Nageltjes slijpen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Nageltjes slijpen

Bericht door Ani »

Vaak lees je dat de klimpaal, (kokos) matjes, andere krab gelegenheden en buiten op stenen lopen katten helpen bij het slijpen van de nageltjes. Hier wordt door allebei de katten dagenlijks op deze manieren gekrabt en dus ook geslepen zou je zeggen.

Toch heb ik het idee dat de nageltjes daardoor niet echt afslijpen en zelfs scherp blijven. Regelmatig knip ik de puntjes. Toch wel 1 á 2 x per maand. Is het normaal dat je het knippen frequent bij moet houden? Ik vraag me ook af of er nog andere opties zijn om de de katten aan te bieden/de nageltjes te verzorgen.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nageltjes slijpen

Bericht door Rik »

Afslijpen?? Nee, nageltjes 'vervellen' als ze de krabpaal gebruiken. Dat is dus bedoeld om de dode buitennagel te verliezen zodat de nieuwe nagel goed kan groeien. Maar die nagel is gewoon scherp hoor.

Nagels slijten alleen door het lopen (bv op beton zoals je bij honden ziet). Niet door een krabpaal.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Nageltjes slijpen

Bericht door Cerna »

Niet knippen in ieder geval want dan blijf je aan de gang.

Zolang een kat er geen last van heeft (aan de vloerbedekking blijft hangen, bijvoorbeeld) dan zou ik er niets aan doen.
Omdat ik Milka niet zelf kan/mag borstelen (dan wordt ze een tijger) ga ik met haar naar de kattenkapper en zij knipt Milka's nagels wel omdat Milka erg fel kan reageren en ze geen zin heeft in een arm vol met pleisters. Maar na een maand zijn de nagels alweer te lang.
Bij Laila en Luna heb ik nog nooit geknipt en die nagels blijven keurig op lengte (zelfs bij Laila die geen tanden/kiezen meer heeft).

Bij Jip knip ik wel omdat hij vreemd eelt aan de voorkant van zijn voetzooltjes krijgt wanneer de nagels te lang zijn en het eelt niet af kan slijten.
En bij Amber knip ik sinds een paar jaar omdat ze er zelf niets meer aan deed. Maar haar nagels zijn helemaal verkalkt en twee keer zo dik dan een normale kattennagel (ik kan aan de onderkant van de nagel de kalk er zo vanaf krabben). En hoe vaker je knipt, zie ik nu bij Jip, hoe sneller de nagels dikker worden.

Dus indien niet nodig, zo laat mogelijk mee beginnen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nageltjes slijpen

Bericht door Rik »

Ik knip zelf wel omdat Yuna op een gegeven moment op mijn buik en benen bleef pompen. En dat doet vreselijk pijn. Maar knippen is dan een persoonlijke voorkeur. Inderdaad moet ik het om de zoveel tijd doen (maar ik knip pas weer als het mij pijn doet). Gelukkig heb ik ze er goed (en vroeg) aan laten wennen (gefriemel aan de pootjes en uitdrukken nagels). Zolang je het rustig kunt doen en ze uit zichzelf op mijn benen blijven liggen (zonder stress dus) is het bij mij geen probleem. Ik zou het in ieder geval nooit met twee man willen doen wegens de stress.

Met echt zelf knippen ben ik ook vrij laat begonnen.
Met oefenen niet, dat ben ik gelijk gaan doen.
(En uiteraard met speciaal schaartje zoals in het andere topic te zien is)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Nageltjes slijpen

Bericht door Hansratlook »

---
Dus knippen is onder normale omstandigheden niet nodig ?

Bibi blijft meestal met één pootje in een gordijn vastzitten, dus ik

dacht dat ze misschien geknipt moest worden :roll:

Ze gebruikt de krappalen van haar "flat" trouwens zeer regelmatig :!:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nageltjes slijpen

Bericht door Rik »

In en aan de gordijnen zitten valt niet onder 'normale omstandigheden' :)

Maar als ze daaraan mag zitten en ze heeft er last van (blijven hangen), dan kun je inderdaad kijken hoe scherp de nageltjes zijn en of er een puntje af moet.

Maar normale omstandigheden zijn dus boom klimmen, goede krabpaal, krabmat, dat soort dingen. Dan zou het niet strikt noodzakelijk zijn. De nagels verversen zich dan vanzelf (ook door het krabben zelf zodat de oude nagel 'vervelt') en normaal heeft een kat er geen last van. Heeft ze dat wel dan kun je er dus wat aan doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Nageltjes slijpen

Bericht door Hansratlook »

---
Ik vind het natuurlijk niet goed dat ze in de gordijnen hangt met een pootje,

maar als ze dicht zijn hangen die op de grond en ja....dat is leuk om onderdoor te kruipen

en 'vliegen " :lol:

Je kunt niet alles "verbieden " op een dag, dan word je er zelf gek van ....

Met kinderen was het ook altijd al zo "in een huis moet je kunnen leven " en dat

geld ook voor de huisdieren 8-)

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nageltjes slijpen

Bericht door Dinky »

Een nagel vervelt inderdaad. Hier vinden we nog wel eens zo'n 'buitennagel'.
Vroeger bij onze konijnen moesten we wel knippen en kon je merken dat het in de zomer minder nodig was omdat ze dan meer buiten liepen in de tuin, waaronder ook de stenen van het terras.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Nageltjes slijpen

Bericht door Ani »

Goede info, weer wat geleerd.
Ik heb bij beide van begin af de teentjes, handen en voetjes en huid tussen de teentjes gemasseerd. En nog steeds, ze vinden dat lekker als ze ontspannen liggen. Ook het opduwen van de nagels doe ik regelmatig (meestal dus om de lengte te checken.)

Bij Winston zijn voor de eerste keer met zes maanden bij de sterilisatie de nagels geknipt. Bij haar kan ik af en toe een of twee puntjes knippen, maar inderdaad, wat Annet opmerkt: haar nagels worden wel dikker..

Bij Khári kan ik makkelijker knippen en heb dat al verschillende keren gedaan (puntjes.) Nu zal ik daar toch minder mee aan de slag gaan. Ik wist niet dat de nageltjes vervellen. En dat krab gelegenheden daarvoor bestemd zijn! Ik ga dus met een andere blik naar de nageltjes en de verzorging kijken.
Laatst gewijzigd door Ani op 26 mei 2021 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Nageltjes slijpen

Bericht door Ani »

Hansratlook schreef: 26 mei 2021 20:45 ---
Ik vind het natuurlijk niet goed dat ze in de gordijnen hangt met een pootje,

maar als ze dicht zijn hangen die op de grond en ja....dat is leuk om onderdoor te kruipen

en 'vliegen " :lol:

Je kunt niet alles "verbieden " op een dag, dan word je er zelf gek van ....

Met kinderen was het ook altijd al zo "in een huis moet je kunnen leven " en dat

geld ook voor de huisdieren 8-)
---
Helemaal eens hoor. Onze Mini vindt het een sport om speeltjes achter de vitrage te meppen en dan daar gaan spelen. In het begin bemoeide ik me daar mee en trok de nagel lijntjes steeds uit. Daar ben ik mee gestopt. Ik zie mettertijd wel of de vitrage nog te redden is.

Ook onze bank zit inmiddels onder de krassen en krasjes. Ook losgelaten, en het gekke is, niemand die op visite komt zegt er iets van, noch ziet het waarschijnlijk ;-)

Sommige zaken zijn belangrijk om aan te leren, maar vrijheid is ook belangrijk. Ik begrijp wat Rik bedoelt, als ze last heeft met spelen of bewegen vanwege de nagels (dus blijft hangen en steken of vastzitten) dan kan een puntje afknippen behulpzaam zijn voor de kat :idea:
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Nageltjes slijpen

Bericht door Hansratlook »

Ani schreef: 26 mei 2021 23:39 Helemaal eens hoor. Onze Mini vindt het een sport om speeltjes achter de vitrage te meppen en dan daar gaan spelen. In het begin bemoeide ik me daar mee en trok de nagel lijntjes steeds uit. Daar ben ik mee gestopt. Ik zie mettertijd wel of de vitrage nog te redden is.

Ook onze bank zit inmiddels onder de krassen en krasjes. Ook losgelaten, en het gekke is, niemand die op visite komt zegt er iets van, noch ziet het waarschijnlijk ;-)

Sommige zaken zijn belangrijk om aan te leren, maar vrijheid is ook belangrijk. Ik begrijp wat Rik bedoelt, als ze last heeft met spelen of bewegen vanwege de nagels (dus blijft hangen en steken of vastzitten) dan kan een puntje afknippen behulpzaam zijn voor de kat :idea:

Als mijn huisje maar schoon is, dat vind ik , zeker gezien mijn lichamelijke situatie de laatste paar jaar,

het belangrijkste :!:

En wat anderen er van vinden heb ik mijn hele leven nog nooit iets van aangetrokken :enaughty: :edance: :lol:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nageltjes slijpen

Bericht door castratenkoor »

Nee normaal gesproken is het knippen van kattennagels niet nodig. Ik doe het alleen als het in het belang van de kat nodig is. B.v. bij Bolle, zijn 5-de nagels groeien rond en in zijn vlees als ik dat niet bijhoud. Vaak bij wat oudere katten dat het nodig wordt.

Maar bij Luuk moet ik ze ook knippen, anders blijft hij constant in mandjes en kussens hangen. Op de één of andere manier groeien zijn nagels ook te rond. Ik knip pas als ik zie dat hij vast blijft zitten aan iets.

De rest knip ik nooit.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5422
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nageltjes slijpen

Bericht door nellebel »

guusje blijft incidenteel nog wel is door gestoei ofzo ergens in hangen (maar dat is dan ook bijv een oude zakdoek waarmee we dan spelen). dan vergeet ze in het heetst van de strijd om bij het wegrennen haar nageltjes in te trekken. want tijdens het spel is het zo leuk om te zien hoe ze haar nageltjes gebruikt om die zakdoek weg te grissen en hem omhoog te gooien. tijdens het "pompen" kan het wel pijnlijk zijn maar dan vragen we altijd netjes svp niet kneden, dit doet pijn, en voila, ze zijn netjes afgericht hihihi pootjes dan naar voren leggen en meestal stoppen ze dan vrij snel en gaan lekker liggen. wij hebben trouwens ook speciale gijs en guusje pants. lekker dikke joggingsbroeken, daarin mogen ze kneden wat ze willen, voelen we niets van. dus hier ook geen nageltjes geknipt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Nageltjes slijpen

Bericht door Ani »

Heldere verhalen allemaal. Knippen dus alleen bij ongemak en voor de veiligheid. Regelmatig controleren blijf ik dus wel doen.
Grappig Wendy, hoe je ze toch bepaalde zaken kunt aanleren hè. Geweldig idee die Gijs en Guusje pants :!: :grin:
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5422
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nageltjes slijpen

Bericht door nellebel »

Zijn ze zelf ook dol op, want die zijn lekker dik en zacht. Ze zien er niet uit maar daar trekken wij ons niks van aan. Hi hi hi

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie