Wat kost jullie kat

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Synemios »

Ik ben minimaal 300 euro kwijt voor 5 katten per maand, vooral de katten die wat mankeren zijn duur.
Ik heb er 2 op speciaal voer, ze krijgen medicijnen, Lizzy moet regelmatig op controle.
Zijn wel verzekerd maar dan nog.
Zonder verzekering was ik veel meer kwijt geweest.

Voor gezonde katten ben je minder kwijt, maar dat weet je vaak niet van te voren.

Ontvlooien doen we hier niet preventief.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb hier de bedragen van heel 2022 en van dit jaar. Het gaat om 2 katten.

Vanaf september had ik te maken met één zieke kat

2022: 3153,00
Daarvan zijn 1138,00 dierenartskosten: 2x gebitsbehandeling, 1x opname, 1 echo, 1x vaccinatie voor 1 kat, 1x uitgebreid bloedonderzoek.
Dus blijft er 2016,00 over voor voeding en grit. Dat is wel hoog, maar de zieke kat kreeg speciaal voer.

t/m mei 2023: 1970,00
Daar zit een radioactief jodiumbehandeling van 1548,00 in.
Blijft over 422,00 voor 5 maanden (inclusief 1 maand speciaal voer voor de zieke kat)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Inieminie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2023 22:23

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Inieminie »

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik zie dat er weinig van jullie een verzekering hebben. Hebben jullie in plaats daarvan dan een apart spaarpotje voor de katten?
Mijn huidige kat komt niet verder dan de tuin, dus ontwormen/ontvlooien doe ik ook zelden en dat zijn de kosten niet echt.
Oei Assepoes wat een kosten heb je moeten maken zeg! Gaat het nu wel beter met de katten?

Ik ben ook heel benieuwd wat jullie aan blikvoeding geven. Ik geef nu Almo Nature aan de kat maar hoor ook goede verhalen over Animonda.

Groet!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Rik »

Almo Nature is ook prima hoor.

Ik voer 1 of 2 keer per jaar een blikweekje in (want verder krijgen ze hier KVV). Dat doe ik zodat ze ook wat anders gewend zijn. Dan geef ik Animonda Carny, MAC's en Feringa (en laatst ook Wild Freedom). Vroeger gaf ik Cat Lovers Gold maar nadat de fabrikant tijdelijk was gestopt vinden ze dat niet meer lekker.

Een oude post van mij
Rik schreef: 19 mei 2022 11:09 [...]
Goede sites om je in te lezen op goed voer:
https://www.catmoneo.nl/beste-natvoer/
https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/

https://www.voerwijzer.com/het-beste-na ... or-de-kat/
https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/

Onderstaand is een oud lijstje en er kon nog 1 of 2 merken bij (maar weet uit mijn hoofd niet welke).
Premium natvoer:
Animonda carny
Almo Nature
Mac's Cat
Cosma
Bosita
Porta 21
Shinycat (Gimpet)
Applaws
Schesir
Hermanns Bio kattenvoer
Renske (de enige die niet bij zooplus staat maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)

Hoge kwaliteit brokken:
Orijen
Arden Grange (wel de engelse zooplus maar ook in o.a. webwinkels)
Applaws
Natural Health (Carnivore) (niet bij zooplus maar wel diverse webwinkels zoals deze)
Renske (niet bij zooplus maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Nutrivet
Porta 21 graanvrij
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Solid Gold (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Timberwolf Serengeti (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
[...]
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Synemios »

Ik heb wel een verzekering maar ook een spaarpotje,
Als ik alles op ga tellen mbt medische kosten dan kom ik veel hoger uit dan die 300 per maand.
Maar dat vind ik niet reëel omdat ik niet denk dat de gemiddelde katten eigenaar zoveel kwijt is als wij zijn met 2 katten die al van kleins af aan ziek zijn.

Medische kosten voor Lizzy zitten al rond de 9000 euro inmiddels maar daar zitten meerdere opnames, onderzoeken, behandelingen waaronder een rj behandeling bij en dat is vanaf dat ze klein is.
Dan heb ik Luna nog die is iets goedkoper, maar ook day loopt in de duizenden euro's.
De gebitsbehandelingen van de rest zou ik er dan ook bij moeten rekenen, maar die zitten alle 3 onder de 1000 euro medische kosten in de 7 jaar dat ze hier zijn.

Dus nu gemiddeld met de medicatie etc, speciaal voer voor 2 katten en normaal voer en kvv voor 3 katten, grit ben ik 300 euro kwijt maar dat is zonder alle medische onderzoeken zoals bijvoorbeeld 2x per jaar bloedonderzoek voor Lizzy.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Asse-Poes »

Inieminie schreef: 07 jun 2023 22:34
Oei Assepoes wat een kosten heb je moeten maken zeg! Gaat het nu wel beter met de katten?
Ja gelukkig gaat het nu uitstekend met Bellow! Hij is weer helemaal oude :grin:
Clea is net onkruid. Nu al haar tanden en kiezen verwijderd zijn, mankeert ze verder niets meer. (Afkloppen :icon_shifty: )

Wat betreft premium natvoer van Almo Nature en Schesir, het is top voer, maar alles van Schesir is helaas aanvullend voer
De Almo Nature Daily is wel compleet voer.
Dat betekent dat dit geen complete voeding is en je er dus ander voer bij moet geven omdat je kat anders voedingsstoffen tekort komt.
Geef je er ook brokjes of ander natvoer bij, dan is het prima.

Bellow krijgt Rosie's Farm natvoer (zooplus)
Clea wil helaas geen natvoer. Ze eet er hooguit een theelepel van.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Pascal Visser
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2023 15:42
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Pascal Visser »

Nou Felix kost mij niet zo heel veel vind ik persoonlijk.

Hij krijgt iedere ochtend een zakje kattenvlees (85 gram)in gelei à €0,30.
Daarnaast krijgt hij 2 x keer dag een klein bodempje kattenmelk. Een pakje kost €0,69 en daar doe ik 2 dagen mee. Dus zeg maar €0,35 per dag.
Daarnaast krijgt hij kattenbrokjes. Een zak van 2 kg doe ik ongeveer een maand mee en kost me €2,69. Dat komt neer op €0,08 per dag.
Natuurlijk krijgt hij ook tussendoor snoepjes en af en toe een kattenstick. Kattensnoepjes (Catisfactions) kosten bij de Action €3,33. Daar doe ik dan ongeveer 2 maanden mee. Dat komt neer op €0,05 per dag. Die kattensticks (Freija) kosten €1,07 per 9 sticks. Daar doe ik een maand mee. Dat komt neer op €0,04 per dag.
Daarnaast koop ik een vlooienbandje à €12,50 en die vervang ik iedere 2 maanden. Komt neer op €0,21 per dag.
Ook koop ik wel eens wat Matabi stokjes à €7,99. Doe ik ook 2 maanden mee en komt dus neer op €0,13 per dag.
En dan nog de jaarlijkse vaccinatie à €63,55. Komt neer op €0,18 per dag.

In totaal kost Felix mij dus: €1,34 per dag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 294
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door cerna »

Dat is wel erg weinig en ik vraag me af of Felix dan wel het juiste voer krijgt.
Een zak brokjes van 2 kilo voor 2,69? Ik geef mijn katten Royal Canin-brokjes en die zakjes van 400 gram kosten op dit moment gemiddeld al zo'n 7 euro, blikjes (Porta 21) 2 euro per stuk. En dan vinden veel mensen RC niet het beste voer, maar mijn katten doen het er uitstekend op.
Een vlooienbandje vind ik ook geen goed idee wanneer jouw kat geen binnenkat is want dan loop je het risico dat hij zichzelf ophangt. Vlooiendruppels is een betere oplossing.

Ik wil helemaal niet weten wat de katten ons kosten want dan schrik ik waarschijnlijk.
Net nog weer een bestelling van Zooplus binnen gekregen met 2 zakken grit à 17,50 euro (doen we ongeveer 2 maanden mee), blikjes Porta 11,50 euro per 6 of 13 euro voor grote blikjes, 8 zakjes RC-brokjes à 7 euro.
Dat was samen bijna 150 euro en dat komt iedere maand terug. :cry:
Dieetvoer voor Milka: 6 blikjes voor een tientje. Daar doen we een week mee. Geen idee wat de medicatie kost.

Dan moeten Jip en Luna hun vaccinatie deze maand nog hebben. Dat is ook nog zo'n 150 euro.

Katten: een dure hobby! :smile:
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Pascal Visser
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2023 15:42
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Pascal Visser »

cerna schreef: 16 okt 2023 10:00 Dat is wel erg weinig en ik vraag me af of Felix dan wel het juiste voer krijgt.
Een zak brokjes van 2 kilo voor 2,69? Ik geef mijn katten Royal Canin-brokjes en die zakjes van 400 gram kosten op dit moment gemiddeld al zo'n 7 euro, blikjes (Porta 21) 2 euro per stuk.
Felix krijgt kattenbrokjes van het huismerk van de Boni. Dat merk is G'woon en hij vind ze heerlijk. Daarnaast krijgt hij iedere dag vlees in gelei. De ene dag van het huismerk G'woon en de andere dag van Whiskas. Hij doet het er prima op en de DA zegt dat hij kerngezond is en mooi op gewicht. Ik zie dus niet in waarom ik Felix van die dure zooi voor zou moeten zetten als hij het niet om specifieke gezondheidsredenen nodig heeft.
cerna schreef: 16 okt 2023 10:00 Een vlooienbandje vind ik ook geen goed idee wanneer jouw kat geen binnenkat is want dan loop je het risico dat hij zichzelf ophangt. Vlooiendruppels is een betere oplossing.
Zoals ik elders al schreef is Felix veelal, bijna altijd, binnenshuis. Soms gaat ie even de hort op om zijn behoefte buiten te doen en een enkele keer issie ineens zomaar een dag weg. Ik maak me geen zorgen over 'verhanging' want ik heb vlooienbandjes met een breekzone erin. Die knapt als hij ergens achter blijft hangen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 294
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door cerna »

Ik citeer even onze voedingsexpert ( :smile: ) op de eerste bladzijde van dit topic:
Rik schreef: 07 jun 2023 10:14 Kwalitatief goed (nat)voer is ook heel erg van belang. Een kat kan het heel lang volhouden op b.v. droge brokjes (ook van slechte kwaliteit). Het kattenlichaam is zo ingesteld dat ze hier heel lang de benodigde dingen uit kunnen halen. Maar uiteindelijk is dat wel een aanslag is op het lichaam en is de kans groot om op lange termijn gezondheidsproblemen te krijgen, met alle medische kosten van dien. En die kunnen hoog oplopen. https://www.catmoneo.nl/zijn-kattenbrokken-slecht/
Maar natuurlijk ga jij zelf over welk voer jij Felix geeft.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Asse-Poes »

Zolang een kat niet ziek wordt of een ongeluk(je) krijgt, is het nog een betaalbare hobby.

Het merk voer is natuurlijk een persoonlijke afweging.
Net als bij mensen,: de een eet biefstuk, kipfilet, asperges en avocado., de ander eet speklapjes, gehakt, andijvie en appelmoes. . En alles daartussen 😉
De financiële situatie van het baasje speelt ook een rol hierbij.

Mijn katten krijgen premium voer, want dat eet ik zelf ook.
Vroeger was dat er allemaal niet en werd een kat op TomPoes, Felix en Whiskas makkelijk 20 jaar. De kat van mijn ouders had daarbij een stralend wit gebit. En dat was maar goed ook, want een katten-tandarts bestond toen niet.

Dus ja...zeg maar wat het beste is.

Inzichten veranderen, medisch is er veel meer mogelijk en gezonde voeding draagt bij aan een lang en gezond kattenleven.
Maar geen enkele kat van mij is 20 jaar geworden. En al helemaal niet zonder ziektes of gebreken. Best wel frustrerend eigenlijk.... 😢

Hoe dan ook, ik zal niet/nooit op voeding, medicatie of zorg voor mijn katten bezuinigen 😀
Kaviaar gaan ze echter never nooit niet krijgen :lol:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Pascal Visser
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2023 15:42
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Pascal Visser »

Tja, ik moet eerlijk zeggen, dat als ik de geldpest zou hebben, dat ik dan heus duurder (en dus misschien beter) voer zou kopen voor Felix. Maar goed, om te beginnen is Felix al niet mijn eigen kat. Ik ben wel net zo gek met hem, als was hij van mijzelf, maar goed.

Daarnaast kreeg hij dit voer ook altijd bij zijn eigen baasjes. Hij is 5 à 6 jaar en doet het dus al die jaren al fantastisch op deze (prijs) categorie voer. Zijn vacht glanst als een bezetene, hij is prima op gewicht, is nog nooit ziek geweest en het is een blije en vrolijke kat.

Het liefst zou ik hem ook heerlijk gevogelte, verse makreel en weet ik wat nog meer voorzetten, maar daar is mijn portemonnee niet naar. Zou blijken dat hij ziek was en hij op aanraden van de DA écht ander voer nodig had, dan zou ik dat natuurlijk aanschaffen. Ik zou desnoods mijn eigen eten voor Felix laten staan, maar zolang mijn DA zegt dat Felix een gezonde en blije kat is, roei ik met de riemen die ik heb.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Asse-Poes »

Pascal Visser schreef: 16 okt 2023 14:43 ....écht ander voer nodig had, dan zou ik dat natuurlijk aanschaffen. Ik zou desnoods mijn eigen eten voor Felix laten staan,
Van dit soort opmerkingen word ik altijd blij. :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie