Vraag over ontwormen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Vraag over ontwormen

Bericht door Leonie0303 »

Hoi allemaal,

Afgelopen week heb ik mijn kat (7 maand oud) ontwormd en ontvlooid met Bravecto Plus pipet. Dit omdat ze vlooien heeft gehad. De vlooien lijken nu weg na behandeling van de kat en omgeving.

Nu vroeg ik mij af of Bravecto Plus ook lintwormen bestrijdt? Ik kan dit niet duidelijk terug vinden in de bijsluiter en ben wel benieuwd omdat vlooien juist de lintworm kunnen overbrengen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraag over ontwormen

Bericht door Rik »

Nee, Bravecto plus werkt niet tegen lintwormen. Wel tegen Vlo, teek, hart- ,rond- en haakworm. Ze gaan ervanuit gaat de kat bij Bravecto geen vlooien krijgt en dus ook geen lintwormen kan krijgen. Geen handig middel voor het geval er dus al een vlooienplaag vastgesteld is.

Zie https://www.dierenartsschrage.nl/posts/ ... at-79.html

Nu is Bravecto ook niet echt een gif wat ik aan mijn katten zou durven geven.

(Hoe komt je poes overigens aan vlooien op 7 maanden?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Vraag over ontwormen

Bericht door Leonie0303 »

Dankje voor je reactie!

Dat is raar dan inderdaad. De dierenarts schreef dit voor toen ik vertelde dat ze vlooien had. Soms had ze wat zachte poep. Nu niet meer overigens. Maar daarom schreef de dierenarts dit voor zodat ze meteen overal tegen behandeld werd.

Ik heb geen idee hoe ze vlooien heeft gekregen. Ik heb haar uit een asiel gehaald en na 1 maand merkte ik dat ze vlooien had. Ze is alleen maar binnen dus ik ben bang dat ze ze uit het asiel heeft meegenomen.

Aangezien ze vlooien had, kan ik haar morgen misschien ook beter een ontworm pil geven tegen lintworm? Daar heb ik Milbemax voor gekocht. Vandaag zag ik in haar ontlasting namelijk iets dat op een worm leek maar deze was wel dood en bewoog verder niet. Dit was ook de enige worm(?) die ik heb gezien dus misschien werkt de ontworming van Brvecto al wel?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraag over ontwormen

Bericht door Rik »

Ik zou even wachten met ontwormen. Misschien is het niet nodig (ondanks dat de Bravecto niet tegen lintworm zou helpen). Normaal zou ik bij vlooien ook kiezen voor Advantage (of Bolfo gold) of Stronghold kiezen. En dan alleen als je een echte plaag hebt. En dan eventueel op indicatie ontwormen.

Ik ben heel terughoudend met antivlooienmiddelen omdat het eigenlijk gewoon gif is wat het kleine lichaampje te verwerken krijgt. Maar als het echt moet, dan moet het.

(Af en toe door de ontlasting wroeten voor tekenen van wormen lijkt mij dan beter dan nu onnodig ontwormen. Dat ontwormen kan later ook als er echt wormen geconstateerd worden)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vraag over ontwormen

Bericht door Synemios »

Ik ben het eens met Rik.
Even afwachten.
Wij gebruiken hier advantage indien nodig en voor wormen Milbemax ook indien nodig.
En ik heb eigenlijk nooit problemen tenzij er dus nieuwe katten komen die ze hebben.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Vraag over ontwormen

Bericht door Leonie0303 »

Dankjullie wel. Dat stelt me al meer gerust. Alleen omdat ik dus vandaag in 1 drolletje iets zag wat op een worm leek (wel dood) wilde ik milbemax geven. Maar wie weet was het geen lintworm maar een andere worm en is ie dood vanwege de Bravecto.

En ik stop inderdaad ook liever geen onnodige dingen in mijn kat dus zal het even afwachten.
Roowmful
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2021 22:06

Re: Vraag over ontwormen

Bericht door Roowmful »

Synemios schreef: 15 nov 2020 21:24 Ik ben het eens met Rik.
Even afwachten.
Wij gebruiken hier advantage indien nodig en voor wormen Milbemax ook indien nodig.
En ik heb eigenlijk nooit problemen tenzij er dus nieuwe katten komen die ze hebben.

Van mijn dierenarts mag ik absoluut geen milbemax gebruiken toen ik dit mijn kat gaf en er mee naar de dierenarts ging omdat ze lusteloos overkwam.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Vraag over ontwormen

Bericht door Zotvanpoezen »

Rik schreef: 15 nov 2020 20:39 Ik zou even wachten met ontwormen. Misschien is het niet nodig (ondanks dat de Bravecto niet tegen lintworm zou helpen). Normaal zou ik bij vlooien ook kiezen voor Advantage (of Bolfo gold) of Stronghold kiezen.
Pas op met Bolfo Gold!! Er zijn mensen met slechte ervaringen hiermee...
bron: praktijk voor kattengedrag, staartjagen. (ja, dat thema ligt mij nauw ;-) )

Anja de Vries zegt

3 december 2020 om 17:58

De symptomen zoals beschreven bij het Feline Hyperesthesie Syndroom traden bij mijn poes op na toediening van Bolfo Gold vlooiendruppels. Na ongeveer een dag namen de ergste symptomen wat af, maar poes heeft zich nog maanden duidelijk niet goed gevoeld. Vanzelfsprekend de Bolfo druppels nooit meer gebruikt.

hdvBrink zegt

3 december 2020 om 15:05

Mijn kater (8) reageerde op Bolfo {vlooiendruppels} en gedraagt zich de laatste weken heel vreemd. ‘t Lijkt op een vlucht; steeds naar de zolder in een hoekje.
De staart is “open” en de huid daar is stuk/onthaard .
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vraag over ontwormen

Bericht door Synemios »

Roowmful schreef: 04 jun 2021 11:25 Van mijn dierenarts mag ik absoluut geen milbemax gebruiken toen ik dit mijn kat gaf en er mee naar de dierenarts ging omdat ze lusteloos overkwam.
Nee dan zou ik het ook niet doen, maar de meeste katten reageren er goed op.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Ingridje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2022 17:31

Bravecto

Bericht door Ingridje »

Mijn poes (Ragdoll, bijna 5 jaar oud) heeft half januari 2022 Bravecto in haar nek gekregen. Twee weken lang was ze lusteloos en al het haar op de 'behandelde' plek in haar nek is uitgevallen. Verder had ze over haar hele lijfje jeuk jeuk jeuk en wilde ze met de metalen kam geborsteld worden. (Vindt ze normaal niet leuk!) Ondertussen is ook het haar van haar rechterwang en -hals helemaal verdwenen! De plek is zo groot als mijn hand. Verder rolt ze regelmatig in haar kattebak sinds de Bravecto toediening. Dat heeft ze nog nooit gedaan. (Gelukkig heb ik klonterkorrrels en schep ik e.e.a. 2x per dag er uit.)
Omdat ik uiteindelijk met stoom uit mijn oren bij de dierenarts zat, heeft de dierenarts foto's van de kale plek gemaakt, een prednison-injectie gegeven en contact opgenomen met de fabrikant: Omdat in de bijsluiter staat dat 2% van de katten haaruitval kan krijgen vergoedt de fabrikant de kosten niet... Ikzelf zal de dierenarts-kosten van het 'consult + injectie prednison' van 54 euro niet vergoeden. Als de dierenarts mij van te voren had laten weten dat dit allemaal kon gebeuren had ik die Bravecto nooit nooit nooit aan mijn poes laten geven!!!
Sinds de prednison-injectie op 22 februari 2022 is mijn poes gelukkig wel weer levendig en speels maar die kale plek wordt nog steeds groter en ook het rollen in de kattebak is nog niet voorbij (6 maart 2022). Kortom: Wees gewaarschuwd.
Plaats reactie