Ontwormen nodig?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
jacobien
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2022 10:11

Ontwormen nodig?

Bericht door jacobien »

Hallo allemaal,
Ik heb sinds 3 maanden een superlieve poes van 2+ jaar. Ik heb niet eerder een poes gehad.
Ze komt uit het asiel, maar heeft wel eerder bij mensen gewoond denk ik, want ze is heel mensgericht.
Ze is afgelopen voorjaar in het asiel ontwormd.
Bella is een behoorlijk angstig poesjes, ik denk dat ze nare dingen heeft meegemaakt.
Hier heeft ze een rustig en liefdevol huis en ze taalt er gelukkig niet naar om naar buiten te gaan.
Bella krijgt natvoer uit zakjes/blik en daarnaast brokjes.
Nu is mijn vraag; moet ik haar ontwormen? Ze komt niet buiten en krijgt geen rauw voer. En als ik haar moet ontwormen, hoe vaak dan en waarmee?
Wat zijn de voor/nadelen van de verschillende mogelijkheden en producten?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Jacobien en Bella, de liefste en roodste poes van Noord Beveland
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1715
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Ontwormen nodig?

Bericht door Asse-Poes »

Waarschijnlijk geef ik geen goed "opvoedkundig" advies :-)
Mijn katten komen alleen op mijn grote dakterras en daar lopen ze nooit vlooien op en ook geen wormen.
Dus ik deed dat eigenlijk hoogst zelden. Officieel moet het 4x per jaar, maar voor een binnenkat vind ik dat overdreven. Ik ben niet zo'n voorstander van het preventief ontvlooien en ontwormen.

Je hebt pillen, pasta en ook druppels. Er is hier ook een subforum "vlooien en parasieten", daar kan je je hart ophalen over wormen en andere nare beestjes :-)

Alleen als je met Bella naar het Middellandse-Zeegebied of Oost Europa gaat, is preventief ontwormen tegen hartworm wel een goed idee.

Dus ik zou Bella niks geven als je niets ziet bewegen in haar poepjes. En mocht je die ooit wel zien, dan kan je Milbemax pilletje geven. (Verkrijgbaar bij dierenwinkels , online of dierenarts)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontwormen nodig?

Bericht door Anne »

Ik ontworm ook alleen maar als ik wormen zie
Dat hoeft niet alleen kruipend in de ontlasting of braaksel te zien zijn, ook rond de anus kunnen segmenten vd lintworm te zien zijn. Ter vergelijking lijkt dat op rijstkorrels

Sinds ik elke maand ontvlooi ( dat moest wel vanwege vlooien meegenomen door de hond) hebben ze ook veel minder last vd lintworm

Alleen bij kittens houd ik me aan het schema

Ontwormen is een momentopname
Een week later kunnen ze alweer opnieuw besmet zijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontwormen nodig?

Bericht door Rik »

Rauw voer geeft geen wormen hoor. Ja, een muis buiten vinden en dan opeten, dat kan wel wormen geven. Maar gewoon KVV geeft echt geen wormen.

Verder zou je theoretisch met je kleren ook wormen in huis kunnen meenemen. Maar ik acht die kans zo klein dat ik hier ook niet ontworm. En preventief (dus van tevoren) ontwormen werkt niet. Vandaar dat ze normaal 4x per jaar zeggen (in de hoop dat je het dan opvangt als ze wat hebben).

Ontvlooien doe ik al helemaal niet want dat is echt vergif. Dat zou ik alleen doen als er een aanleiding voor zou zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
jacobien
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2022 10:11

Re: Ontwormen nodig?

Bericht door jacobien »

Wat een fijne antwoorden, dankjulliewel!
Ik ga haar dus niet ontwormen en zal haar poepjes en anus in de gaten houden.
Jacobien en Bella, de liefste en roodste poes van Noord Beveland
Plaats reactie