# Gebitsvraagje

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

# Gebitsvraagje

Bericht door DarkElf »

Ik wist niet precies waar ik deze vraag moest plaatsen.. het is misschien niet helemaal medisch, maar verzorging weet ik ook niet zeker want de kat doet het zelf..

Dus geef maar een zwieper als dit topic ergens anders beter past.

Ok, vraagje dus over gebit.

Onze lieve pollewop heeft hele kleine tandjes vergeleken met de andere twee ht en k katten. Hij is een pers dus dat zal er misschien bij horen?

Maar verder heeft hij dus wat viezige tanden... Hij kreeg altijd indoorbrokjes van RC en nu sinds dit weekend Carocat, wat ze trouwens errug lekker vinden en wij vinden de prijs errug fijn ;). Punt is dat onze mop de brokjes maar 1 x kauwt en ze dan doorslikt... dus iets doen voor tandaanslag kunnen de brokjes niet helaas.

Sinds een paar dagen valt me op dat polletje ineens overal op bijt, kauwt en kluift dus mij leek dat een teken dat hij last heeft van zijn gebit maar toen ik de DA ass. erover sprak zei ze dat dat vaak gewoon speelsigheid/verveeldheid is..? (lekker compliment verveling, ik speel me suf met die beesten... :catgloomy: )

Is dat iets wat normaal is, viezige tanden en moet ik hem daarvoor naar de dierenarts sturen? Gebitsreiniging heeft Eva al een paar keer gehad maar die had een ontsteking...

Loei heeft ietswat gelige achterkiezen maar voor de rest zijn ze vrijwel wit, Eva kan ik niet zien want dan bijt ze mijn kop eraf ... :roll: <grin>
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Er zijn speciale tandenborstels en tandpasta voor katten. Dat valt onder Verzorging, dus wat mij betreft past je vraag hier :wink:
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

Maar zijn er mensen die bekend zijn met die tandenborstels???
En tandpasta.. neem aan niet met menthol :D

Maar dat vinden ze toch helemaal niet leuk???
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Ik heb zo'n setje kattentandenborstels gekocht (niet in Nederland, maar waarschijnlijk hebben ze die hier ook wel). Het bestaat uit een lange tandenborstel met aan het ene uiteinde een heel klein borsteltje en aan het andere uiteinde een grotere, een vingertandenborstel (is van doorzichtig rubber, die kun je over je vinger schuiven), en tandpasta met gevogeltesmaak. :P

Raven vindt het niet geweldig als ik z'n tanden poets, maar hij moet er nou eenmaal eens in de zoveel tijd aan geloven. Ik heb ook van die harde snoepjes die goed schijnen te zijn voor kattentanden en kattenadem, maar dat beest krijgt die dingen niet naar binnen om een of andere reden (ze vallen weer meteen uit z'n bek... waarschijnlijk zijn ze te groot).

Zo'n een a twee keer per week een rauw kippenvleugeltje schijnt ook goed te zijn voor de tandjes volgens mijn holistische dierenarts, door op de rauwe botjes te kauwen gaat het tandsteen eraf.
Van brokjes zeggen ze vaak wel dat het goed is voor de tanden, maar in de praktijk blijkt dat vaak tegen te vallen (of je moet speciale, harde brokjes kopen), meestal zijn die dingen te zacht om tandsteen/-plak weg te schrapen. En zoals je gemerkt hebt kauwen katten ook niet erg goed op hun brokjes.
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Maarre ik dacht dat katten absoluut geen kippenbotjes mogen i.v.m het feit dat deze kunnen versplinteren en binnenin schade kunnen aanrichten?
Tevens lijkt me het geven van rauwe kip ook niet zo'n strak plan, met het oog op bacterien zoals salmonella.
Als ik fout, moet je absoluut zeggen hoor, maar dit is wat me altijd is voorgehouden (ook door mijn DA).
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

Ik heb een tandenborstel hoor! En tandpasta met kippensmaak geloof ik... klinkt zalig ;)

Ik ben benieuwd wat voor belevenissen we krijgen tijdens de poetssessies... Ik laat het nog horen!
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

BlackPanther999 schreef:Maarre ik dacht dat katten absoluut geen kippenbotjes mogen i.v.m het feit dat deze kunnen versplinteren en binnenin schade kunnen aanrichten?
Tevens lijkt me het geven van rauwe kip ook niet zo'n strak plan, met het oog op bacterien zoals salmonella.
Als ik fout, moet je absoluut zeggen hoor, maar dit is wat me altijd is voorgehouden (ook door mijn DA).
Das alleen zo met gekookte botjes. Dan versplinteren ze, maar rauwe botjes niet (zou anders wel heel zielig zijn voor alle katten en -achtigen in het wild). En bacterien maken geen schijn van kans, carnivoren hebben heel zuur maagzuur, waardoor ze veel beter bestand zijn tegen dat soort dingen dan wij slappe mensen. :)
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Hoi heb je pb ontvangen ;)
Inderdaad had bij mij Yeri problemen met zijn gebitje..tandsteen. Ze hebben zijn tanden gepolijst onder narcose om het schoon en mooi te krijgen.
Pas dan heeft het zin om tanden te poetsen, het werkt dus niet om het schoon te krijgen maar om het schoon te houden.. Ook voorkomt het tandenpoetsen ontstekingen aan het tandvlees.

Je kunt zo'n borsteltje halen bij je dierenarts en daar hebben ze verschillende smaken tandpasta oa inderdaad kip smaak. Nooit met een "mensen"tandenborstel proberen dan richt je schaden aan aan het bekkie van de kat. Ook nooit gewone tandpasta gebruiken, dit is min of meer gif voor ze.

Ik heb het destijds meegekregen en je moet eerst je katje laten wennen aan de borstel en de pasta. Yeri vond de pasta heerlijk! En hij zat gewillig elke avond in de badkamer te wachten tot hij weer kreeg. Tandenpoetsen is er nooit van gekomen :oops: Voornamelijk omdat we van de cattery van onze Coontjes te horen gekregen dat ze nooit poetsen en als er mensen zijn die hun beestjes goed verzorgen dan zijn hun het wel.

Als ik jou was zou ik zeker even je dierenarts er naar laten kijken, katten kunnen erg last hebben van hun gebit en zeker omdat je zegt dat hij al anders doet met zijn bekkie ;)

Succes!

Dani

Hier nog een linkje waar je misschien wat aan hebt:
http://www.xs4all.nl/~daphas/linkinfogebit.htm

Het foldertje wat ik destijds meekreeg kan ik nu even niet vinden..
Anonymous

Bericht door Anonymous »

IAMS heeft nu nieuwe brokken die speciaal zijn ontwikkeld om de tandsteen van je katten met zoveel-procent te verminderen. Zowel voor volwassenen als senioren...

Ik moet iets bekennen: ik heb nog nooit Dokus tanden gepoetst, wel controleer ik het regelmatig op tandsteen :oops: Okay, volgende week woensdag gaat hij onder narcose en wordt zijn gebit schoongemaakt. Aangezien we dan toch bij de DA zijn kan ik net zo goed die dingen ook maar aanschaffen ;)
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

Nou tot mijn verbazing zijn Pollewop en Loei zeer geinteresseerd in de tandenborstel en in de tandpasta... Eva niet maar die is een kleine furie dus daar probeer ik het zelf niet.

Toen ik voor het eerst, heeeel heeel zachtjes, polletjes zijn tandjes poetste, bang om hem pijn te doen natuurlijk, zag ik tot mijn verbazing dat er allemaal vuil van zijn tandjes kwam en na het poetsen, hij veel water drinken, toen hij op schoot lag heb ik even gekeken en de aller vieste tand was gewoon deels schoner!? Het doet dus absoluut iets...

En zo verschrikkelijk hardnekkig is dat vuil helemaal niet......

Ik heb alle tandjes van Pol bekeken en er zit niets los of er is niets ontstken, er ging helemaal niets bloeden toen ik eraan zat en/of borstelde...

Loei vind het gewoon erg leuk om ermee te spelen en ondertussen poets ik een beetje.....

Dus tsjah... ik doe mijn best en zie het wel.

Toch?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Okay ben dus vandaag naar de DA geweest voor het gebit van Dokus, maar volgens hem kun je het gebit ook schoon wrijven met een gaasje in plaats van tandenborstels. Een tandenborstel adviseren ze alleen als de kat dat van kleins af aan gewend is. Ook moet je het iedere dag schoonmaken (ik dacht eens in de zoveel tijd).

Ik heb trouwens gevraagd hoeveel het zou kosten als die gebitsreiniging nodig was. Het kostte 55 euro. (Het ging bij ons niet door omdat het niet nodig was. Nou dat scheelt mij weer wat geld)

Okay.... Na wat later, eerste poging achter de rug: het is een hel om het gebit van Dokus met een gaasje schoon te maken. Hij stribbelt zo veel tegen en probeert man en macht uit mijn greep te komen! Zucht... hoe moet het verder? :???:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Xanthos, 1 jaar, heeft ook wat last van ontstoken tandvlees gehad en mijn dierenarts adviseerde eveneens zijn tanden regelmatig, twee a driemaal per week, te poetsen. Ook heeft hij speciaal voer voorgeschreven gekregen, ter voorkoming van en behandeling van tandvleesaandoeningen, Hill's Feline t/d.

Groetjes, Femmy
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Hé, die link hierboven, dapvandermark, is mijn DA, ze hebben inderdaad een speciale dieren mond hygieniste, apart he?
Erg goede praktijk trouwens, die man heeft de beste humor als het over beesten gaat!

Hij zei ook dat kip geven erg goed is, en vooral harde brokken, omdat deze ook niet als het natte voer aan de tandjes blijft kleven.
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Ik heb met dierendag een kadootje gekregen bij de dierenspeciaalzaak. Een zakje met allerlei brokjes door elkaar. Het zijn voornamelijk brokjes voor volwassen katten, maar ik heb begrepen dat als je er per dag ongeveer 2 geeft aan je kittens als snoepjes, het geen kwaad kan. Deze brokjes zijn voor hen heel hard, je hoort en ziet dat ze er goed op moeten bijten. We kijken soms wel eens naar de tandjes, maar tot nu toe nog niet echt veel vuil gezien. Alleen restjes brokjes, maar die gaan zo weer weg.

Zou het bij kittens dan misschien minder zijn dan bij volwassen katten??
:pdtmat: Gone with the wind
Gesloten