Nagel van kat blijft vaak vasthangen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Izzy52
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2022 16:39

Nagel van kat blijft vaak vasthangen

Bericht door Izzy52 »

Mijn kat Izzy blijft vaak vasthangen met haar nagels in mijn kleding. Ik vind haar best lange nagels hebben. Ik zou haar graag willen helpen. Ze heeft een krabpaal tot beschikking en gebruikt die ook. Ik heb al nagedacht over haar nagels knippen. Ik weet dat dat risicovol is en daarom heb ik dat nog niet gedaan. Wat raden jullie aan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nagel van kat blijft vaak vasthangen

Bericht door Rik »

Een krabpaal is om gezonde scherpe nagels te krijgen
Niet om de nagels bot te maken.
Dat gebeurde normaal als ze over beton lopen.

Ik neem aan dat Izzy een binnenkat is?
(Buitenkat heeft nagels nodig ter bescherming en daarvan slijten de nagels natuurlijk).

Ten eerste heb je een klein speciaal schaartje nodig (te koop in elke dierenwinkel). Ga het niet doen met een mensennagelschaartje want dan plet je de nagel wat geen fijn gevoel is. Voor een heeeel klein puntje kan het misschien nog wel maar een goed katten-nagelschaartje is better.

Ten tweede moet je je kat laten wennen aan gefriemel aan de pootjes. Hier laten ze dat prima toe. Ik kan ze gewoon op hun rug op mijn benen leggen (Bono alleen dwars-over anders vind hij het niet fijn).

En dan... knip ik er alleen maar een heel klein puntje af. Halve mm is al voldoende. Als de nagel echt lang is kan het ook een mm zijn. Maar begin er alleen aan als je lekker met haar kunt kroelen op je schoot en ze ontspannen is.

Als alles goed gaat is bovenstaand niet risicovol en gewoon ontspannend.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie