnen, want die worden meestal gewoon een keer te lang. Die knippen we jaarlijks twee keer.
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Volgens mij is het maar goed dat wij geen vloerbedekking hebben, want dan hadden we vast al nagels gevonden :wink:
Die van ons zijn eigenlijk alleen binnen. Als ze al buiten komen is dat hooguit een paar minuten op ons balkon. Ik hoor van veel mensen dat ze de nageltjes bij houden met een schaartje. Ik denk dat het er ook aan ligt wat voor kat je hebt. De ene vindt het wel goed en voor hem zal het minder stressvol zijn dan voor een kat die het niet wil.
Maar goed. Dan maar eens even googlen, want ik was eigenlijk op zoek naar een leeftijd.
Ik vraag me ook af of het voor een kat zelf ook niet irritant is als je op een gegeven moment met je nagels op het laminaat tikt. Of ze daar iets van voelen ofzo...
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Nou, Belle en Bo komen ook bijna niet buiten, maar nagels knippen, daar begin ik niet aan. Het zou voor hun alleen maar heel veel stress betekenen. Als je een goede krabpaal hebt kunnen ze daar al een heleboel mee!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Los van of het nou wel of niet nodig is, op deze leeftijd kun je al wel nagels knippen hoor :wink:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Nikita is van 30 juni en ik heb haar in 3 weken tijd al twee keer de nagels geknipt. Ik doe dat gewoon als ze slaapt, ze trekt af en toe een beetje terug maar dat is omdat ze droomt. Ze word er niet eens wakker van dus stressvol zal het wel niet zijn. Gelukkig weet ze nu hoe dat gekke ding met dat touw er omheen werkt, dus met een beetje geluk is het niet meer nodig. En nou er nog een gewoonte van maken.
Gebruikersavatar
annelies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2004 21:09
Locatie: zevenaar

Bericht door annelies »

onze 3 katten worden regelmatig geknipt,met een speciaal nagelschaartje,

ondanks dat ze toch ook buiten lopen worden de nagels te lang, dus even knippen
groetjes annelies,annika en de boys
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Toen Flits nog een kittentje was, gebruikte ze mensen als klimpaal. Dat bijvoorbeeld ook om op mijn bureau te komen. Dan haakte ze zich eerst met haar nagels vast in mijn benen om dan vanop mijn benen op de tafel te springen.

Toen ze gesteriliseerd ging worden, heb ik ineens gevraagd om haar nageltjes eens te knippen. Doordat ze nu niet meer in mij (of andere dingen) kon gaan hangen, heeft ze toen voor het eerst fatsoenlijk leren springen. Ze heeft geleerd dat ze daar niet haar nageltjes, maar haar spieren voor moet gebruiken.
Dus hier is het zeker positief geweest dat ik dat heb laten doen, vind ik. Maar daarna niet meer gedaan wegens niet nodig.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Dat vraag ik me nu dus ook af.
Xiara scherpt haar nagels aan de krabpaal en op de vloer en rietenstoelen, is het dan nog nodig om te knippen??
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Dat doet Lady bij ons ook.

De nagels van haar achterpoten tikken op het laminaat. Die kan ze ook niet slijten aan de krabpaal of iets dergelijks.

Zou er ook een beetje maf uitzien :silly:

Wij knippen ze wel zelf, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het doodeng vind :icon_shifty:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Plaats reactie