Wanneer nagels knippen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
jenniegirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 feb 2007 07:58

Bericht door jenniegirl »

ik vind het niet zielig voor de katten ze voelen erniets van

ik heb bij onze 3 katten nog niet hoeven te doen.

onze hond ook nog nooit, maar wij hebben achter thuis alles in de tegels dus dan slijten ze ook

doe het alleen bij de cavia,
Gebruikersavatar
Helmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 mar 2007 12:03
Contacteer:

Bericht door Helmie »

Als je nagels knipt bij een kat knip je alleen de scherpe puntjes met een nagelknippertje eraf. dus echt alleen de puntjes.
Bij lichte katten kun je het leven zien in de nagel bij donkere katten niet.
Kittens kun je het best zo vroeg mogelijk mee beginnen(week of 6/7) wennen ze eraan en heb je als je moet knippen een rustige kat.
Vooral voor binnen katten is het knippen meestal noodzakelijk doordat ze anders overal in blijven hangen en hun nagels splijten.
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

inderdaad, ik heb 2 binnenkatten en knip ook regelmatig hun nagels (ik hoor het wanneer het nodig is ... tik tik tik op het parket)
Ze kunnen er goed tegen en 't is op 2 minuutjes gedaan! En je ziet geoon aan poes achteraf dat ze 't zeker beter vindt!
En geen stress hoor voor onze viervoeters hier!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Elvisa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2006 14:54
Locatie: Tilburg

Bericht door Elvisa »

wij doen het alleen bij onze jongste kat, een kater. alleen de puntjes, en hij vindt het helemaal niet leuk, maar inmiddels moet het echt. hij kan flink uithalen, en inderdaad dan liggen mijn handen open. en eerst vond ik het ook niet zo vervelend, maar inmiddels heb ik het liever niet. als een kras bijna genezen is, maakt hij weer een nieuwe. het jeukt, en doet zeer, en dan loop ik constant met pleisters op mijn vingers en handen. Hij krabt je en meteen gaat het bloeden, genezen duurt best lang naar mijn mening, en hem afleren kan voorlopig niet. hij is nog vrij speels en jong en wild, dus voorlopig doen we zijn nagels knippen tot het niet meer nodig is. Hij doet nog steeds happen naar je hand als je met hem speelt en dat doet ook wel zeer, maar geen bloedende krassen op mijn hand. hij krabt niet aan meubels of zo, gelukkig maar, want een plantenspuit maakt hem niet altijd veel uit. hij speelt met de straal.
Desiree
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2007 07:52
Locatie: Gouda

Bericht door Desiree »

Hoi,

Ik weet niet of het mag (reclame?) of misschien is het off topic. Maar ik heb een goede tip: ik had een kat die mij altijd 'vastpakte' als ik haar optilde. Ze deed het uit genegenheid, niet met gemene bedoelingen ofzo, maar ze was een binnenkat met bijbehorende scherpe nageltjes. Gevolg: krassen en open krabbels en putten in mijn schouder. Wat erg goed helpt tegen wondjes en littekens: Bach Rescue cream. Bij de drogist of homeopatische winkel te koop. De wondjes helen veel sneller dan anders en bovendien helpt het tegen de jeuk. (Ook goed bij muggenbulten trouwens!)

Ik dacht, ik zeg het even!

Groet,
Desiree
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Nagels knippen..... Bij mijn jongere katten vind ik dit ook niet nodig. Ik kijk naar iedere kat, maar ook mij is het onlangs overkomen dat één van mijn oudere katten een ingegroeide nagel had en dat was niet prettig :-( Gelukkig kon ik dit met behulp van mijn dierenarts verhelpen.

Bij mijn oudere katten zie ik dat het echt nodig is de nagels in de gaten te houden. De jongere dieren lopen het er wel af merk ik.
Ik zie hier een heftige discussie met vreemde woorden :icon_shifty:
Het is zo divers en afhankelijk van oa de leeftijd en de conditie van je dieren.
Ik hoop dat we elkaar kunnen respecteren in onze meningen en er vanuit kunnen en mogen gaan dat we allemaal het beste voor hebben met onze dieren.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Precies Bella

En over ervaring gesproken, ik ben bijna 41 en opgegroeid met allerhande dieren, dus mag ik ook wel pretenderen iets te weten dunkt me ;-)

Ik probeer je ook niet 'weg te werken'.
Maar kom wel met goeie argumenten, niet met zulke opmerkingen die nogal veroordelend en grof overkomen.
Ik heb er zelf ook altijd wel een handje in om pittig in discussie te gaan hoor, niks mis mee ;-)
Maar wel goed onderbouwd en als ik weet dat ik in mn recht sta ;-)

Ik ga nu maar weer is een poging wagen tot slapen :icon_shifty:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Jemig, inderdaad een pittige discussie hier zeg :shock: . Maar iedereen heeft recht op een eigen mening, hoor. Als het maar "normaal" blijft ;-) .

Ik laat de nageltjes jaarlijks even nakijken bij de dierenarts bij de algehele check die gedaan wordt bij de entingen. Ik durf zelf niet te knippen bij de meiden :icon_shifty: (bij de hond doe ik het wel). Vaak knipt hij er ook niets af omdat het niet nodig is, soms gaat er een puntje van het nageltje die wat meer aan de bovenkant zit.
Ik moet wel zeggen dat ze hier ontzettend veel gebruik maken van de krabpalen.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
wendy f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2007 16:23

Bericht door wendy f »

Ik heb twee katten en het zijn binnenkatten en ik knip hun nageltjes ook eens in de zoveel tijd. Vinden ze helemaal niet erg hoor. Ook heb ik krabpalen enzo en daar maken ze af en toe gebruik van. Ik denk als je een buitenkat hebt het misschien niet nodig is.

Groetjes Wendy.
:catani:
Gebruikersavatar
Ninja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2006 22:44
Locatie: Utrecht

Bericht door Ninja »

Ik heb ook 2 binnenkatten en had dit onderwerp gelezen.. de laatste tijd viel het me op dat ik soms wat getik op de (laminaat) vloer hoorde als ze lopen en ook dat ze wat vaker ergens achter blijven haken. Ik heb dus een afspraak gemaakt bij de dierenarts om de nageltjes te laten knippen (ik wilde hier zelf niet aan beginnen, te bang dat ik er teveel af knip). Gisteren bij de dierenarts geweest. Hij heeft bij Neo al z'n nageltjes iets afgeknipt, maar volgens hem was t niet per se nodig. Gizmo heeft ie niet geknipt, zijn nagels waren niet lang volgens hem.

Hij zei verder dat als we een krabpaal hebben (en dat hebben we) dat het dan onzin is om de nagels van de katten te knippen, omdat ze zelf wel zorgen dat de nagels niet te lang worden.
Vond ik wel interessant, gezien hier ook over het tegendeel wordt gesproken.

Ik ga nu niet zeggen dat ik de nagels nooit meer laat knippen. Ik blijf het wel in de gaten houden, maar ik denk nu niet meer zo snel dat dit moet gebeuren.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Hier staan 3 krabpalen, en het tapijt is ook een mooie nagelscherper :smile:
En hoe vaak ze ook aan die dingen hangen de nagels worden te lang en vlijmscherp waardoor ze constant overal achter blijven hangen.
Dierenartsen zijn ook niet alwetend hoor ;-)
Gebruikersavatar
Ninja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2006 22:44
Locatie: Utrecht

Bericht door Ninja »

Nee ze zijn zeker niet alwetend, daarom ook m'n opmerking dat dit voor mij niet betekend dat ik de nagels nooit meer laat knippen. Maar meer dat het in ieder geval minder snel nodig is dan ik door het lezen van dit forum dacht.
Voor de goede orde, dat was dus het beeld wat ik er zelf van had gekregen, wil dus niet zeggen dat dingen die hier gezegd zijn niet kloppen.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Wij knipten bij Linus regelmatig, omdat hij vaak 1 of 2 nagels had die vlijmscherp waren, en heel erg lang. Bij Lynx is het minder vaak nodig, volgens mij gebruikt hij de krabpaal een stuk minder dan Linus dat deed.
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Wij hebben twee wilde beesten, Manon en Nerrivik. Nerrivik (Noorse Boskat) heeft grote nagels maar gebruikt ze enkel buiten als ze bijvoorbeeld in bomen klimt. Binnen houdt zij haar nagels ingetrokken. Manon (Karthuizer) daarentegen heeft fijne scherpe naalden. Als ze langs je broek omhoog klimt, dan weet je het wel.

's Avonds als ze na een dag ravotten uitgeteld op mij liggen, laten ze zich gewillig hun pootjes bekijken. Dit was zeker niet het geval bij onze vorige katten! Maar rustig bekijk ik hun nageltjes. Bij Nerrivik is nog niet nodig geweest (één keer heb ik een puntje afgeknipt). Bij Manon is het een kleine moeite om de puntjes er af te knippen.

Enkel als je katten het toelaten kan je heel goed zien tot waar je mag knippen. Je ziet als het ware waar het leven in een nagel begint. Ik beperk me enkel tot de puntjes bijwerken.

Nogmaals kan ik me dit veroorloven omdat deze schatten het toelaten. En ik denk echt niet dat ik daar iets verkeerds mee doe.
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Toen ik Woefie pas had en ze ingeënt werd, heb ik ook gevraagd aan de da of het nodig was om haar nageltjes te knippen. Ik had immers van tevoren flink geïnformeerd over het houden van katten en hier en daar gelezen dat je de nagels moest knippen. Nu ben ik niet zo'n held in die dingen, dus dacht ik, toch ff checken voor de zekerheid, en mss wilt ie het dan wel voordoen.

Antwoord: "bwa, als ze buiten komen zou ik het zeker niet doen. Ze kunnen hun nagels best gebruiken als ze een vervelende buurtkat of hond of zo tegen komen. Ze slijten toch als ze in bomen kruipen. En zolang ze ergens flink kunnen krabben binnen, zal het meestal ook niet nodig zijn."
Daarbij, en dat vertelde de da ook nog, een nagel van een kat zit anders in elkaar dan die van een mens. Als ze krabben aan een krabpaal of zo trekken ze eigenlijk het bovenste, meestal "stompe", versleten hulsje van hun nagel eraf. Daaronder zit dan een nieuw, vlijmscherp hulsje. Als dat versleten geraakt, hup, weer wat krabben en tadaaa... een nieuw vlijmscherp nageltje. Als je dan de nageltjes gaat knippen, knip je niet alleen het bovenste hulsje, maar eigenlijk ook al het nieuwe hulsje eronder.

Enfin, lang verhaal om gewoon te zeggen dat het in de meeste gevallen niet nodig is en ik het ook niet doe. Maar als je kat natuurlijk niet genoeg krabt en zijn nageltjes te lang worden, dan mss toch maar knippen. Al vind ik het zelf ontzettend griezelig.
Plaats reactie