2 kittens.

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

2 kittens.

Bericht door Paskal »

Goedeavond,

Max mijn dove witte kater heb ik inmiddels al een tijdje, via tips vanuit deze pagina heb ik er een 2de erbij. Het is een vrouwtje ze zijn beide op 27 april geboren ( geen broer en zus). Maar zins max er een vriendinnetje bij heeft is hij heel dominant. Ontlasting niet begraven voor de deur op een mat pissen grommen enzo naar de poes. Luna durfde zelfs de eerste weken niet onder de bank vandaan. Soms slapen ze nu bijelkaar ook wassen ze elkaar, maar zins ze samen zijn merk ik echte kater streken.

Dierenarts gebeld met wanneer kan max geholpen worden. Minimaal acht maanden ze gaf als tip max 1 kat 2 katten gaan nooit samen. Maar er gaat er dus echt geen eentje weg!!

Hebben jullie tips. En zijn jullie het ook een met de opmerking van mij da?

En vanaf wanneer kan er iets gebeuren, ze rijen wel maar denk meer spelen. Ze zijn nu 16 weken beide. Beide rond de 2 kilo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 kittens.

Bericht door Rik »

Paskal schreef: 16 aug 2021 22:02 Minimaal acht maanden ze gaf als tip max 1 kat 2 katten gaan nooit samen.
Minimaal 8 maanden??? :evil:
Dan zou ik toch echt eens naar een andere dierenarts gaan. Normaal is met maximaal 6 maanden. En het is ook absoluut niet gezond om een poes een eerste keer krols te laten worden.

En een kater kan meestal al bij 4,5 of 5 maanden geholpen worden (als de balletjes ingedaald zijn, wat bij 2kg denk ik wel het geval zal zijn).

Nee. 8 maanden... !#$# dan zou ik echt geen vertrouwen meer hebben in die dierenarts. Ook van de opmerking "maximaal 1 kat" wordt ik al misselijk :evil:

https://www.licg.nl/katten/castratie-van-uw-kat/
Een kat kan op praktisch elke leeftijd worden gecastreerd, maar meestal wordt de castratie uitgevoerd op een leeftijd van vier tot zes maanden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 kittens.

Bericht door castratenkoor »

Helemaal met Rik eens. Die dierenarts mag wel een flinke bijscholing gaan doen.

Als Max zijn ballen zijn ingedaald zou je hem nu al kunnen laten castreren. En Luna tussen 5-6 maanden.

Verder is het wel belangrijk voor zeker 3 kattenbakken te zorgen (ik heb er 10 met 7 katten) en voldoende uitdaging voor de katten. Paar krabpalen of krabtonnen, genoeg lekkere slaapplekjes. b.v. een leuke klimmuur ergens in huis.

En op zoek naar een andere dierenarts, eentje die wel bij de tijd is.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: 2 kittens.

Bericht door Paskal »

Ja precies hoe groot is de kans dat ik voor 8 maanden al een drachtige poes heb of eventueel kittens.
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: 2 kittens.

Bericht door Paskal »

Afspraak gemaakt de kater max wordt als hij 5 maanden is geholpen bij een andere dierenarts staat bekend als prijzig maarja liever dit dan wachten. 63 euro bij de dierenkliniek. Ik heb zelf namelijk niet de tijd voor een nestje.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 2 kittens.

Bericht door Anne »

63 euro is nog aardig netjes zeg!
Heel goed dat je geen nestjes wilt
Laat je de poes ook nog helpen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 kittens.

Bericht door Rik »

Prima plan. Omdat ze dezelfde leeftijd zijn wil je er niet te laat bij zijn. Vergeet ook niet dat een kater nog tot 7 weken na castratie vruchtbaar kan zijn. Dus is het ook verstandig om niet te lang te wachten met poes. Ook omdat een eerste krolsheid al schadelijk is voor de gezondheid (het is een absoluut fabeltje dat dat goed zou zijn).

Ik sta nog steeds verbaasd over dat de DA 8 maanden zei en solo-kittens adviseert.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: 2 kittens.

Bericht door Paskal »

Ja, luna wordt ook geholpen maar daar wacht ik wel tot een maand of 8 mee. Ik heb zelfs nu al het idee dat de poes krols is. Ze zijn beide ook voor hun leeftijd aan de maat 2.1 kilo en 17 weken.

De dierenarts die dat zei is een oude dierenartsen praktijk hier in de buurt, met de honden zijn ze heel goed, alleen ze hebben nog een ouderwetse visie.
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: 2 kittens.

Bericht door Paskal »

Afbeelding als het goed is hier een foto van ze
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 kittens.

Bericht door Rik »

Paskal schreef: 23 aug 2021 22:47 Afbeelding als het goed is hier een foto van ze
Even op <over> drukken en dan de code bij bbcode hier kopiëren.

Ik zou niet tot 8 maanden wachten. ELKE krolsheid is een aanslag op het lichaam en zelfs de eerste krolsheid geeft een vergrootte kans dat ze op latere leeftijd baarmoederontsteking of melkkliertumoren kan krijgen.

(En als ze nu al krolsheid-verschijnselen heeft en hij rijdt op haar dan ben je dus al vrij laat want hij is ook nog 7 weken vruchtbaar. Advies... laat ze allebei gelijk z.s.m. hekpen.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: 2 kittens.

Bericht door Pikachu »

Djeeses wat is me dat voor een DA.. 2 katten gaan nooit samen? xD goed dat je een andere gevonden hebt.

Kittens van 12 weken kunnen zelfs gemakkelijk gecastreerd worden. Dus ik zou ze inderdaad ook gewoon beide z.s.m. laten helpen.
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: 2 kittens.

Bericht door Paskal »

Kan ze over 2 weken laten helpen. Alleen hoorse luna van de week piepen, max beet haar in de nek en zat er bovenop. Ze zijn nu 19 weken zou het kunnen dat ze al vruchtbaar zijn?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 kittens.

Bericht door Rik »

Ik principe vanaf ongeveer 5 maanden zijn ze vruchtbaar. Maar dat is geen exacte science. Wel krijgt Max al hormonen in zijn lichaam.

Hopelijk verstoren die hormonen (die er nu dus al komen) ook hun relatie niet teveel.
Vanaf dat ze ongeveer 5 à 6 maanden oud zijn, worden katten vruchtbaar en beginnen ze onder invloed van hormonen vervelend gedrag te vertonen.
Vanaf een leeftijd van 5-9 maanden raken katten in de puberteit, katers en poezen worden geslachtsrijp wat gepaard kan gaan met gedragsveranderingen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie