# Nagels knippen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gast

# Nagels knippen

Bericht door Gast »

Wie heeft er goede tips om op een normale manier de nagels te knippen bij een kat. Als ik het nu probeer, draait het bijna iedere keer op een oorlog uit. Bij het zien van het nagelschaartje begint Doerak al te steigeren. Ik krijg haar niet rustig en op een gegeven moment is ze zo boos op me dat ik onder de krassen zit en zij vrolijk met haar vlijmscherpe nagels verder rondloopt.

Ik wil alleen maar de vlijmscherp puntjes eraf knippen, zodat als we aan het spelen zijn ik niet continu met van die krassen rondloop.
Het is niet zo dat ik het doe omdat ze mijn bank of zo vernielt. Ze krabt keurig aan de krabpaal en haar krabplank, maar daarmee slijten haar nageltjes niet genoeg. Soms zijn ze gewoon echt vlijmscherp.
Gebruikersavatar
Ona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 feb 2003 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Ona »

Hoi
Hier 1 misverstand katten krabben hun nagels om ze aan te scherpen dus niet om ze botter te maken dat is wat ze meestal ook het eerst doen nadat de nageltjes geknipt zijn je raadt het al naar de krabpaal :wink: Daar is niks aan te doen, dat is nu eenmaal hun instinct, sterker nog evolutionair bepaald, in de natuur hebben ze daar veel aan hun territorium markeren, prooi vangen en opeten dat even terzijde, nu even naar je probleempje :lol:

Wat ik meestal doe is wanneer mijn kat slaperig is en behoorlijk duf uit z'n ogen kijkt maarja dan zijn ze wel gauw wakker kan ik je vertellen. Wat ook helpt is door het met z'n tweeen te doen (klinkt ernstig weet ik) maar helpt wel goed hoor dan houdt de 1 de kat in de houdgreep en de andere knipt, dit voorkomt misknippen en zo.

Als je deze mogelijkheid niet hebt dan zit er niks anders op dan zelf de kat in de houdgreep te nemen en dit gaat meestal gepaard met tegensputteren en getrappel maarja dat duurt 5 min. en dan ben jij van die krassen verlost. Wat bij mij als houdgreep heel goed werkt is de kat op z'n rug op je schoot leggen en dan je elleboog over z'n borstkas leggen en beginnen met 1 pootje zal ik maar zeggen.
Nou hopelijk heb je er wat aan want het is een probleem wat veel kattenbezitters wel zullen herkennen, oh ja vaker doen en de kat erna belonen helpt ook dan weet de kat dat het niet zeer doet en zal ze het associeren met iets lekkers.
Hee veel succes ik ben benieuwd of het gaat lukken ;-)
Groetjes, Ona
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Normaal gesproken hoeft he niet nodig te zijn, want de katten krabben aan de palen.
Zelf heb ik er 1 bij, waar de nageltjes wel bij geknipt moeten worden, ze zijn gewoon echt te lang, dat ik hem hoor lopen, en hij heeft er last van.

Als je je kat op je schoot heb liggen en hij ligt heel relaxt, neem he 1 pootje, je houd zn voetje in je hand met je wijsvinger duw in het voetbedje , zodat zn nageltjes naar boven komen.

Kijk goed uit met knippen, dat je niet het vlees raakt, want dan heb je een goede bloedpartij.
Je kan bij de dierenwinkel een speciaal schaartje kopen, want als je het met een gewoon nagelknippertje gaat doen, gaan de nageltjes alsnog splijten.
Ik doe eerst het ene pootje, door de knip geluidjes word hij wakker, ik aai af en toe over zn pootje om hem rustig te houden. Ik wacht altijd af tot hij echt goed slaperig is, dan laat hij het wel toe, mar ja katten kunnen ook verschillend zijn.

succes
Rolanda
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Nagels knippen

Bericht door Wendy »

Hoi!

Wij hebben zo'n guillotine-nagelknipper. Kent iemand van jullie die? Ik vraag me af of ik nu als ze een pootje recht voor je hebben, je dan schuin of recht de nageltjes af moet knippen? (niet schuin afknippen, maar het nagelknipding schuin moet houden, dus niet dat je artistieke nagels krijgt ofzo :o :wink:) Klinkt een beetje vaag, ik kan het moeilijk uitleggen, maar eigenlijk heb je hetzelfde met een gewoon nagelknippertje, knip je zoals je het bij jezelf zou doen, dus van boven af, of, zoals het niet bij ons kan, van de zijkant? Ik hoop dat jullie het snappen, want ik kan het helemaal niet uitleggen... :?

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Wendy,

Als je die knipper hebt die ik ook heb, (zie de tang op http://www.dekattensite.nl in het menu - Houden van een kat - Dagelijkse verzorging - Nagels), dan maakt het niet uit hoe je knipt, want zo'n ding knipt als het goed is van alle kanten. Daarbij komt dat je alleen maar het puntje (max. 2 mm) moet afknippen, omdat je anders in een bloedvat knipt (herkenbaar aan een rood lijntje in de nagel, tenzij de kat geen witte nagels heeft).

Succes,
Roland
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Roland,

Ik heb wel een iets andere, maar ik vraag het anders ook nog wel even aan de vrouw van wie ik hem heb gekocht (van happycats). Zij wilde het ook nog wel uitleggen. Bij mij is er een rond gat en als je knipt, gaat het scherpe stuk daar overheen/onderdoor-heen. Ik probeerde het ook bij mijn eigen nagel, en hij is in ieder geval superscherp! Maar ik wil niet dat ze gespleten nagels krijgen ofzo, vandaar dat ik graag wil weten hoe hij werkt... :? :wink:.

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Onze katten bijten hun eigen nagels voornamelijk. Als je het hebt over gespleten nagels, dan is dat bij een kat niet echt van toepassing. Een kattennagel bestaat, zeg maar, uit hulsjes. Als ze hun nagels scherpen aan de krabpaal, zie je ook wel eens een stuk nagel liggen dat op een hele nagel lijkt. Dat is dan eigenlijk alleen het buitenste hulsje. Onder dat 'afgevallen' hulsje, zit weer een nieuw (vlijmscherp) hulsje/nageltje.

Katten zijn natuurlijk roofdieren en hoeven op deze manier dus nooit zonder 'wapens' te zitten. Dat is dezelfde reden als waarom een kat die wisselt op een gegeven ogenblik 2 hoektanden naast elkaar heeft zitten, waarna er eentje kan uitvallen. Een tandeloze kat is dan ook geen succesvol roofdier. Mooi hoe de natuur daarvoor zorgt. Kinderen die wisselen hebben een poosje een fietsenrekje, maar (de meeste) kinderen zijn dan ook geen roofdieren. :D

Om een lang verhaal nog langer te maken, met jouw tangetje maakt het eigenlijk ook niet uit van welke kant je knipt, als je maar zorgt dat het puntje van de nagel recht in het gat komt.

Groeten,
Roland
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Roland,

Ik zal zorgen dat het puntje in het gat komt. Want in het 'leven' wil ik niet knippen! :shock: Ik heb al gezien waar dat zit, dus daar kijk ik wel voor uit! Maar linus heeft een beetje erg lange nagels :? , daarom wilde ik die gaan knippen. Maar ze kunnen heel goed hun nagels scherpen aan de krabpaal, dus ik hoop dat ik in de toekomst niet meer hoef te knippen :). Dat van die hulsjes wist ik nog niet, het verhaal over hun tandjes wel, ik ben benieuwd of ik die binnenkort kan vinden!

Groetjes,
Wendy
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Als ik Ravens nagels wil knippen ga ik gewoon op hem 'zitten' zodat hij niet tegen kan stribbelen. Je moet gewoon op je knieen op de grond gaan zitten met de kat tussen je knieen, zodat zijn kop naar voren wijst zegmaar. Zo klem je hem als het ware vast tussen je benen, en op die manier kun je de nagels van zijn voorpootjes knippen.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Gizmo wil absoluut niet dat ik aan zn voeten kom...

nu zijn zn nagels ook weer te lang, en laatst heb k t bij de DA gedaan, maar dit is dubbelop stress voor mn ventje..

toen we in de wachtkamer zaten, lag ie helemaal weggedoken te trillen in de mand...

nu wil ik t zelf wel doen, maar zn nagels zijn gewoon zo donker dat ik niet zie waar t leven zit...
en hij stribbelt enorm :roll:

toch maar een poging wagen, maar heb alleen een gewone nagel knipper...

En de DA knipte dr ook een end af..

overigens is Giz de enigste die hier te lange nagels (aan zn achterpoten) heeft en de rest niet...

komt dit jullie bekend voor?
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Wij knippen de kat haar nagels helemaal niet. Nooit gedaan ook. Maar ze komen hier ook buiten, misschien dat dat ook scheelt.

Truffel (konijn) zijn nagels knippen we wel 1 à 2 keer per jaar. Da's genoeg voor hem. Meestal niet eens precies dan en dan, maar gewoon wanneer we zien dat hij ween een pedicure-beurtje kan gebruiken. :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Wij hebben van het weekend voor het eerst de nagels van Sjors geknipt. Het is heel handig om het met z'n tweeen te doen. Bianca houdt hem vast en ik ga dan knippen. Wat ons opviel was dat Sjors onrustig werd wanneer hij niet kon zien wat we deden. Wanneer hij wel kon zien wat je deed, werd hij wat rustiger.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

hier doen we t ook samen, maar bij Giz maakt t niet uit of hij t zelf ziet..
En t maakt ook niet uit hoe je m vasthoudt in handdoek of anders,..
Bij de DA is ie bang dus blijft ie gewoon zitten, maar ik wil mn ventje niet die stress aandoen..

Ik mag gewoon niet even lekker met zn voetje kroelen..
Caddy vind t wel lekker, Xonya ook wel, en Giz soms, maar meestal zet ie even lekker (auw) af...

maar dit heeft ie van kitten af aan al... hij vind t gewoon niet fijn als er aan zn pootjes word gezeten (geef m ongelijk :lol:)

maar we vinden wel n manier :smile:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Mysmick
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 mar 2004 19:09
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Mysmick »

Ook ik heb voor het eerst 1 van onze katten de nageltjes geknipt en hij stribbelde wel een paar keer tegen maar het lukte mij wel om goed te kunnen knippen, bij de achter poten heeft mijn vriend wel even meegeholpen want toen had hij er geen zin meer in!
We hoorden hem altijd over het parket tikken en met spelen waren de nageltjes toch echt te scherp geworden.
Onze andere is zelf altijd met haar nageltjes bezig en die bijt ze er zelf af heel mooi gezicht is dat!

Linda
NathuendENDen
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jul 2003 10:59
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Bericht door NathuendENDen »

Wij doen de katten in de Show houding (die oefenen we natuurlijk al vaak) meestal hou ik de katten vast (nathalie) en Dennis knipt dan. En eigenlijk gaat dat met alle katten prima.

Nathalie
Gesloten