Wat kost jullie kat

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Inieminie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2023 22:23

Wat kost jullie kat

Bericht door Inieminie »

Goedenavond,

ik ben nieuw op dit forum :grin: .
Ik heb mij aangemeld omdat ik graag wil weten wat jullie katten maandelijks ongeveer kosten.

Momenteel heb ik een kat van 3 jaar en zit erover na te denken om een tweede kat uit het asiel te halen. Aangezien de kosten voor voeding en dierenarts flink omhoog zijn gegaan de laatste tijd wil ik eerst voor mezelf duidelijk op een rij hebben wat de kosten ongeveer gaan zijn. Willen jullie me daarbij helpen door te vertellen wat jullie maandelijks betalen aan onderhoudskosten van jullie kat(ten)?

Met deze kosten bedoel ik: kattengrit, voeding, ontworming, ontvlooiing, verzekering etc.

Ik kon op het forum alleen oude topics vinden over dit onderwerp.

heel erg bedankt!'

Groetjes Inieminie
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Asse-Poes »

Dat is een hele goede vraag!
Ik zal morgen even in mijn boekhouding kijken voor je.

Kattengrit koop ik tegenwoordig bij de Lidl
Brokjes en natvoer koop ik groot in als er aanbiedingen zijn van de merken die ik perse wil hebben. (Zooplus of Bitiba)
Preventief ontvlooien en ontwormen doe ik niet.
Ik heb ook geen verzekering.

En dierenartskosten. Die weet je van te voren niet.
Bij een jonge kat blijft meestal beperkt tot inenten.
Als de kat ouder wordt, krijg je te maken met tandproblemen, bloedonderzoeken, röntgenfoto's, echo's, dieetvoer, medicijnen enz.
En die kosten zijn behoorlijk hoog.

https://www.huisdierinformatie.nl/algem ... -per-jaar/
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door nellebel »

kattengrit koop ik altijd in de aanbieding, dus heb altijd zakken in voorraad staan in de garage. ik heb 2 bakken staan en gebruik ongeveer 1 grote zak per maand (klontvormend grit €9,00 per zak). voor voeding ongeveer €50 per maand denk ik. brokken van goede kwaliteit en natvoer. speeltjes en krabpalen zijn een investering die je eens in de zoveel jaar doet. ik koop liever een goede kwaliteit waar ik jaren mee vooruit kan. en voor de DA betaal ik nu €90 voor 2 katten voor de jaarlijkse controle in injecties. ik spaar zelf voor eventuele extra kosten. mijn katten hebben geen verzekering. Gijs heeft chronisch ontstoken tandvlees dus dat werd meteen uitgesloten en guusje heeft astma, dus luchtwegen vielen ook meteen uit de verzekering. dus voor mij had verzekeren geen zin. ik doe niet aan ontwormen en ontvlooien want mijn katten komen alleen op een afgesloten balkon. (ze hebben allebei een lichte vacht op hun buik dus makkelijke te controleren op vlooien mocht het nodig zijn.)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Miloe »

Verzekering ben ik ongeveer 28 euro kwijt. Grit koop ik bij Zooplus, altijd dubbelverpakking Tigerino Nuggies (18 euro). Omdat de kitten nog niet zo lang bij ons is, weet ik niet hoe lang ze daarmee zal doen. Verder voorraad kittenbrokjes en natvoer van Hill's. Alhoewel ik laatst Concept for Life heb laten proberen en dat viel ook in de smaak. Ik koop meestal groot in. Ik trakteer verder op GimCat Pudding en Cosma Snackies. Ontvlooing en ontworming heb ik geen zicht op de kosten, da's standaard in mijn huis. Verder speelgoed, mandje en krabpaal. Poeh, ik denk dat ik zo'n 70 euro in het begin uitgeef. Zal wel hoger worden naarmate ze ouder wordt en meer gaat eten.
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Dinky »

De reguliere kosten zitten denk ik op zo'n 60/70 euro per maand aan brokjes, natvoer en grit.

Ik heb geen verzekering, ontvlooi alleen als er vlooien zijn.

Wat de hoogste kosten zijn is als ze iets gaan mankeren. Alleen consult bij dierenarts is al 50 euro en dan kijkt hij alleen nog maar. Als ze medicijnen of onderzoeken moeten kom je snel in de honderden euro's uit. Bij onze vorige poes een paar keer meegemaakt dat de kosten voor onderzoek/behandeling/operatie met elkaar boven de 1000 euro uit kwam. Juist de onvoorspelbare hoge dierenartskosten doen mensen vaak de das om.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Rik »

Kwalitatief goed (nat)voer is ook heel erg van belang. Een kat kan het heel lang volhouden op b.v. droge brokjes (ook van slechte kwaliteit). Het kattenlichaam is zo ingesteld dat ze hier heel lang de benodigde dingen uit kunnen halen. Maar uiteindelijk is dat wel een aanslag is op het lichaam en is de kans groot om op lange termijn gezondheidsproblemen te krijgen, met alle medische kosten van dien. En die kunnen hoog oplopen. https://www.catmoneo.nl/zijn-kattenbrokken-slecht/

Ontwormen is bij mij niet nodig (binnenkatten die op KVV staan).
Antivlooi-vergif komt er bij mij niet in (dat vergif geeft ook een verhoogde kans op medische problemen ;) ).
Verzekering heb ik niet (ik heb een hoge spaarbuffer).
Jaarlijkse enting alleen tot de 1e jaars-enting (daarna niet meer).

Voer KVV rond €0,50/kat/dag (laatste jaar opgelopen richting de €0,65).
Snacks (eendagskuiken, kippennek, cosma snack etc) verwaarloosbaar.
Af en toe een zak grit van de welkoop (klonterend, meestal in de aanbieding per 2).
Alleen in het begin een paar honderd euro voor krabpaal, krabtonnen, speeltjes, mandjes e.d.
O ja, en de €165,- per kat voor adoptie bij het asiel (inclusief castratie en chip).

Ik denk dat ik per bestelling voer/snacks zo'n €120/€140 kwijt ben voor 4 maanden voor 2 katten.
Dat is dus zo'n €15 tot €17,50 per kat per maand. Plus af en toe een zak grit van €9,-.
Ja, en af en toe een vervanging van krabpaal/ton en nieuwe speeltjes.

Als je naar de dierenarts moet, ja, dan hakt het er vaak gelijk in. Ik ben 2x met de katten in de afgelopen jaren geweest (laatste keer 2020 zie ik). Dan ben je zo €100 kwijt. En als het dan echt een medisch probleem is dan gaat het inderdaad al snel richting honderden euros of hoger. Ik geloof dat ik met Bowy in haar laatste jaren wel €1000 per jaar kwijt was een nierdieet en medicijnen. Als dat niet verzekerd is dan moet je dat wel op kunnen vangen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Miloe »

Rik schreef: 07 jun 2023 10:14
Antivlooi-vergif komt er bij mij niet in (dat vergif geeft ook een verhoogde kans op medische problemen ;) ).
Dus alle dierenartsen hebben het bij het verkeerde eind?
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Rik »

Miloe schreef: 07 jun 2023 10:28 Dus alle dierenartsen hebben het bij het verkeerde eind?
Ja, net als die dierenarts die zegt dat brokjes goed voor de tanden is :lol:
Welke dierenarts zegt overigens dat antivlooienmiddel zonder risico is?
Het is per slot van rekening gewoon vergif wat in het bloed van het beestje komt.

Ik las in een van de bijsluiters zelfs dat je je kat de eerste uren niet mocht knuffelen.
Risico bestaat dan n.l. dat je dat vergif zelf in je lijf kon krijgen.
(en dan vinden mensen het niet erg dat de kat het zelf wel in zijn lijf krijgt :icon_shifty: )

Kijk, wanneer een kat een vlooienallergie heeft of wanneer die herhaaldelijk thuiskomt met vlooien dan moet je een afgewogen risico gaan nemen. Maar om de drie maanden (of maand) preventief gif toe te dienen omdat er een risico bestaat :icon_shifty:
Laatst gewijzigd door Rik op 07 jun 2023 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Miloe »

Tja, jeuk is ook zoiets
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Rik »

Ja, bij een daadwerkelijke plaag dan moet je inderdaad de afweging maken. Bij een vlooienallergie ook.
Maar om de drie maanden (of maand) preventief gif toe te dienen (zonder dat er vlooien zijn) omdat er een risico bestaat :icon_shifty: Nee, bij mij niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Miloe »

Oh dat bij mij ook niet hoor. Alleen als het hoogst noodzakelijk is.
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door nellebel »

mijn eerste kat is er doodziek van geworden, die kreeg ook vlooienmiddel. ik heb geen buitenkatten. alleen op het balkon. en het scheelt enorm dat ze licht van kleur zijn, in ieder geval op hun buikje. ze hebben 1x vlooien gehad. in ons 2e huis. de vorige eigenaren haalden zwerfkatten in huis. hele huis was al ontsmet maar ineens zat gijs te krabben en zag ik vlooien in ons bed liggen. meteen behandeld en was zo gedaan. het viel zo goed op dat het voor mij meteen bevestigde dat als het onverhoopt zou gebeuren ik er meteen bij zou zijn. wij hebben wit beddengoed en zij zijn licht van kleur. ze hebben toen 1 tablet gekregen tegen de vlooien. dat is na een aantal weken herhaald en toen was het klaar. mijn DA weet dat ik het niet gebruik verder en heeft er ook nog nooit iets van gezegd dat het niet goed is. zij vind het prima hoe we het doen. ook mbt ontwormen. vind ze ook prima. dus niet elke DA wil dat we ontvlooien hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Miloe »

Okeej, my bad 😁
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door nellebel »

Nee hoor. Ieder zijn eigen ideeën en ervaringen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Wat kost jullie kat

Bericht door Cerna »

Ik heb altijd ieder voorjaar preventief 2x ontvlooid.
Wij hebben vloerbedekking en dan zit je niet op vlooien te wachten want vlooien belagen dan echt niet alleen je kat(ten).

Een paar jaar geleden - oiv dit forum - de 'gok' toch genomen. Inmiddels hadden we op de benedenverdieping PVC dus de schade zou beperkt zijn mocht er een vlooienplaag komen. En die gok heeft gelukkig goed uitgepakt.
Sinds die tijd ontvlooi ik niet meer en ontwormen doe ik alleen het eerste half jaar bij een kitten. Ze eten geen rauw voer, vangen geen muizen en vogels dus ik zou niet weten waardoor ze wormen zouden moeten krijgen.

Terug naar de vraag.
Ik ben alleen aan brokjes al zo'n 75 euro per maand kwijt (5 katten) omdat ik 400 gram zakjes Royal Canin geef en dat hakt er behoorlijk in op dit moment. Grotere zakken eten ze niet (alsof de smaak anders is).
Blikvoer (voornamelijk Porta 21 en Applaws en zo nu en dan Gourmet) 2 grote blikjes per dag à 2 euro per stuk. Zestig euro per maand. Hemel.
Grit Extreme Classic, ongeveer 1 zak per maand: 20 euro
Dierenartskosten kan ik niets over zeggen. Dat kan maanden niets zijn en dan zo in eens 2, 3x per maand. Eerlijk gezegd wil ik het ook niet weten.
Totaal (ik schrik ervan): 155 euro per maand voor vijf katten. Dat komt dus overeen met de mensen met 2 katten die 60 euro per maand kwijt zijn (valt het toch nog mee :smile: )
Plaats reactie