Kattenbak hoe vaak verschonen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Kattenbak hoe vaak verschonen?

Bericht door Tibor1984 »

Hoi lieve kattenliefhebbers,

Ik heb even een vraag. Ik heb een kater, Bobbie, en 2 grote kattenbakken waar het zeer goed mee gaat. Bobbie is inmiddels al 5 jaartjes oud.

Al lange tijd doe ik beiden kattenbak om de 4 weken vervangen en ook dan uitsoppen. Vaak ruik ik nog niks aan de bak na 4 weken en verschoon ik hem toch.

Mijn vraag is eigenlijk, zou ik nog langer kunnen wachten met verschonen? Hierbij moet ik wel zeggen dat ik veel thuis ben (WIA uitkering) en dus de bakken 1 of 2 keer per dag uitschep.

Wat vinden jullie?

En ow de mensen die om de 4 weken te weinig vinden, bespaar je de moeite om te reageren want dit gaat al lange tijd goed. :D De vraag luidt dus als de bakken nog niet stinken na 4 weken zou ik het 5 of 6 weken kunnen uitproberen?

Ik gebruik klonterend kattengrit.

Groetjes, Tibor
Miauw, Bobbie :D
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kattenbak hoe vaak verschonen?

Bericht door Pikachu »

Ik denk dat ze bij mij eens in de 3 weken verschoond worden ongeveer. Ik weet het niet zo goed, ik doe dat gewoon wanneer ik denk dat het nodig is :D wij hebben ook zeer goed klonterend grit en scheppen de bakken ook twee keer per dag leeg.
Als ze net verschoond zijn zit er nog veel grit in, maar naarmate er grit uit verdwijnt met uitscheppen wordt dat natuurlijk minder, en als ik dan vind dat het te weinig is gooi ik ze weer eens helemaal leeg en sop ik ze uit.
We hebben echt geen geurhinder ofzo, de bakken zijn eigenlijk ook nog gewoon bijna volledig proper als ik ze uitsop.
Diederik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:05

Re: Kattenbak hoe vaak verschonen?

Bericht door Diederik »

Ik vervang iedere twee weken ongeveer het grit (gebruik ook klonterend grit). Maar ik maak het dan niet altijd schoon met een sopje, ik kijk dan hoe vies het er uit ziet of ik het wel of niet schoonmaak.

Deze sites zeggen ook allebei 2 tot 6 weken schoonmaken dus ik zou het gewoon eens uitproberen.
https://huiskatteninfo.nl/verzorging/ho ... erschonen/
https://www.catmoneo.nl/kattenbak-verschonen/
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5422
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattenbak hoe vaak verschonen?

Bericht door nellebel »

ik heb geen idee hoe vaak ik het doe. ik maak de bakken (heb ook klonterend grit ) enkele keren per dag schoon. en zorg dat er altijd voldoende grit in zit. heb niet het idee dat de bakken zelf stinken. de poep en pies komt ook nooit tot op de bodem. kan goed zijn dat er bij mij wel eens meer weken tussen zitten hoor. bovenkant bak word met de wekelijkse poets altijd even met een doekje schoongemaakt. denk dat je voor jezelf even moet kijken wat voor jou werkt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Mandarijntje68
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2020 11:11

Re: Kattenbak hoe vaak verschonen?

Bericht door Mandarijntje68 »

Ik heb twee kattenbakken voor 1 kitten van 4 maanden. Boven schep ik eenmaal daags de klontjes met plas en poep eruit en beneden waar hij het meeste is meestal 3x per dag. Beneden vervang ik het klonterende grit totaal na 8 dagen en sop de bak volledig uit met heet water een een beetje groene zeep of afwasmiddel. Boven doe ik langer mee, maar max 2 weken ook dat sop ik volledig en voorzie ik daarna van schoon grit. Als ik het zo lees, zou dat dus meer dan voldoende moeten zijn.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbak hoe vaak verschonen?

Bericht door Anne »

Ik sop wekelijks de bakken uit en gooi het gebruikte grit terug en vul het bij met nieuw grit als dat nodig is
Wij hebben in totaal 8 bakken, waarvan 3 buiten
Het grit wat ik gebruik klontert zo goed dat het niet nodig is om weg te gooien

4x dagelijks worden ze nagekeken en verschoont van plasjes en poepjes
Buiten bakken wat minder maar wel dagelijks

Niet elke bak wordt consequent gebruikt

Soms zit een bak vol en staan er meerdere bakken leeg. Net alsof ze allemaal hun geur willen afgeven
Niet fijn voor het schepje want je steekt zo in de poep als je een plasbol wilt verwijderen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie