Poes wordt steeds dunner.

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Azerox
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2022 16:48

Poes wordt steeds dunner.

Bericht door Azerox »

Hallo,

Onze kat is 11 jaar en de afgelopen 2 jaar is ze bij elke jaarlijkse controle steeds lichter geworden. Ze was 2 jaar geleden 3.8kg, het jaar erop 3.5kg en nu is ze nog maar 3.1kg. Omdat ze aan het vermageren is dacht de dierenarts aan suiker of schildklier en heeft hij haar bloed gemeten. Hij zei "raar maar waar er is medisch niks te zien". Hij gaf aan de kat eerst maar eens te ontwormen en het gewicht in de gaten te houden. Dit heb ik dan onlangs ook gedaan. Stel het zou daarmee te maken hebben hoelang duurt het voordat een kat aankomt?

Wat ons opvalt is dat ze een onstilbare honger heeft. De hele dag door zeurt ze om snoepjes (sticks/brokjes) of staat ze bij ons als wij aan het eten zijn. Ik moet wel toegeven dat we haar vroeger vaak een snoepje, stukje kaas, stukje kip van ons bord hebben gegeven. Ze is tegenwoordig alleen maar de hele dag bezig hoe ze iets lekkers kan krijgen. Kan het ook zijn dat ze haar eigen eten minder eet/laat staan in de hoop dat ze haar maag kan vullen met wat lekkers? We zijn nu al een paar weken gestopt met het geven van tussendoortjes en ze krijgt nog maar een paar snoepjes per dag.

Er is verder niks aan haar te merken. Ze ziet er "fit" uit en is na het slapen altijd actief. Ze eet en drinkt ook wel goed. Gedurende de dag zie ik haar geregeld bij de brokken of de water staan en dit consumeren. Ook haar ontlasting is ook op het oog verder goed.

Misschien dat hier mensen zitten die een gedachten hier over hebben?

Ik hoor het graag.

Groet,

Johane
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes wordt steeds dunner.

Bericht door Rik »

Hoeveel krijgt ze te eten? Heeft ze altijd eten staan of voer je in maaltijden?

Ik denk wel dat een oudere kat vaak wat lichter wordt maar of dat al op 11 jaar zoveel is weet ik niet.

Ook vind ik normaal brokken ook niet echt voer voor een kat. Er zitten vaak koolhydraten in waar een kat op zich niets mee kan (dat zijn obligate carnivoren en haken hun voedingsstoffen uit echt vlees wat in brokken vaak niet veel zit). Maar goed, dat is natuurlijk bij alle katten en ze vallen niet allemaal zo af.

Maar eetpatroon en snoepjes tussendoor krijgen kan inderdaad invloed hebben. Zeker als ze dan snoepjes prefereert boven haar eigen eten. Als ze bv in maaltijden zou krijgen dan leert ze haar eten gewoon op te eten en kun je ook beter controleren hoeveel ze echt krijgt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Azerox
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2022 16:48

Re: Poes wordt steeds dunner.

Bericht door Azerox »

Hey,

Je kunt ook wel zien dat ze wat ouder wordt. Ze is wel erg actief en springen/spelen/rollen.

Ze krijgt 4x per week nat voer en voor de rest staan er de hele dag brokken in de kamer.

Ze is een binnenkat.

Ik heb brokjes van Eerlijkdierenvoer (power of nature kat) wat goed staat aangeschreven.

We merken wel doordat we haar nu geen dingen van ons bord geven en/of stukjes kaas of wat dan ook dat ze sneller naar haar brokken loopt zo van "ik krijg toch niks".

We hopen alleen dat het toch niet achteraf iets medisch lijkt te zijn waardoor ze echt een soort van honger heeft.

Groet,

Johan
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes wordt steeds dunner.

Bericht door Rik »

Azerox schreef: 08 mar 2022 10:06 Ik heb brokjes van Eerlijkdierenvoer (power of nature kat) wat goed staat aangeschreven.
Dat is dan inderdaad in ieder geval wel de betere brok. Ik zie dat eerlijkdierenvoer ook KVV heeft. Alleen sturen ze het niet op :edoh:
Azerox schreef: 08 mar 2022 10:06 We merken wel doordat we haar nu geen dingen van ons bord geven en/of stukjes kaas of wat dan ook dat ze sneller naar haar brokken loopt zo van "ik krijg toch niks".
Ja, katten zijn meesterlijk in het manipuleren van het baasje :)
Azerox schreef: 08 mar 2022 10:06 We hopen alleen dat het toch niet achteraf iets medisch lijkt te zijn waardoor ze echt een soort van honger heeft.
Je hebt een bloedonderzoek laten doen. Ik neem aan dat ze zo veel mogelijk meegenomen hebben. Dan kun je verder op zich niet zoveel doen. Om haar nu helemaal door de medische molen te laten gaan lijkt me ook overdreven. Zeker als het een gedrag-dingetje blijkt te zijn. Dus wat je nu doet is prima (zoveel mogelijk aan te dringen op haar eigen eten). Je zou haar de komende maanden nog een paar keer op de digitale keukenweegschaal kunnen zetten om te zien of het gewicht stabiliseert of toeneemt. En mocht ze af blijven vallen dan ben je er op tijd bij.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes wordt steeds dunner.

Bericht door Anne »

Je kunt haar brokjes elke dag wegen zodat je ook ziet of ze wel goed eet ;-)
Dat is alleen handig als je geen meerdere dieren hebt rondlopen die ook vd brokjes eten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Azerox
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2022 16:48

Re: Poes wordt steeds dunner.

Bericht door Azerox »

Even een update:

Ze werd helaas steeds dunner (nu 2,2kg).
Er kwam diaree en overgeven bij.
Opnieuw naar de dierenarts gegaan
Bloedonderzoek, niks, röntgen, niks te vinden.
Vandaag echo gehad en waarschijnlijk lymfeklierkanker.
Heeft een biopt genomen en ik hoor donderdag de uitslag.
Ik heb prednisolon gekregen tegen de kwaaltjes die ze nu heeft.
Ze is al 12y en mijn vriendin wil haar eigenlijk een chemo niet aan doen.
Iemand hier ervaringen mee? Is dat een erg stressvolle onderneming?
Andere tips en trics?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes wordt steeds dunner.

Bericht door nellebel »

ach jee, dus toch iets onderliggend. sterkte met jullie beslissing.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie