Ontwormen met milbactor

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
SOPHIE3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2022 08:00

Ontwormen met milbactor

Bericht door SOPHIE3 »

Hoi!

Mijn 2 kittens van 4 maanden oud moeten dit weekend weer ontwormd worden. Van de dierenarts heb ik de tabletten van milbactor gekregen (volgens mij vergelijkbaar met de vrij verkrijgbare milbemax).

Ik heb vanmiddag en zojuist flink lopen stoeien de tabletten binnen te krijgen. Beide kittens staan het wel toe dat ik hun bekje open doe, maar zodra ze de pil achter op hun tong voelen doen ze er alles aan de pil er weer uit te krijgen. Met resultaat, want ik krijg ze er echt niet in ;-).

Omdat het zo echt niet meer lukte heb ik de pillen verpulverd en ze door een liquid snack vermengd. Beide kittens hebben zo hun hele pil binnen gekregen. Is de werking vak de verpulverde tablet hetzelfde als de niet verpulverde tablet? Of is er een andere reden waardoor milbactor eigenlijk beter niet verpulverd mag worden? Ik kan het online nergens vinden.

Ik heb wel al een pillenschieter besteld voor een mogelijk volgende keer, maar als dit ook oke is, zorgt dit wel voor minder stress bij de dames.

Ik hoor het graag als iemand het weet :).

Groetjes Sophie
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Ontwormen met milbactor

Bericht door marloes501 »

Ik geef alle medicatie verpulverd en gemengd door het lievelings blikje van mijn poes.
Altijd prima gegaan en zo naar binnen gewerkt door mijn poes.
Geen dwang nodig.
Kan prima.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontwormen met milbactor

Bericht door Anne »

Hier gebruik met volle tevredenheid van de pillenschieter :grin:
Ik oefen hiermee als ze nog kitten zijn, met een lekker brokje
Nu vinden ze het heel gewoon dat ze er wat mee krijgen

Ik denk ook dat ze nu alle werkzame stoffen wel binnen hebben gekregen
Slim opgelost zo :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontwormen met milbactor

Bericht door Rik »

marloes501 schreef: 15 aug 2022 08:40 Ik geef alle medicatie verpulverd en gemengd door het lievelings blikje van mijn poes.
Sommige medicijnen mag je niet verpulveren en mengen door voedsel. Bijvoorbeeld met als reden dat het werkzame gedeelte met een timerelease, over meerdere uren, vrij moet komen en je dit met verpulveren dus totaal teniet doet. Tevens mogen andere medicijnen weer niet gecombineerd worden met voedsel. En het delen (door 2, 4 of 8) mag soms ook niet omdat het werkzame deel niet gelijk verdeeld hoeft te zitten in de tablet (waardoor je dus ook de ene keer wel een de andere keer niet het werkzame deel geeft). Volg voor echte medicijnen dus altijd de instructies op.

Nu weet ik niet hoe dat bij Milbemax zit maar het is dus absoluut onverstandig om het verpulveren en bij eten te geven zomaar voor ALLE medicijnen toe te passen. Bij Milbemax zal het niet zo kritisch zijn maar er zijn echt medicijnen waarbij je dit niet zomaar moet doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie