# Nagels knippen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik heb geen idee of het wel of niet zielig is :geenidee: . Het lijk me niet zielig maar ik zou het never nooit zelf durven doen. Bij Baja zou het me nog lukken, zij vindt het heerlijk als ik aan haar zit te frunniken maar die andere drie :shock: , nee.
Ik hoor ze niet tikken op het laminaat en ze hangen regelmatig in de krabpaal (ook met de achterpootjes) dus ik laat het maar door de dierenarts bekijken of knippen nodig is, dan mag hij het doen :razz: .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hmmm, ik lees dit topic zojuist voor het eerst en wil nog wel graag wat toevoegen. Ook wij hebben een konijn gehad waarbij we de nagels moesten knippen met zo'n tangetje. We kregen daarbij het advies om altijd een brandende sigaret bij de hand te houden. Mocht het dan per ongeluk gebeuren dat je in het leven knipt, even de peuk ertegenaan houden, en hij had nergens meer last van. Ik heb dit nooit hoeven doen, dus ik weet ook niet hoe daarop gereageerd wordt.
Als onze Bo over het laminaat loopt, hoor je af en toe (van 1 poot) een tikje. Misschien kan het zijn dat hij 1 nagel te lang heeft? Nou, kom er dan maar eens achter welke!
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Dat zie je snel genoeg Claudia :grin:

Gewoon even naar zijn nageltes kijken als hij ligt te slapen. Degene
die uitsteekt, is de boosdoener :wink:

Ik vind dat met die peuk wel heel eng klinken hoor :shock:
Dan kies ik toch voor de DA :grin:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik moest de nagels van mijn cavia ook eens in de zoveel tijd knippen.
Ik vond het altijd doodeng! We deden het altijd zo dat ik hem vast hield en zorgde dat hij stil bleef zitten en mijn vriend knipte dan de nageltjes.
Groot nadeel was dat hij zwarte nagels en zwarte teentjes had. We hebben hem 2x in het leven geknipt. :oops: :sad:

Dat van die brandende peuk vind ik wel raar. :???: Je brandt de wond dan wel dicht denk ik, maar het doet wel erg veel pijn bij zo'n beestje! Dat moet (en wil) ik bij mijn poezen niet doen!
Gelukkig heb jij het ook nooit bij je konijn hoeven doen, Claudia! :wink:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou het lijkt mij ook niet zo'n goed idee :???: Ik knip de nagels van mijn cavia ook altijd zelf en die heeft ook, heel fijn, zwarte nagels. Ik heb hem dus inderdaad ook al eens in het leven geknipt. Dat bloedt best wel! Gelukkig hield het wel vrij snel op. Sindsdien hou ik het altijd maar ruim aan.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ja, dat bloedt erg hè!
Ik voel me superschuldig en ben gelijk met watjes gaan deppen en heb 'm heel veel lekkere dingen gegeven. :smile:
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Voor het konijn hielden we zo'n ding bij de hand wat mannen op een scheerwondje kunnen drukken. Geen idee hoe het heet, maar misschien iemand hier wel?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Aluinoplossing? Dat is bloedstelpend. Ik heb het ook wel eens moeten gebruiken toen bij m'n hond een nagel finaal was afgescheurd nadat hij over een pad achter z'n bal aan rende. Hij reageerde niet eens totdat ik al dat bloed zag. :???:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Je kunt het ook wel zien bij een kat. behalve dan als hij zwarte nageltjes heeft.
Gelukkig heb ik er dan 2 die het helemaal niet erg vinden nee. als dat wel zo zou zijn had ik het ook wel door de DA laten doen. Bij mij lagen ze rustig en kon ik goed zien waar ik knipte. 1 Hooguit 2 mm er af halen kan helemaal geen kwaad.
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
ramses
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2003 18:46
Locatie: nieuwegein

Bericht door ramses »

Ik knip hier de nagels van alle vier de katten....ze vinden het niet erg en ik vind het niet eng..ik knip meestal alleen het puntje eraf maar als amun en shakira naar een show gaan dan word het wat korter genipt en dan ook de achterpoten..is namelijk verplicht...
Een koppie van Ramses,Amun,Shakira en Amr...
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als je per ongeluk in het 'leven' knipt, dan knip je eigenlijk een bloedvat door en is het niet vreemd dat dat gaat bloeden. Dat is al pijnlijk voor een kat, laat staan dat je het nog gaat dichtbranden met een sigaret ook :shock: Lijkt me dat mensen dat ook niet bij zichzelf doen als ze in hun teen hebben geknipt bij het nagelknippen. Dan doet het namelijk 2x pijn. Overigens, katten en vuur/rook gaan nooit samen en veroorzaakt alleen maar een extra angst (wordt misschien ook bang voor jou).

Dat aluin is ook in stiftvorm (dat ze bij de kapper gebruiken), maar dat zorgt ervoor dat de huidvaten samentrekken, waardoor het bloeden stopt. In een kattennagel zit geen huid, dus dan zal misschien niet werken. Het beste is om je kat dan binnen te houden en het bloeden te stelpen met verbandgaas, dan zal het vanzelf stoppen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gast

Nagels

Bericht door Gast »

hallo kattenliefhebbers/liefhebbsters!

allereerst wens ik jullie allemaal de beste wensen voor 2006.
maar daarvoor kom ik hier niet.
ik zit met een klein probleem; mijn poes die kwam altijd buiten en sinds ik weer bij me ouders ben komt ze minder buiten...ze heeft last van haar nagels..ze blijft overal aan vast zitten, zoals aan me trui of aan de krabpaal....want me moeders poes heeft er geen last van want die is het buitenleven niet gewent.
moet ik met mijn poes naar de dierenarts of mag ik haar zelf de nagels knippen maar hoe moet ik het doen.

alvast bedankt,

hartelijke groeten

marianne
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Hallo Marianne,

Bij de dierenwinkel zijn speciale schaartjes te koop waarmee je kattennagels kan knippen. Je moet wel voorzichtig knippen, dus niet te veel eraf halen. Anders knip je in 'het leven' in de nagel en dat bloedt flink en doet pijn. Als je kat het van je toelaat kan je het dus makkelijk zelf doen, anders is het misschien handig om het door de dierenarts te laten doen.
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hallo,

je kunt het ook met een nagelschaartje doen. Knip iets van 2 tot 3 mm van de nagels. Dat is al genoeg om het scherpe er af te halen.

Er is geloof ik een topic over op dit forum onder Algemene verzorging en aanschaf. Een van de bovenste onderwerpen. En anders moet je even de zoekfunctie gebruiken. Wie weet staan daar nog meer bruikbare tips!
Liefs Piekje
vlokje

Re: het knippen van nagels bij een kat?

Bericht door vlokje »

hoi,
ikzelf knip de nagels van de poes met een gewone nagelknipper. Je moet juist goed kijken dat je in het gedeelte niet zit die een beetje donkerder is (in de vorm van de nagel-driehoekachtig dus) want dan gaat het bloeden.
Begin met een beetje en met de tijd zal je er vertrouwd mee zijn, de poes misschien ook, want in het begin had ik natuurlijk veel protest, maar nu gaat het al veel beter. T is meer van schrik dat ze beginnen te protesteren. Veel succes ermee.
Gesloten