Wanneer nagels knippen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

Onze werden al geknipt door ons toen ze hier een week of 2 waren, dus met 4.5 maand kan het zeker hoor.
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dap heeft geen extreem lange nagels, gebruikt de krabpaal goed, etc.

Maar hij hangt vaak in onze voordeur, in een ijzeren spleetje. Nou zag ik dat hij heel erg gespleten nageltjes heeft. Moet ik ze nou knippen?
Ik durf het op zich wel, maar alleen als ie slaapt!
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ja gespleten nageltjes blijven snel achter iets hangen en scheuren dan in, het is dus beter ze even te knippen.

Bij een fellere kitten zoals Dap kun je hem bijvoorbeeld even in een handdoek wikkelen, tussen je benen vastklemmen of even met zijn tweeën doen.

groetjes,
sandra

PS: je mag knippen tot "het leven" (waar een bloedvaatje loopt) en niet verder. Bij roze nagels is dit goed te zien, maar bij zwarte nagels niet. Oppassen dus dat je niet te ver wegknipt!
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dank je, ja het lijkt me inderdaad beter om dat samen te doen. Alleen wel weer vervelend, omdat Dap het momenteel niet zo heeft op mijn vriend...

Je kan het bij Dap heel mooi zien, wil alleen de puntjes er even af knippen.
Dappie rules!
Luzia
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2006 17:16
Locatie: Kwintsheul

Bericht door Luzia »

Ik heb een vraagje aan Sandra,
Is het mogelijk dat jij mij het kan beschrijven hoe ik mijn poes haar nagels kan knippen. Ze is nu 8 maanden en het is nu al een hels gevecht. In een handdoek rollen heeft geen zin, ze vecht zich eruit.
:oops: :evil:

Groetjes Luzia
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad een felle zeg!

Persoonlijk zou ik bij een 8 maanden oude kat nog niet beginnen met de nagels, want als ze een krappaal heeft, ergens anders krapt of buiten komt zorgt de natuur ervoor dat de nagels kort genoeg blijven.

Daarbij zou ik het gevecht met een felle kat tot een minimum beperken, want anders creeër je een link tussen jezelf en negatieve gevoelens bij je kat en dan krijg je misschien een gestresste, agressieve of bange kat.

Ik zou het gevecht bewaren tot als je een keertje naar de dierenarts moet voor iets heel anders en het daar door hun laten doen, mocht het echt nodig zijn.

Maar als het echt heel erg is en je moet echt knippen dan doe je dat als volgt: je neemt een grote strandhanddoek, die gooi je over haar heen, dan werp je jezelf bovenop haar, wikkelt haar strak in de handdoek (vooral haar hoofd en poten) en dan hou je haar zeer stevig tussen je benen terwijl je een beetje op haar zit en dan pak je een pootje en knipt de nagels.

Dit vereist echt veel oefening, want ze mag zich niet losmaken en met het knippen van de achterpoten moet je haar keren tussen je benen. Dus je kunt het beter met z'n tweeën doen of zoals ik eigenlijk adviseer: laat het door de dierenarts doen als het niet lukt.

groetjes,
Sandra
Luzia
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2006 17:16
Locatie: Kwintsheul

Bericht door Luzia »

Mijn poes komt niet buiten. Ik heb het al eerder gedaan en nu is het echt weer nodig. De eerste keer is het ook een gevechtje geweest maar wel gelukt. Ik ben geen voorstander van om haar zo in een handdoek te rollen, ik ben bang dat ze dan nog banger wordt.
Bedankt voor je reaktie

Luzia
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Helemaal mee eens, dit is ook alleen in uiterste geval aan te raden. Het is hardhandig en echt niet leuk voor de kat, daarom raad ik je aan naar de dierenarts te gaan. Sterkte en hopelijk heeft iemand anders een katvriendelijkee oplossing....

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik denk dat je de nagels gewoon niet moet knippen. Maak de krabpaal wat interessanter (speeltjes, valeriaandruppels of catnip) en zorg voor voldoende krabgelegenheid. Je katje is nog jong en ik heb zo het idee dat de nageltjes van mijn katten veel sneller groeiden toen ze nog een kitten waren. (nog geen jaar dus) Ik heb ze toen namelijk een aantal keer geknipt maar nu is het eigenlijk niet meer nodig.
Als het echt zo'n gevecht is, dan zou ik het echt laten...

In ieder geval veel succes ermee.
BelGil
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2007 08:31

Bericht door BelGil »

In het begin zag ik er ook tegen op.
Maar het gaat prima ! Tijdens het liggen heb ik ze vertrouwd gemaakt met het spelen met hun voetkussentjes en dan is het knippen een makkie ! Ze spelen gewoon tussendoor. Omdat ze gewend zijn aan het friemelen aan de pootjes is het bij het slapen ook geen probleem ! Ze slapen gewoon door.
Sandra W schreef:Helemaal mee eens, dit is ook alleen in uiterste geval aan te raden. Het is hardhandig en echt niet leuk voor de kat, daarom raad ik je aan naar de dierenarts te gaan. Sterkte en hopelijk heeft iemand anders een katvriendelijkee oplossing....

groetjes,
Sandra
Dat lijkt me nu juist stressvol, het zeulen met de kat, in de wachtkamer, kille vreemde praktijkruimte enz. En een hoop geld kwijt.
No way !
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als je de discussie goed had gelezen zou je hebben gelezen dat het hier om een zeer felle kat gaat als het nagels knippen betreft.

Gewoonlijk kun je het vaak heel goed zelf en hoef je echt niet naar de dierenarts, maar in dit geval zou je moeten kiezen voor een enorme worsteling met de kat (zeer stressvol) en een bezoekje aan de dierenarts.

Vandaar mijn advies om naar de dierenarts te gaan. Overigens kun je dit heel goed combineren met een bezoekje voor zijn inenting of iets anders, zodat de stress tot een klein aantal keer wordt beperkt.

groetjes,
Sandra
BelGil
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2007 08:31

Bericht door BelGil »

Uit de beschrijving van Luzia maak ik niet op dat het om een zeer felle kat zou gaan, maar dat een hels gevecht is om de nagels te knippen.
En een DA lijkt me geen optie. Of wordt de kat daar verdoofd ?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is ook geen felle kat, maar wel als het om zijn nagels knippen gaat. Thuis heb ik er ook zo eentje: een lieve timide poes, maar als je iets van haar moet (medicijnen geven, nagels knippen enz) dan verandert ze in een furie.

Gek genoeg zijn dit soort katten vaak heel tam en hanteerbaar bij de dierenarts en laten ze daar dingen toe die thuis niet lukken. Ze hebben geen verdoving nodig, maar zijn gewoon zo onder de indruk (en geintimideerd natuurlijk) dat ze niet meer fel reageren.

Bij dergelijke katten biedt de dierenarts uitkomst en natuurlijk is een dierenartsbezoek zeer stressvol, dus probeer ik dat zelf tot een minimum te beperken (door bijvoorbeeld behandelingen te combineren).

Ik hoop dat ik je een goed beeld heb kunnen geven van mijn advies om naar de dierenarts te gaan in dit geval. Maar misschien heb jij een betere oplossing, daar sta ik uiteraard geheel voor open.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Meghan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jan 2007 01:22
Locatie: Spijkenisse/Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Meghan »

ik dacht ook eerst dat het niet nodig zou zijn, maar nu ze leren springen liggen mn benen open (tot bloedens toe)
dus de dierenarts heeft geadviseerd eens in de 3 weken te knippen.
Pootjes van Nynne en Bam, Amy en Sinzi!
butterflydaisy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2007 19:34

Bericht door butterflydaisy »

Hallo,

Iedereen zegt dat je het ook bij de dierenarts kunt laten doen, die nagels knippen, maar hoeveel kost dat zo ongeveer? Mijn kat Daisy heeft volgens mij ook redelijk lange nagels, maar ik durf zelf niet om te gaan knippen. Ik zie het roze stukje bij haar ook niet echt dus ik neem het risico liever niet. Maar goed, hoeveel kost dat dan ongeveer? Alvast bedankt voor het antwoord!

Butterflydaisy
Plaats reactie