Katten en tropische temperaturen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Bel en Bonneke

Katten en tropische temperaturen

Bericht door Bel en Bonneke »

Hey kattenliefhebbers,

Het is inmiddels denk ik wel tot velen door gedrongen. Er staan ons warme en zeer warme dagen te wachten. De eerste keer dat ik dit met mijn troetels mee maak. Vorig jaar hadden we immers veel, heel veel regen.
Dus ik heb me wat ingelezen en geïnformeerd. Zo veel te vinden op de interwebs.

Dus ik heb mijn maatregelen al genomen en ga daarnaast mijn peeps verwennen met een home made kattenzwembad mét robot visjes en ping-pong balletjes. Onder het motto hou je pootjes en hoofd koel :grin:

Een cooling pad overweeg ik nog maar eerst eens kijken of dit alleen al voldoet.

Maar wat ik me afvroeg. Hoe gaan jullie om met extreme hitte en huisdieren cq katten. Hebben jullie nog tips and tricks, does and don'ts, het ei van columbus en de absolute miskleun?

Groetjes en kattenknuffels,

:butterfly:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten en tropische temperaturen

Bericht door Rik »

Of je katten echt plezier doet met een zwembad betwijfel ik. De meeste katten zullen zich daar niet aan wagen.

Wat wel een idee is, is een bakje met ijs. Of een ware ijsbol. (luchtballon met ijs in de vriezer leggen)

Bakje ijs

Afbeelding

Een ware ijsbol

Afbeelding

Afbeelding

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bel en Bonneke

Re: Katten en tropische temperaturen

Bericht door Bel en Bonneke »

Dank je wel Rik. De ijsblokjes had ik ook al in gedachte en ik vindt het idee van de ballon erg leuk.

Even ter verduidelijking. Dit bedoel ik met kattenzwembad dit (begint bij 4.16)
Misschien is kattenaquarium of -vijver een beter woord.

Beltain is trouwens dol op water, van Mabon weet ik het natuurlijk nog niet.

Ik heb net de bak die ik wil gaan gebruiken als "zwembad" met water gevuld en er houten kralen in gedaan. Dit, zie vid, was hun reactie. Het opgeblazen zakje dat ik er ook in had gedaan, knispert zo lekker, met rinkel balletje had ze er toen al uitgevist.

Ben benieuwd hoe ze gaan reageren op de visjes.
De gedachte erachter is dat de a) De voetzooltjes afkoelen. Ik heb begrepen dat katten afkoelen via hun buik en voetzooltjes. b) Ze hun pootjes likken en zo dus extra water binnen krijgen c) Door het likken schijnen ze ook weer af te koelen. d) Als het geen verkoeling geeft hebben ze in ieder geval een leuk speeltje.

Maar ik ga het zien en dan gaat het of in het rijtje Ei van Columbus of Absolute Misser

Lieve groet,

Afbeelding

P.s. Ik snap natuurlijk wel dat ik dit alleen onder toezicht kan doen. Beltain zal niet zo gauw koppie onder gaan. Met Mabon is het natuurlijk oppassen geblazen.
Laatst gewijzigd door Bel en Bonneke op 15 jul 2022 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Cerna

Re: Katten en tropische temperaturen

Bericht door Cerna »

Likken aan ijs vind ik riskant want voordat je het weet zit de tong vastgevroren.

Bij ons is de benedenverdieping altijd lekker koel ondanks dat we op het zuiden wonen. De zonneschermen gaan 's morgens vroeg al naar beneden, het rolgordijn en overgordijnen blijven dicht en de balkondeur gaat om 9 uur dicht.
Ik dwing de katten om beneden te blijven (PVC-vloer is ook altijd koel) door de trap te barricaderen en dan overleven ze het wel. Ze mogen wel op het balkon dat op het noorden ligt, maar tegen 4 uur wordt het daar ook te warm en gaat iedereen naar binnen.
Twee keer een kat met oververhitting gehad dus dat risico neem ik niet meer.
Alle planten in potten gaan dan trouwens naar binnen en de kamerplanten van boven (wij wonen boven, slapen beneden) gaan naar de berging. Gelukkig hebben we sinds twee jaar rolluiken voor de twee tuimelramen boven en dat houdt ook veel warmte tegen.

En dan is het vooral helemaal niets doen en de hele dag siësta houden :lol:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten en tropische temperaturen

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 15 jul 2022 17:31 Likken aan ijs vind ik riskant want voordat je het weet zit de tong vastgevroren.
Vanaf het moment dat die bol uit de diepvries komt begint ie al te ontdooien. Daar zal je tong echt niet aan vastvriezen (net als je eigen tong niet aan een ijsje vastvriest). Misschien is dat bij een ijsbol op -30 graden iets anders, maar op moment dat ie al begint te ontdooien is er geen risico.

Je moet dit uiteraard niet doen in een omgeving die zelf al onder 0 is (zoals aan een pantaarnpaal in hartje winter). Maar dat is bij deze omgevingstemperaturen geen risico :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bel en Bonneke

Re: Katten en tropische temperaturen

Bericht door Bel en Bonneke »

Kon de video niet up loaden. Maar met wat kunst en vliegwerk en een dailymotion kanaal is het toch gelukt.

Ze blijft trouwens interesse houden. Net zat ze er weer bij ondanks dat het maar saaie kleurloze kralen zijn. Ben heel benieuwd als de visjes er straks zijn.

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten en tropische temperaturen

Bericht door Rik »

Leuk.
Bono is een echte vreetzak dus ik ga volgende week eens proberen een brokje in een bak water te gooien. Eens kijken of ie dat eruit weet te vissen. Hij is er gemotiveerd genoeg voor :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bel en Bonneke

Re: Katten en tropische temperaturen

Bericht door Bel en Bonneke »

Cerna schreef: 15 jul 2022 17:31Bij ons is de benedenverdieping altijd lekker koel ondanks dat we op het zuiden wonen. De zonneschermen gaan 's morgens vroeg al naar beneden, het rolgordijn en overgordijnen blijven dicht en de balkondeur gaat om 9 uur dicht.
Ik woon in een flatje zit op de derde verdieping onder het plat dak en pal op het zuiden. Dik feest dus als de temperatuur boven de 28/29 graden uitkomt. Als het langer aanhoudt dan twee dagen wordt het hier binnen net zo warm als buiten. Dus ik verheug me er niet echt op.

Natuurlijk gaat 's ochtends vroeg alles dicht inclusief de deuren naar de keuken en eetkamer want die liggen pal op het zuiden. Achter blijft het naar verhouding wat koeler. Ik heb een ventilator met de mogelijkheid voor extra koeling met koud water en een koelelement. Dat heeft met de laatste bij de hittegolf van 2020 redelijk goed gewerkt. Afgelopen dagen ook al een paar keer aangezet en Beltain en Mabon hebben er geen hekel aan. Niet aan de luchtstroom en ook niet aan het geluid. Dus daar ben ik blij mee.

Ik zelf kom er wel doorheen met veel drinken zelfgemaakte waterijsjes een siësta fiësta en de ventilator op standje hoog. Ik maakte me echter wat zorgen over Bel want zij drinkt heel weinig. Mabon is als 9 weken oude kitten, alhoewel hij wel goed drinkt, natuurlijk ook nog wat kwetsbaar. Ik kom liever goed beslagen ten ijs dan dat ik straks niet weet hoe katten hun temperatuur reguleren, welke voorzorgsmaatregelen ik nu alvast kan nemen, waar ik eventueel op moet letten en hoe dan te handelen. Ook als er in het ergste geval een noodsituatie zoals oververhitting of uitdroging mocht ontstaan.

Ik geloof dat ik me nu goed genoeg heb geïnformeerd. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat we de komende dagen goed gaan doorkomen. En het is natuurlijk altijd leuk om ervaringen en tips van anderen te horen en uit te wisselen ;-) Als ik straks dan ook nog een mag genieten van twee kiddies die zich amuseren met een bak met water ping-pong balletjes en robo visjes die dan ook nog eens voor de nodige verkoeling zorgen zeg ik laat die hittegolf maar komen.

Wij zijn er klaar voor!

:butterfly:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten en tropische temperaturen

Bericht door Rik »

Bel en Bonneke schreef: 15 jul 2022 21:03 Ik maakte me echter wat zorgen over Bel want zij drinkt heel weinig. Mabon is als 9 weken oude kitten, alhoewel hij wel goed drinkt, natuurlijk ook nog wat kwetsbaar.
Daarom is natvoer ook zo goed. Katten staan er bekend om uit zichzelf (te) weinig te drinken. Met natvoer zorg je dat ze in ieder geval wat extra vocht binnen krijgen.

En als je dan een kat hebt die geen natvoer lust omdat ie het nooit geleerd heeft en verslaafd is aan de smaakmakers in brokken, dan staat die al gelijk op achterstand.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bel en Bonneke

Re: Katten en tropische temperaturen

Bericht door Bel en Bonneke »

Rik schreef:Leuk.
Bono is een echte vreetzak dus ik ga volgende week eens proberen een brokje in een bak water te gooien. Eens kijken of ie dat eruit weet te vissen. Hij is er gemotiveerd genoeg voor Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Tuurlijk Rik Afbeelding

Wel een snorkeltje op he?!

AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk

Bel en Bonneke

Katten en tropische temperaturen

Bericht door Bel en Bonneke »

Enige ervaringen of gedachten over de z.g. kattensoep, natvoer met extra veel vocht Rik

ter illustratie https://www.purina.nl/kat/kattenvoer/felix/soup
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten en tropische temperaturen

Bericht door Dinky »

Je kan ook zelf een scheut water door wat natvoer mengen voor extra vocht. Al heeft natvoer van zichzelf ook al hoog vochtgehalte.

Uitkijken dat ze niet in de felle zon gaan liggen.
Je kan ook nog koele plekjes creëeren door koelblok/fles met ijs in een handdoek te wikkelen waar ze tegenaan kunnen liggen.

Zelf doe ik niets bijzonders maar ik woon ook in Noord Nederland waar het minder warm wordt dan Limburg. Onze dinky is 16 en is ook geen grote speler. Zou ze met de hitte niet uitdagen om te spelen maar ze rustig te houden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten en tropische temperaturen

Bericht door Rik »

Bel en Bonneke schreef: 15 jul 2022 21:25 Enige ervaringen of gedachten over de z.g. kattensoep, natvoer met extra veel vocht Rik
Ik zou geen (Felix) kattensoep nemen. Ik heb het gevoel dat daar heel veel snaakmakers en andere dingen inzitten. Bowy* was ook verslaafd aan de Felix gelei en toen ik haar op een gegeven moment over moest zetten op nierdieet was dat een hele toer.

Je kunt zo'n goedkoop kartonnetje kattenmelk pakken om te kijken of ze dat lekker vinden. Verder voor echt natvoer kwalitatief goed voer pakken met hoog vleesgehalte (in Felix zit maar hoogstens 4% vlees).

En inderdaad kun je bij warme dagen dat ook aanlengen met wat water. Vandaar dat je ervoor moet zorgen dat je kat niet kieskeurig wordt en alleen maar dat ene eten lust.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katten en tropische temperaturen

Bericht door Synemios »

Ik heb een aantal zieke katten en vocht is dan nog belangrijker dus ze krijgen hier extra cosma soup ( zit geen rotzooi in)
Lizzy krijgt kattovit nier soep.
Verder heb ik een zwembadje ( of katten speel badje) met van die robotvisjes, speciale koelbakjes ( zit een koelelement onderin zodat het water koel blijft)
En ik heb overal in huis van die koelmatjes liggen, maar ik doe daar bij sommigen een kussensloop om omdat Tommy en Lizzy het plastic niet prettig vinden.
En ventilatoren, overdag alles dicht houden en s'avonds alles lekker open, en de douchedeur staat open omdat het in die ruimte het koelst is dus dan mogen ze daar liggen als ze dat willen.
Ik zal zo even een foto plaatsen.
Laatst gewijzigd door Synemios op 16 jul 2022 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katten en tropische temperaturen

Bericht door Synemios »

Afbeelding
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie