# Doof wit poesje

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

# Doof wit poesje

Bericht door yana »

zijn er meer mensen met een dove witte kat?
Hebben jullie nog tips mbt opvoeding/communicatie met de andere katten?
Ze komt niet buiten dus daar is geen gevaar.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb er zelf geen een, maar de buren van mijn schoonvader hadden er wel een. Die kat kwam dus wel buiten wat ik levensgevaarlijk vond omdat hij de auto's dus niet kon horen aankomen. Dat ging vaak nog maar net goed. Wat ze met die kat vaak deden was hem even aantikken om de aandacht te krijgen of er voor gaan staan zodat hij je zag en dan met gebaren laten zien wat je wil. Kijk ik doe dat vaak gecombineerd maar als ik tegen mijn kat zeg dat hij van de krabpaal af moet komen bijvoorbeeld dan zeg ik dat niet alleen maar dan maak ik daar ook een beweging bij en tegenwoordig hoef ik dat vaak alleen maar te doen en dan komt hij al naar me toe. Veel succes ermee, ik hoop voor je dat er nog meer tips komen!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Ik hoorde laatst dat je bij witte katten erg op de oortjes moet letten, uhm en dan eigenlijk meer omdat de oortjes wit zijn. Een vriendin van mij had katten gezien met witte oren waarvan de oortjes helemaal waren weggebrand door de zon (ja klinkt erg fijn inderdaad). De huid van de oortjes in natuurlijk erg dun en dan ook nog wit, die huid kan gewoon verbranden. Gelukkig zal ze daar nu geen last van hebben, aangezien het nog heerlijk Nederlands weer is. Maar misschien dat er de volgende keer dat je bij de da bent even naar kan vragen?
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Katten met witte oren kunnen inderdaad verbrande oren krijgen door de zon of zelfs huidkanker in hun oren. Ik had het ook een keer gezien bij zo'n dierenartsprogramma, zo'n kat had helemaal geen oortjes meer over, alleen zwarte verschroeide plekken.
Maar dat is dus alleen gevaarlijk voor katten die buiten komen (binnen verbrand je niet zo snel), als je een kat met witte oren hebt moet je die insmeren met anti-zonnebrandcreme of iets dergelijks (alleen de oortjes dus).
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bella heeft een dove witte kat; zij kan je vast wel meer vertellen! Als ik het goed begrepen heb, schreeuwt hij nogal eens omdat hij zijn eigen stemgeluid niet hoort. Dat is het enige waar je met de andere katten rekening mee moet houden.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Yana,

Ik heb inderdaad mijn dove kerel. Hij heeft een behoorlijk harde stem af en toe, omdat hij zichzelf niet kan horen.
Met de andere katten heeft hij weinig problemen, maar hij kan behoorlijk schrikken als iemand naast hem springt en hij dat niet doorheeft.
Als ik boos op hem ben laat ik hem dat zien door gebarentaal. Met mijn hand zwaai ik of ik roep hem met een ander gebaar. Dat moet je zelf uitvinden met je kat.
Als je zijn aandacht wil trekken moet je even op de grond stampen of tegen de muur bonken. Het went snel.

Ook bij niet dove katten met witte oren is het goed deze in te smeren in de zomer.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ikzelf heb er geen maar mijn overburen wel. Het was een wit katje, maar was spijtig genoeg doof.
Omdat de andere katten buitengingen, konden ze haar moeilijk de hele dag binnenhouden als ze weg werken waren.
Gelukkig hebben ze het kunnen weggeven aan mensen die ze goed kennen en in een appartement wonen.
Gr lieke
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

Mijn moeder heeft een dove witte vent. Mooie grote blauwe kijkers heeft ie trouwens...

Hij reageert erg op zijn zusje, als die naar de keuken rent dan rent hij erachter aan, gewoon even kijken of hij anders iets misloopt volgens mij.

Als je hem nodig hebt stampen we op de grond of tikken even op de vensterbank.

Als hij slaapt echter dan is hij helemaal weg en kan hij zich lam schrikken als je hard langsstampt... dus zorgen we ervoor dat we dan iets rustiger langs hem lopen.

Als hij onverwacht iets ziet dan Prrrtt hij heel hard en sowieso heeft hij erg goede stembanden en zo vals als een kraai is hij, logisch natuurlijk.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Ik ben inmiddels meer te weten gekomen over erfelijke doofheid bij witte katten.
De doofheid is genetisch bepaald, en hangt samen met de witte vacht.
een witte vacht, is in feite een verborgen kleur.
En kleur zorgt ervoor dat een kat horend is.
Een horende kat heeft nml pigment cellen in zijn oor. Deze vragen om bloedvoorziening en dus zijn deze katten horend.
Bij dove katten ontbreken deze pigmentcellen in het oor; de kat is dus doof.
Een kat met blauwe ogen heeft grotere kans op doofheid, en wel aan de kant van het blauwe oog.
Dat een witte kat toch wat kleur heeft, vb een kopvlek, wil nog niet zeggen dat de kat horend is!!!
Het gaat er namelijk om, dat die kleuring ook het middenoor omvat!
, dat er daar dus ook kleur, te weten pigmentcellen, zitten, DAN is de kat, aan die kant, horend.
Omvat de kleur ook de ogen, dan zijn deze niet-blauw maar vb geel.
Ook 2 horende ouders is nog geen garantie voor een horend kitten.
De enige betrouwbare test voor doofdheid is de BAER-test; deze test kost ongeveer E50 en schijnt niet pijnlijk te zijn.
Ik geloof dat ze electroden of zo in het oor plaatsen en zo hersengolven meten (die reageren op geluid).
Let wel, een dove kat kan ook een fantastisch huisdier zijn!!
Alleen wordt wel aangeraden de kat binnen te houden.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Mijn 100% witte kater Quincey van 4 is niet doof. :)
De -overleden- kat van mijn oma was wel doof, en die liep alleen buiten aan de lijn (in de tuin). Mijn oma heeft nooit echt problemen gehad met de doofheid, de kat én mijn oma gingen gewoon anders communiseren. Als mijn oma met haar voet op de grond stampte kwam hij *klein, oud huis, de trillingen*
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Ik heb een paar maanden geleden twee witte broertjes in de opvang gehad van ongeveer 6 jaar.
De een was doof en de ander niet. De horende kater luisterde eigenlijk voor twee; zodra ik ze namelijk eten ging geven, ging hij eerst zijn dove broertje halen, voordat hij zelf ging eten.
Als ik contact zocht met de dove kater stampte ik meestal op de grond of raakte hem zachtjes aan.
Hij kan alleen verschrikkelijk hard miauwen, aangezien hij zichzelf niet kan horen natuurlijk!! Ook vond hij het leuk om gestofzuigd te worden (in tegenstelling tot zijn horende broer!!), want hij was natuurlijk niet bang voor het geluid.
Kortom denk ik dat dove katten prima huisdieren kunnen zijn, mits ze niet naar buiten gaan. Buitenkatten hebben al hun zintuigen nodig voor alle loerende gevaren, dus een kat die een zintuig mist is extra kwetsbaar.
Voor de rest zijn ze vaak net zo lief als een kat die geen handicap heeft.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gesloten