Kitten heeft diarree, wat nu?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Dupont
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2022 23:06

Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Dupont »

Hallo iedereen,

Mijn kitten van 3 maand oud heeft diarree. Van waar ze kwamen kregen ze heel kleine brokjes waarvan ik een zakje heb meegekregen. Maar ik ben eigenlijk direct overgestapt op Royal Canin Kitten. Dit ging goed tot de kitten na 4-5 dagen plots dunne ontlasting kreeg. Dit houdt nu al een dag of 3 aan.. Voor de rest is ze nog steeds zeer actief en speels en drinkt en eet ze veel. Ik las pas achteraf dat je best het oude voer nog een weekje mengt met het nieuwe. Ik ben dit nu opnieuw aan het doen (voorlopig 2/3 oude en 1/3 nieuw). Ik heb ook een zakje Fortiflora Purina Probiotica gekocht, maar dat komt morgen pas aan. Kitten is gevaccineerd en 3 maal ontwormd. Kan ik nog iets doen of doe ik nog iets verkeerd? Moet ik naar de dierenarts?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door nellebel »

ik denk dat als je zeker weet dat ze voldoende drinkt en nog actief genoeg is je nu even kunt afwachten of het beter wordt met het oude voer weer gemengd. het moet nu wel snel beter worden anders zou ik toch even langs de DA gaan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Dupont
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2022 23:06

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Dupont »

nellebel schreef: 01 aug 2022 10:40 ik denk dat als je zeker weet dat ze voldoende drinkt en nog actief genoeg is je nu even kunt afwachten of het beter wordt met het oude voer weer gemengd. het moet nu wel snel beter worden anders zou ik toch even langs de DA gaan.
Ze springt hier toch nog altijd als een zotteke naar alles wat beweegt en de drinkfontein staat in de living. Dus ik zie ze regelmatig drinken. Ik hou het in de gate en als het tegen donderdag niet beter is, ga ik eens bij de dierenarts
Dupont
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2022 23:06

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Dupont »

Kan de kat Giardia hebben? Want ze eet wel, maar niet super veel. En veel verdikken doet ze ook niet?
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Pikachu »

Je kan alvast wel ontlasting bijhouden. Als je een giardia test moet laten doen, hebben ze een stoelgangstaal van 3 opeenvolgende dagen nodig. Dus elke dag een klein beetje poep bijhouden in een potje. Als je dan binnen enkele dagen ziet dat het toch niet goed gaat, heb je alvast de ontlasting om de giardia test te laten doen.
Dupont
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2022 23:06

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Dupont »

UIt de stoelgang werd er niets opgevangen van parasieten (wel maar stoelgang van 1 dag nodig volgens DA?). Heeft preventief wel een keur metrodinazol meegegeven. Als het nu niet verbetert, dan moeten we opzoek naar andere voeding. Iemand een idee wat ik een kitten van 4 maand dan kan geven indien zij allergisch zou zijn aan Royal Canin Kitten? DA sprak van voeding met weinig koolhydraten?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Anne »

Hier werd Joep met diarree op kitten leeftijd door de da op rc hypoallergeen dieet gezet
En dat heeft hem goed geholpen
Beterschap voor je frummel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Rik »

Dupont schreef: 20 aug 2022 10:50 Iemand een idee wat ik een kitten van 4 maand dan kan geven indien zij allergisch zou zijn aan Royal Canin Kitten? DA sprak van voeding met weinig koolhydraten?
Kitten is natuurlijk niet allergisch voor RC kitten zelf maar voor één van de ingrediënten.

Voor voeding zonder koolhydraten is KVV (vers vlees, rollen uit diepvries) natuurlijk het beste. Je kunt dat ook gebruiken om te elimineren (te bepalen waar hij echt allergisch voor is).
https://www.voerwijzer.com/eliminatiedi ... vv-of-barf

Trovet heeft ook een aantal dingen om mee te elimineren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Pikachu »

Dupont schreef: 20 aug 2022 10:50 UIt de stoelgang werd er niets opgevangen van parasieten (wel maar stoelgang van 1 dag nodig volgens DA?).
Dan is er geen giardiatest gedaan. Of toch geen die uitsluitsel kan geven. Ik zou de DA hierover eens aanspreken om te vragen waarom dit niet gebeurd is.
Dupont
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2022 23:06

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Dupont »

Pikachu schreef: 20 aug 2022 16:50 Dan is er geen giardiatest gedaan. Of toch geen die uitsluitsel kan geven. Ik zou de DA hierover eens aanspreken om te vragen waarom dit niet gebeurd is.
Hij zei dat er recent tests zijn waarbij de ontlasting van 1 dag ook voldoende was. Soit, na 3 dagen (1/4 pilletje metro/dag) antibiotica heeft de kat vandaag een lange donkerbruine worst kaka gedaan! :D Dus ik neem aan dat er toch één of ander parasietje in haar darmen zit/zat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Rik »

Dupont schreef: 22 aug 2022 10:47 Hij zei dat er recent tests zijn waarbij de ontlasting van 1 dag ook voldoende was. Soit, na 3 dagen (1/4 pilletje metro/dag) antibiotica heeft de kat vandaag een lange donkerbruine worst kaka gedaan! :D Dus ik neem aan dat er toch één of ander parasietje in haar darmen zit/zat.
Mocht het zo zijn dat hij over een week (of paar weken) weer diarree heeft dan weet je vrijwel zeker dat het wel een parasiet is. Die zit dan in de levenscyclus. Dat is vooral sterk te zien bij Giardia, die dan een paar dagen weg kan blijven en op een gegeven moment weer terugkomt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dupont
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2022 23:06

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Dupont »

Ik las ergens dat je bij Giadria best 7 dagen emtro doet. 7 dagen niks en dan weer 7 dagen metro? Iemand ervaring hiermee? Ik heb in ieder geval pilletjes gekregen voor 2 keuren van 7 dagen. Daarnet perfecte worstvormige ontlasting, dus kat heeft een parasiet denk ik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Rik »

Gelukkig heb ik er geen ervaring mee. Op barfplaats had ik ooit gelezen dat de kuur met panacur dan het beste 5-10 dg / dan 5 dg rust / weer 5-10 dg (e.v. nogmaals / 5 dg rust / 5-10 dg).

En de 5-10 dg is dan minimaal 5 dagen geven en dan tot 2 dagen nadat de diarree vastere vorm heeft maar nooit meer dan 10 dagen.

Of dat bij metrodinazol ook zo is weet ik niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Pikachu »

Dupont schreef: 22 aug 2022 18:51 Ik las ergens dat je bij Giadria best 7 dagen emtro doet. 7 dagen niks en dan weer 7 dagen metro? Iemand ervaring hiermee? Ik heb in ieder geval pilletjes gekregen voor 2 keuren van 7 dagen. Daarnet perfecte worstvormige ontlasting, dus kat heeft een parasiet denk ik
Ik snap het niet, volgend jouw DA had je kat toch geen giardia? Hij zegt dat 1 dag ontlasting genoeg is om giardia uit te sluiten, en als ik het goed begreep werden er geen parasieten gevonden in de stoelgang? Lijkt me dan eerder om een bacterie te gaan, waarom geeft hij je dan alsnog een kuur mee om parasieten te behandelen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten heeft diarree, wat nu?

Bericht door Rik »

Pikachu schreef: 22 aug 2022 23:19Lijkt me dan eerder om een bacterie te gaan, waarom geeft hij je dan alsnog een kuur mee om parasieten te behandelen?
Metronidazol is een antibioticum.
Dus ook goed tegen bacteriën :)
Metronidazol is een antibioticum. Het doodt bepaalde bacteriën en parasieten, zoals amoeben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie