Kat toch niet meer buiten tuin

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Kat toch niet meer buiten tuin

Bericht door Dana en Luna »

Beste lezers,

Ik ben ten einde raad. Afgelopen zaterdag hadden wij een feestje en ik twijfelde om mijn lieve Dana en Luna (zusjes) boven op een kamer te zetten. Inmiddels zijn ze bijna 1 en dachten we dat ze wel naar buiten konden, zoals ze al deden sinds ze 7 maanden waren.
Raampje open en toen we naar bed gingen was Luna veilig thuis. Helaas werden wij gebeld dat onze allerliefste Dana was aangereden en overleden is. Ik wist niet dat je zo veel verdriet kon hebben om een huisdier, maar nog steeds ben ik er ziek van. Getraumatiseerd is ook een goede benaming.

Nu hebben we Luna afscheid laten nemen van Dana en hebben we haar gisteren voor het eerst weer een uurtje naar buiten gelaten. Vandaag weer opnieuw en na enige tijd toch even roepen om te kijken of ze er nog is.
Toen zagen wij haar voor lopen, kwam er een auto aan en tot onze schrik bleef ze gewoon midden op de weg zitten! Gelukkig lette de automobilist goed op en is ze nu veilig binnen.

Ik wil haar eigenlijk niet meer naar buiten, maar ik weet dat ze dan ongelukkig wordt. We hebben een tuin, waar ze vaak is. Nu vraag ik me af; kan een kat hier aan wennen? Dat ze alleen nog in de tuin mag en niet meer daarbuiten?

En.. ook vraag ik me af (en niet dat ik er aan wil denken) of ze wel kan wennen dat ze vanaf nu alleen is. Voornamelijk in de nacht is ze erg onrustig en ze zoekt ook nog wel naar Dana.

Ik hoop erg op advies, want wij weten het nu echt niet meer.

Heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat toch niet meer buiten tuin

Bericht door Anne »

Gecondoleerd, ik weet helaas wat het is, heb het zelf ook meegemaakt
is er een mogelijkheid om de tuin af te zetten?
Dan zou je je poes met een gerust hart in de tuin kunnen laten
het lijkt me heel verstandig dat je haar voorlopig binnen houdt want ze kunnen geen cursus verkeersveiligheid volgen
en ze heeft al laten zien zich niks aan te trekken van autos (dat is best wel eng)
En wat je ook zou kunnen doen als ze zo onrustig blijft om een vriendinnetje voor haar te zoeken
Bijv een leeftijdsgenootje of een nieuw kitten, eentje waar ze mee kan spelen zodat ze zich niet eenzaam voelt

Je kunt ook een tuigje met lijn proberen, wel goed opletten dat ze niet ontsnapt uit het tuigje, dus eerst tuig oefenen binnen en als ze dat gewend is kun je met een lijn oefenen, ook binnen, kijken hoe ze reageert als ze in haar bewegingsvrijheid wordt beperkt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat toch niet meer buiten tuin

Bericht door Pikachu »

Sterkte met het verlies!

Zeker kan ze wennen aan de tuin, ik zou deze goed afzetten zodat ze er zeker niet meer uit kan. Fijn dat ze dan een veilig plekje buiten heeft.

Ze is nog jong, zou een nieuw maatje erbij geen optie zijn voor jullie? Op zo een jonge leeftijd zou dat nog gemakkelijk kunnen. Maar dat is een keuze die je natuurlijk zelf moet maken, of je dat graag wilt :)
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Reactie Anne & pikachu

Bericht door Dana en Luna »

Als eerst onwijs bedankt voor jullie reactie.
De tuin afsluiten is zeker een optie. We hebben een normale stadstuin van 45m2. Net opnieuw laten betegelen (als ik dit had geweten had ik meer speelplek overgelaten).
We hebben systemen gezien, maar die zijn behoorlijk aan de prijs. Mijn vriend wil liever niet van dat gaas in een hoek boven de schutting vanwege dat de kat zich mogelijk eraan kan verwonden.
Rollers blijk je zelf te kunnen maken, maar ik weet niet goed hoe en of dit dan wel goed genoeg werkt..

Daarnaast, hoe hard ik riep geen extra kat meer te willen, hoe erg ik nu twijfel. Voor Luna, want ze is nog maar zo jong en als ze opgesloten zit in de tuin zal ze dus nooit meer kattenvriendjes hebben.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat toch niet meer buiten tuin

Bericht door Anne »

Die rollers daar kunnen ze zich ook aan verwonden
Vooral als ze onverwachts naar beneden vallen
Wij hebben de schutting met gaas afgezet en nog nooit heeft een kat zich daaraan verwond ;-)
Zoiets heb ik nog nooit gehoord

Ja ik zou het echt overwegen voor Luna
Hier is Pluto van bijna 1 onverwachts weer vriendloos geworden
Nu we Olly erbij hebben is hij weer helemaal opgefleurd
De rest is senior en wil wel spelen, maar niet te lang
Ik zou het echt voor haar doen, ze is nog zo jong en gewend om een vriendin te hebben
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Re: Anne

Bericht door Dana en Luna »

Ja daar heeft u zeker gelijk in. U ook gecondoleerd. Wat kan het pijn doen hé?!

Hoe lang heeft u gewacht met een maatje te zoeken?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat toch niet meer buiten tuin

Bericht door Anne »

Wat lief dat je me u noemt, dat gebeurt niet vaak :grin:
Je bent beleefd opgevoed, compliment voor je ouders ;-)
zeg maar gewoon je

Bedankt voor de condoleantie, het is vandaag vier weken geleden dat we onze Taxi aan fip verloren
Taxi had ik in huis gehaald voor Pluto nadat Plutosmaatje Maxi overleed

Zelf neem ik altijd best wel snel weer een nieuw dier op, in dit geval deed ik het voor Pluto want zijn vorig maatje stierf in januari van dit jaar en Pluto is nog jong en wil spelen, vandaar
Maar nieuw leven helpt mij altijd in de rouw
In dit geval hebben wij Olly 5 dagen later in huis gehaald
Ik heb het geluk dat onze groep katten flexibel is
Ze doorlopen het proces ook goed, afscheid nemen bijvoorbeeld, ik baar de overleden dieren op zodat ieder de gelegenheid heeft om op zijn of haar manier afscheid te nemen

Maar als ik jou was zou ik het op jouw manier doen

Heeft Luna de kans gehad om afscheid te nemen? Anders kunnen ze blijven zoeken namelijk

En ja het doet behoorlijk pijn :-|
Nogmaals sterkte met het gemis en het verdriet
Erover praten/delen kan helpen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Re: Anne

Bericht door Dana en Luna »

Zondag was Dana bij de dierenbescherming en hebben wij gezegd haar te willen laten cremeren. Toen is zij daar opgehaald en merkten wij de volgende dag dat Luna vreselijk aan het zoeken was. Toen hebben wij Dana opgehaald bij het crematorium en haar die dag en volgende dag even laten zien aan Luna, op haar gemak. Ik ben heel blij dat wij dat hebben gedaan.

Ik merk aan Luna dat zij voornamelijk in de ochtend en nacht (Toen waren ze altijd samen) niet weet wat zij moet. Ze rent en gromt en miauwt. Verder eet en drinkt ze goed, speelt veel met ons en heeft kleine dingetjes overgenomen van Dana (zoals bijten in rubberen slippers)

Voor mijn gevoel is het nu nog wat te vroeg. Ik heb het gevoel dat ik dana ga proberen te vervangen. Haar dood neem ik mijzelf kwalijk. Allerlei gedachten waarvan ik weet dat het niet op zijn plaats is, maar toch zijn ze er.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat toch niet meer buiten tuin

Bericht door Anne »

Wat lief dat je haar speciaal voor Luna hebt gehaald, ik kan me voorstellen dat je daar blij om bent

Ja Luna zal moeten wennen, maar ze weet nu wel dat haar zusje er niet meer is, en ze eet en drinkt goed, dat is het belangrijkste!!

Als je voelt dat je Dana aan het vervangen bent als je een nieuw vriendinnetje zoekt voor Luna, dan is het wellicht nog te vroeg
Doe het maar met je eigen gevoel
Je kan Luna wat meer aandacht geven nu, maar dat doen jullie misschien al

En het over jezelf kwalijk nemen, dat is heel herkenbaar maar absoluut onterecht
Had jij Dana naar buiten gelaten als je van te voren zou weten wat haar zou overkomen?
natuurlijk niet!
Je bent er nu op een keiharde manier achter gekomen dat het kan gebeuren en nu uit voorzorg hou je Luna binnen en je bent al bezig haar op een veilige en verantwoorde manier wel naar buiten te kunnen laten, door info te zoeken over afgeschermde tuinen en andere mogelijkheden
Dat is heel wat anders dan onverschillig blijven
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Re: Anne

Bericht door Dana en Luna »

Onwijs bedankt voor de woorden en het advies. Het doet mij erg goed! We hebben besproken dat mogelijk augustus een mooie tijd is om een kleintje er bij te nemen. Dan hebben we (voornamelijk ik) de tijd om het te verwerken en heeft Luna de tijd om te wennen aan het alleen huis en tuin te zijn
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5139
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat toch niet meer buiten tuin

Bericht door Synemios »

Wat erg voor jullie.
Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat toch niet meer buiten tuin

Bericht door Pikachu »

Fijn beslist. Zo heb je tijd om te rouwen, en kan je heel rustig uitkijken naar een nieuw vriendje. Het zal je andere kat niet vervangen, maar is gewoon een nieuw leuk en lief beestje op zichzelf.
Plaats reactie