Kitten heeft wormen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Druif_01
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 aug 2020 19:04

Kitten heeft wormen

Bericht door Druif_01 »

Heel bijzonder, onze kitten van 5 maanden oud hebben we vorige maand ontwormd. Nou heb ik hem vrijdagavond weer ontwormd met Stronghold en nu tref ik zojuist twee levende wormen aan in zijn ontlasting? Hoe is dit nu mogelijk? Je zou toch denken dat die Stronghold de wormen juist dood?
Morgen de dierenarts maar even bellen, maar hebben jullie enig idee hoe dit kan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten heeft wormen

Bericht door Rik »

Stronghold is toch alleen bij de da te krijgen?
Heb je dan niet gelijk even laten onderzoeken om welke wormen het gaat?

Volgens mij pakt stronghold ook niet alle wormen.
Tevens is het toch een pipet? (En lijkt mij meer geschikt tegen vlooien)

Ik zou milbemax gebruiken.
Moet je wel eerst weer een week wachten voordat je nu sowieso wat anders geeft.

Ps. Ontworming is vrijwel nooit preventief. Vandaag ontwormen een volgende week kunnen ze wormen krijgen omdat ze een vogel of muis o.i.d. opeten (of uit een vuile plas drinken).
Preventief ontwormen bestaat niet
Ontwormmiddelen doden wormen. Dit heeft een kort effect, als er later een infectie optreedt, werkt het ontwormmiddel niet nog even door. Als er geen teveel aan wormen is, is er geen probleem.

Ontwormen als er geen infectie is, heeft dus geen nut. Het kan wel bijwerkingen geven en resistentie in de hand werken.
https://degroeneos.nl/standaard-ontworm ... maar-niet/

Maar als ze geen vlooien hebben zou ik sowieso nooit gif toedienen (stronghold) en als ze wormen hebben zou ik een specifiek wormen middel zusje milbemax geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Druif_01
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 aug 2020 19:04

Re: Kitten heeft wormen

Bericht door Druif_01 »

Nee, ik heb het niet laten onderzoeken omdat hij toen nog geen wormen had. Ik ontworm hem nu braaf elke maand (volgens voorschrift bij kittens) maar zie vandaag dus ineens twee levende wormen.
Plaats reactie