# Nagels knippen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Garfield
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2004 22:05
Locatie: Alblasserdam

Bericht door Garfield »

Ik knip Garfields haar nageltjes altijd zelf. Als ik het nagelknippertje pak, hoortze dat meestal wel en wil dan wel vluchten. Maar ik ben haar meestal net iets te snel af. Ik pak haar met mijn linkerhand om haar lichaam heen beet. Dan onder haar door naar haar voorpoten. Met mijn rechterhand knip ik de nagels. Ook voor de achterpoten ga ik op dezelfde manier te werk. Alleen de rechterachterpoot is wat lastig. Tot nu toe is het altijd gelukt. Na het knippen ben ik even niet zo aardig meer. Meestal na een minuut of vijf, ligt ze alweer op mijn schoot en is alles weer vergeten.

Groetjes Garfield
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

ik heb t inmiddels ook gedaan, maar vraag niet hoe..

Giz keilde de eerste keer door zn eigen schuld van t aanrecht af..
Hij zou over mn schouder jumpen maar gleed uit, en racede er dus vandoor.

Toen ik m te pakken had, stribbelen als n grote, niet normaal, dus boze stem opgezet en dat deed wonderen :twisted:

De Da draaide zn pootje zo, dat de tenen naar achteren wezen, en ik heb dit dus ook gedaan, en t wou op zich wel, was alleen ff stuntelen, want ik was bang te ver te knippen :lol:
maar hij kon geen kant op :grin: en loopt weer als vanouds :grin:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Snorrie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2003 18:01
Locatie: Amsterdam

Bericht door Snorrie »

Hallo allemaal,
Ik weet niet of jullie hier misschien wat aan hebben, maar ik knip bij Wiskey de nagels als ze slaapt, is ze nog te rosig om tegen te stribbelenen als je haar vasthoudt als een baby'tje gaat altijd het goed. Soms ook als ze op de bovenste plank van de krabpaal ligt te maffen. Meestal heeft ze haar pootjes net op het randje liggen en is het ook makkelijk vasthouden. Als ze zich wil loswurmen gooi ik mijn arm om haar heen. In het begin is het wel eventjes engig, maar je hebt het snel door.
It's like purring with words....
Gebruikersavatar
Meisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2004 21:38
Locatie: Sfeervol Antwerpen

# Te lange nageltjes?

Bericht door Meisje »

Sinds een paar weken blijft Meisje soms hangen met haar voorste nageltjes aan bv. een stuk stof van een bank/stoel, een schroefje van de tafel (net nog), etc. Vaak gebeurt dit als ze al staande op haar 2 achterpootjes iets boven haar wil grijpen. Als wij haar niet bevrijden, komt ze gewoon niet los met haar nageltje. Ze gaat dan zielig miauwen (druk op het nageltje doet natuurlijk pijn) en probeert wild los te komen, waardoor het nog pijnlijker voor haar is. Gelukkig ben ik de keren (8 tal keer) dat dit gebeurd is, steeds thuis geweest, maar ik heb wel schrik als wij er niet zijn, hoe ze dan los gaat komen. Ik denk eraan om zelf haar nageltjes met een nagelschaartje te knippen (heb dat in het verleden ook zelf jaarlijks bij mijn konijn gedaan), maar hoor/lees allerlei verhalen over hoe zielig het wel niet is om de nagels van je kat te knippen. Het zijn tenslotte een beetje haar wapens en ze kan er dingen mee vasthouden of grijpen. We hebben hier een kleine klimpaal en een deurmat, waar ze graag haar nageltjes slijpt. Ik had dat speciaal voor haar gekocht. Blijft ze nu elke keer met haar nageltjes hangen door het vele slijpen of gewoon doordat de nageltjes te lang worden. Kan ik ze anders gewoon zelf niet een klein stukje knippen? Of moet ik ervoor zorgen dat ze niet elke dag haar nageltjes kan slijpen?

Pff..het is een lang stukje geworden. Iemand advies?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Te lange nageltjes?

Bericht door Admin »

Meisje schreef:Ik denk eraan om zelf haar nageltjes met een nagelschaartje te knippen (heb dat in het verleden ook zelf jaarlijks bij mijn konijn gedaan), maar hoor/lees allerlei verhalen over hoe zielig het wel niet is om de nagels van je kat te knippen.
Het is op zich niet zielig voor een kat om zijn nagels te knippen. Het wordt pas zielig als je in het 'leven' knipt (de ader die door een kattennagel loopt). Bij katten met lichtgekleurde nagels kun je die zien, maar bij zwarte nagels zie je het niet, dus dan is het oppassen.

Verder is het knippen met een nagelschaartje eigenlijk niet te doen, maar kun je beter een tangetje gebruiken dat hier speciaal voor bedoeld is (zo'n tangetje knipt van buiten naar binnen helemaal rondom een nagel).

Zie ook op de website zelf onder Houden van een Kat -> Dagelijkse Verzorging -> Nagels (daar vind je ook een foto van het tangetje).
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Chanou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2003 18:45
Locatie: zuidholland

Bericht door Chanou »

Even nog een aanvulling, als je je kat buiten los laat lopen, kun je ze beter niet knippen.
Want dan kunnen ze zichzelf bijvoorbeeld niet meer beschermen tegen een hond o.i.d. ;)

Ik zelf doe het ook om de zoveel tijd met een speciaal tangetje. Als ik ze over het laminaat hoor tippelen is het weer tijd ;)
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Iets knippen maakt volgens mij niet zoveel uit, ook niet voor een buitenkat, die slijpen ze zelf wel weer omdat voor hun gevoel de nagel uit model is.
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Ik heb nog nooit hoeven knippen, kan dat ook???? :ethink:
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ja, dat kan zeker.
Ik knip de nagels van mijn katten nooit.
Ze slijpen ze zelf aan de krabpaal en verder slijten ze buiten af.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik vind bij de krabpaal ook regelmatig van die nagelhoesjes. De katten slijpen hun nagels goed aan de krabpaal en de kartonnen dozen in huis :smile: Ik hoef hun nagels dus ook nooit te knippen.
Laatst gewijzigd door Shaz op 26 okt 2004 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Knippen is doorgaans ook niet nodig, omdat katten daar meestal zelf voor zorgen. Maar je hebt soms ook gecastreerde binnenkatten die nauwelijks meer bewegen/spelen. En omdat de nagels aan de achterpoten dan bijna niet slijten, kunnen ze te lang worden en vergroeien, wat pijnlijk is omdat de tenen krom gaan staan (naar de zijkant).

Als een kat over het zeil/de plavuizen loopt en het klinkt of hij 'tapschoenen' aan heeft, dan wordt het tijd om een nieuwe krapbaal te kopen of om zijn nagels eens te (laten) knippen :wink: Want dan raken zijn nagels, zelfs in ingetrokken stand, de grond.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Klopt helemaal! Daar had mijn vorige kater erg veel last van.
Hij kwam niet vaak buiten, alleen in de achtertuin. Dus moest ik
zijn nageltjes regelmatig laten knippen. Ik liet dat door de DA doen :wink:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik knip de nagels van onze katten ook af en toe, maar ondanks dat ze maar af en toe buiten komen heb ik nooit de achterpootjes hoeven doen. Die slijten uit zichzelf. :???: Hoe kan dat dan?
De voorpootjes doe ik omdat ze gauw veels te scherp worden en toch vrij lang ook. Ik wil niet dat ze elkaar verwonden met spelen, want ze gaan best wel is flink tekeer.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Het viel mij op dat de nageltjes van de achterpoten van mijn vorige kater sneller begonnen te groeien toen hij wat ouder werd. Ondanks dat
hij af en toe buiten kwam, sleten ze niet.

Misschien verschilt het bij ieder kat?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Ik heb de afgelopen week de nageltjes van onze katjes een betje geknipt. Je hoorde ze bijna lopen op het laminaat. Ze vonden het helemaal niet erg. Ik heb ook een tangetje gebruikt en dat ging erg goed. Ik heb ongeveer een mm afgeknipt. Niet veel dus, maar je hoort ze niet meer lopen! :grin:

Ik denk dat als je dat zo af en toe doet het helemaal niet zielig is. Ik heb het zelf gedaan en zou er ook niet voor naar de DA gaan. Als ik het zelf kan en de katten vinden het niet erg, dan bespaar ik aardig wat geld :wink:
:pdtmat: Gone with the wind
Gesloten