kat op het balkon laten?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
samantha262
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jul 2020 23:22

kat op het balkon laten?

Bericht door samantha262 »

Hoi!

Mijn kat Mia is 1 jaar en altijd een binnenkat geweest omdat ik in een appartement woon op 2 hoog. Ik laat haar soms op het balkon met een tuigje omdat ik altijd bang was dat ze zou springen. Ook is er onder het muurtje tussen mijn balkon en die van mijn buren een kleine ruimte waar ze onderdoor zou kunnen. De balkons zitten per twee aan elkaar dus het is het enige balkon waar ze naartoe kan. Vandaag is de kat van mijn buren bij mij op het balkon gekomen, en Mia ging bij het raam zitten en het leek alsof ze het heel leuk vond om een andere kat te zien.

Ik heb met de buurvrouw gekletst en die zei dat hun kat altijd op het balkon mocht en dat ze er nooit vanaf is gesprongen, en dat ze inderdaad soms bij ons liep maar altijd terug kwam. Hun balkon is niet afgezet met gaas of iets anders. Hierdoor begon ik te denken: zou ik mijn kat ook op het balkon kunnen laten zonder een tuigje (met toezicht) of is dat toch te riskant? Ik merk namelijk dat Mia het heel leuk vindt om buiten te komen, maar ik doe het niet zo vaak omdat ze het tuigje niet leuk vindt.

Wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: kat op het balkon laten?

Bericht door Geert »

Het hangt grotendeels van de kat zelf af.

Toen onze kittens voor het eerst in huis kwamen hielden we bewust de te belopen oppervlakte klein voor hen maar het was de bedoeling dat ze het hele huis mochten gebruiken. Al snel hadden we door dat Aya een super-sneaky katje was dat overal opsprong. Luna was eerder bedeesd en twijfelde voor ze ergens opsprong. Toch viel het ons op dat Aya uiteindelijk veel berekender te werk ging en Luna eerder lomp was. Ik had dan ook mijn twijfels om hen in de gang te laten om dat er op de eerste verdieping een gesloten trapreling was waar ze niet konden doorheen kijken maar wel konden opspring vanaf de overloop (amper 1 meter hoog). Ik vreesde dan ook dat Luna bij een eventuele sprong, over de boord naar beneden zou kieperen. Dus ben ik eerst een net gaan kopen en het net in de ruimte tussen de trap en onder de reling aan de overloop gespannen voor we het erop waagden hen in de gang te laten.
Toen we ze voor het eerst in de gang lieten hebben we ze na een tijdje opgepakt en eens vanaf de overloop, over de reling naar de diepte laten kijken met de bedoeling dat ze wisten dat de reling maar een paar cm breed is en erachter een diepte gaapt. Aya krabbelde verschrikt terug maar Luna gaf geen krimp.
Al na een paar dagen zagen we Aya op de reling banjeren. Ze was er dus opgesprongen maar niet erover. Luna maakte (vooralsnog) geen aanstalten om erop te springen. Een paar dagen later waren we naar de tv aan het kijken toen we plots een bonk en geschreeuw hoorden. En ja hoor, Luna lag in het net, bibberend van de schrik. Ze was dus hoogstwaarschijnlijk niet op maar over de reling gesprongen. Zoals verwacht, een beetje te ongegeneerd of net wat te lomp.

Als je met Mia met tuigje op het balkon gaat zou ik haar goed observeren (voor zover ze zichzelf kan zijn met een tuigje aan): is ze gedreven om onbesuisd achter insecten aan te gaan? Is ze gedreven om op de reling te springen? Is ze handig (potig :grin: ) of is ze eerder een Luna type? Hoe reageert ze als je haar de diepte laat zien?

Zoals je uit mijn verhaal kan afleiden zou ik het met Aya aandurven maar niet met Luna.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: kat op het balkon laten?

Bericht door Pikachu »

Is er een reden om het balkon niet af te schermen met een net? Is het een huurappartement? Anders zou ik het gewoon wel afschermen, dan hoef je er niet ongerust over te zijn :)
Plaats reactie