Zorgen van een paraveterinair

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Fluffie82
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2021 00:19

Zorgen van een paraveterinair

Bericht door Fluffie82 »

Hallo allemaal,

Ik heb me net aangemeld hier, omdat ik op zoek ben naar ervaringen en vooral ook goed onderbouwde bevindingen van mensen die katten in een ren houden. Waar het om gaat is het volgende: sinds een maand houdt mijn buurvrouw ineens 2 katten in een ren. Geen probleem mee, ik heb zelf ook 2 katten en ik wil dat ze veilig zijn. Mijn katten gaan naar buiten en ik heb geen ren voor ze, want we wonen in een wijk waar alleen bestemmingsverkeer komt. Net als zoveel katten hier in de wijk. Waar ik moeite mee heb en me zorgen over maak, is dat deze twee katten de hele dag, bij weer en wind buiten in de ren zitten. Ze kunnen niet zelf beslissen of ze naar binnen willen en hebben alleen een soort tafel en de kattenbak om onder te zitten wanneer het regent. Twee weken terug was het heel vreemd weer, waarbij we zeker een hele dag en nacht hagel, regen en lage temperaturen hebben gehad. De poezen werden toen niet naar binnen gehaald, want ik hoorde ze ‘s nachts miauwen. Ik vind dit niet kunnen. Ook nu is het bijna onder 0, vorst aan de grond, en ze zitten nog steeds buiten.
Ik vind het erg moeilijk om hierover in gesprek te gaan met mijn buren, ik vermijd liever conflicten, maar mijn hart gaat uit naar die poezen die daar buiten in de kou zitten en geen keuze hebben. Ze zitten de hele dag en nacht in een ren van zo’n 3 bij 3 meter (ruim geschat) en krijgen bij mijn weten 1x per dag eten (ik werk thuis, dus ik hoor wat er in de achtertuin gebeurt). Ik vind dit echt zielig voor deze poezen; ze hebben niet de keuze om warm binnen te zitten of buiten te blijven en ze kunnen niet lekker even hun pootjes strekken en rennen/spelen zoals de meeste katten graag doen. Zoals ik zei grenzen ze aan mijn schutting en kan ik ze daardoor heen zien. Ze zijn meteen enthousiast en vocaal wanneer ik ze door het gaas aanhaal, dus ik merk ook dat ze sociaal zijn naar mensen. Nog een reden om me zorgen te maken om de aandacht die ze krijgen, of niet. Wat ik graag van jullie wil weten, is hoe jullie je poezen in een ren houden en hoe groot die is, hebben jullie poezen de optie om te kiezen om binnen of buiten te zijn of halen jullie ze naar binnen/buiten? Vanuit mijn werk weet ik dat er geen vaste richtlijnen meer zijn wat betreft afmetingen, maar 3 x 3 (ruim ingeschat), vind ik persoonlijk nogal klein, zeker voor 2 volwassen poezen.
Ik hoor graag jullie menig!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5422
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zorgen van een paraveterinair

Bericht door nellebel »

als ik jou was zou ik in ieder geval het gesprek aangaan met je buren. want je maakt je zorgen. je hoeft de aanval niet in te zetten, te zeggen wat ze fout doen, maar vooral spreken vanuit jezelf. hou jezelf ook voor, wat is het ergste dat kan gebeuren. dat ze boos worden en geen contact meer willen. maar ja, heb je nu een normaal contact met in je achterhoofd altijd die katten? en ik denk als je niet verwijtend bent maar vooral uitspreekt waar jij mee zit is er open communicatie mogelijk.
volgens mij moet je volgens de wet dieren altijd onderdak bieden, beschutting, maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zorgen van een paraveterinair

Bericht door Anne »

Ik zou ook de stoute schoenen aantrekken en zeggen dat je je zorgen maakt
Ik zou hier ook last van hebben als je dit de hele tijd moet aanschouwen. Gelukkig kun jij voor de katten spreken, de katten kunnen dit zelf niet
Mocht het gesprek uit de hand lopen dan heb jij in ieder geval je plicht gedaan en zou je de dierenpolitie nog om advies kunnen vragen
Ik hoop dat je hier terug komt met een update want jouw verhaal zal mij dagenlang bezig houden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Zorgen van een paraveterinair

Bericht door Cerna »

De omvang van de ren vind ik nog de minste van de zorgen, maar het feit dat deze katten bij nacht en ontij in de ren moeten zitten en niet zelf de keuze hebben (of bij slecht/koud weer opgehaald worden) om naar binnen te gaan en ook nauwelijks aandacht en voer krijgen, baart mij veel meer zorgen.

Ik zou er zelf geen enkele moeite mee hebben om het gesprek hierover te beginnen (maar ik ben een assertief mens)en hen vragen wat de reden is (en bij mezelf denken: "Waarom heeft iemand dieren wanneer zij vervolgens bijna aan hun lot worden overgelaten?" :-( ).
En wanneer de buren niet open staan voor een gesprek zou ik de LID of de dierenpolitie bellen en vragen of ze eens een kijkje willen nemen. Dat zal de verstandhouding met de buren op scherp stellen, maar dat moet dan maar.

https://www.dierenbescherming.nl/wat-wi ... pectiewerk
https://www.dierenbescherming.nl/contac ... dierenleed (dierenpolitie)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zorgen van een paraveterinair

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ervaring met katten in een ren. Mijn ren is 10 meter bij 1,5 meter. Maar mijn katten hebben de keuze erin of eruit. Tot 14 uur, dan gaat de schuif voor het luik en blijft alles binnen. Elke ochtend om 7 uur gaat het luikje open en zijn ze vrij om naar buiten te gaan.

Katten opsluiten in een ren - nee dat zou niet in me opkomen. dan zouden ze tenminste toegang moeten hebben tot een beschut binnenruimte, een schuurtje of hutje of zo.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zorgen van een paraveterinair

Bericht door Dinky »

Ik zou beginnen met vragen waarom de katten in een ren leven denk ik. Probeer dat zonder oordeel te vragen waardoor de buren het ook daadwerkelijk kunnen vertellen zonder gelijk in de verdediging te moeten schieten.

Persoonlijk vraag ik mij wel af waarom je katten zou hebben die alleen in zo'n een zitten maar misschien hebben ze daar wel een goede uitleg bij? En misschien dat het dan ook mogelijk is om de ren prettiger te maken of samen tot andere oplossingen te komen. Zolang je niet weet wat de reden is kan je ook niet constructief meedenken over de oplossing.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zorgen van een paraveterinair

Bericht door Anne »

Hoe is dit afgelopen?
Je verhaal spookt nog steeds door mijn hoofd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Fluffie82
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2021 00:19

Re: Zorgen van een paraveterinair

Bericht door Fluffie82 »

Hey allemaal, dit is alweer een poos geleden dat dit speelde maar ik heb eindelijk een update! We hebben uiteindelijk 114 gebeld en allerlei info doorgegeven. Foto’s gemaakt en gestuurd etc. Ze konden niet vertellen wanneer ze precies langs zouden gaan helaas, dus ik heb het niet meegekregen dat ze er waren. Maar!! De katten en de hele ren is weg! Ik hoop heel erg dat ze nu een warm en fijn hebben 😊
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zorgen van een paraveterinair

Bericht door Dinky »

Wat een fijne terugkoppeling :-)
Hopelijk hebben ze nu een fijn warm huisje gevonden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zorgen van een paraveterinair

Bericht door Anne »

Wat fijn dat ze door jouw toedoen niet meer de ontbering hoeven te doorstaan!!!
Bedankt voor deze positieve update!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Zorgen van een paraveterinair

Bericht door Pikachu »

Goed om te horen dat er gevolg aan gegeven is! Super!

Zelf zou ik persoonlijk niet het gesprek aangaan als ik de mensen niet ken, omdat ik bang ben van burenruzies. Die kunnen zo escaleren, ik heb al gehoord dat mensen echt banden gaan platsteken enzo :-s echt heel erg. Daar zou ik dan bang voor zijn.

Maar ik zou dan ook meteen foto's maken en doorsturen.

Laatst was er hier iets gelijkaardigs. Bij mijn schoonouders in de straat was inneen tuin van een buur een soort konijnenhok met 2 witte katten in. Echt superklein, niet eens geschikt als tijdelijke ren. Gelukkig stonden ze daar al snel en is dat hok nu weg.

Hoe verzinnen mensen het toch. Waarom wil je katten om ze dan in de tuin in een hokje te zetten :-s
Plaats reactie