Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
darkmatter666
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2020 12:03
Contacteer:

Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door darkmatter666 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, dus klein introotjeee:-)

ik ben Jeroen, grote liefhebber van de natuur en naast mijn 3m en 1.5 meter aquariums deel ik mijn Cribb met mijn Kattemaatjes Jakey(7jaar)&Kroely(biena 1jaar).

Weet echt niet hoe vaak ik van dit forum gebruik ga maken maar heb toch wel es vragen of stellingen, dus je kan altijd proberen, ik geef nog geen zekere garantie op antw. , eerst kijken hoe het hier gaat en of het bevalt :-)

Ten eerste zijn mijn maatjes in hoofdzaak zwart, en met de hitte dagen die de laatste jaren plaatsvinden is het ook voor hun best heel pittig, en ja vooral nu we richting 7 dagen achter elkaar 30 plus gaan, toch is gaan googelen en kwam zo hier terecht:

Want ja ik woon op flatje en mijn maatje hebben 1 balkon met gaas ervoor en een half bos om te kunnen klauteren chillen en zelfs een vijver met goudvissen aanwezig :-) en 1 balkon kaal en alleen als ik erbij ben voor hun toegankelijk.
met deze hitte dagen is het na ca 3 dagen eigenlijk niet meer onder de 30 te houden, vanochie 28 maar dat was snel weer 30.

Nu doe ik eigenlijk al jaren met een bakske water heel gemoederlijk mijn maatjes nat aaien, en ik heb echt het idee dat hun dat best goed helpt, maar ik weet ook dat bv de Marokaanse cultuur, en is wel een heel strenge vorm, maar die lopen op de ogen na helemaal in zwart: MIJN VRAAG : DOE IK ER NU GOED AAN OF IS HET JUIST NIET GOED OF MISSCHIEN ZELFS WEL GEVAARLIJK, LAATSTE ZOU WEL ZIJN ALS ZE BV BUITEN KONDEN, denk ik dan.

Ik hoor graag meningen en tips en wie weet is het misschien een goeie voor mededierenliefhebbers dat toe te gaan passen als blijkt dat mijn gedachte goed zit.

Alvast heel veel dank voor reacties en fijne zondag allemaal :-)


Grtsssssssssss
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door Synemios »

Nat makende je handen is prima.
Verder zorgen voor schaduw plekjes en zorgen dat ze ook naar binnen kunnen als ze dat willen.
Ventilatoren vinden ze hier ook prettig (en ik ook ;-) )
Ik heb hier een minibadje met speelgoed visjes zodat ze zelf ook hun pootjes kunnen koelen ( spelenderwijs)
Een bak water met speeltjes kan ook.
En wij hebben koelmatjes aangeschaft zodat ze daarop kunnen liggen als ze dat willen.
En zorgen voor extra bakjes water.

https://kattenherplaatsing.nl/alles-ove ... en-warmte/

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -kat-koel/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door DeTut »

Goede tips! Ben wel benieuwd of er nog meer tips/ervaringen hier kunnen loskomen? En dan vooral voor de zwakke schatjes onder ons, voor wie deze hitte best een aanslag is. Zelf ben ik wel bezorgd over mijn oudje met allerlei kwaaltjes waaronder nierfalen. GEef haar nu extra infuusjes en heb op veel plaatsen water staan, met (regelmatig verse) ijsblokjes! K zet haar pootjes soms in grote waterbak. Zie haar best wel amechtig liggen, ook nog esns met die fikse vacht....ze kan lekker in schaduw tuin maar doet dat niet veel.
Iemand nog meer ideetjes?
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door Rik »

Een hele week 35+ graden. Pfffff (tijd voor een airco)

Dit is alweer een tijdje geleden.
Helaas nu niet zoveel ruimte in de diepvries om een ijsbal te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=c9f6lR-8Ueo
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door Zotvanpoezen »

Wat leuk die ijsbal! Die ga ik ook maken :grin:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door Synemios »

Ja die zijn leuk, alleen werd er toen weer beweerd dat het slecht zou zijn voor katten ivm brainfreeze, blijven plakken van de tong, buikpijn.
Eerlijk gezegd als je die bal eerst een beetje nat maakt met water erover dan blijft het niet plakken.
Heb er eigenlijk nooit problemen mee ervaren, ze vonden het wel leuk/lekker/verkoelend.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door marloes501 »

Ik vind het heel raar.
Mij poes Lily is meestal gek op de kraan en water, maar nu het echt warm.is lijk0t ze er niet om te geven.
En waar zit Lily in de middag?
Achter het gesloten gordijn vol in de zon voor het raam op haar kussentje te stoven. :edoh:
Niks in de schaduw, nee juist vol in de zon.
En ik maar proberen voor wat verkoeling te zorgen. :lol:
Dus ik denk dat katten de warmte heel.anders ervaren dan wij mensen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door Synemios »

Katten kunnen beter tegen warmte dan honden en mensen.
Sommige katten liggen hier ook gewoon voor het raam in de zon of in warme mandjes.
En wij ons maar druk maken inderdaad :lol:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door Geert »

Wij hebben gekoelde ruimtes (airco) en niet gekoelde ruimtes. Ik heb bij geen van beide poezen al een voorkeur kunnen ontdekken. Zij kiezen zoals gewoonlijk voor de ruimte waar wij zijn. Ik heb wel de indruk dat ze iets tammer zijn dan gewoonlijk.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
kittentjes

Re: Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door kittentjes »

Hier zijn ze ook rustiger en liggen veel op de grond. Merk echt wel verschil met 35 plus of 30 bijvoorbeeld. Siep had het ook echt een dag even zwaar, je zag dat hij niet goed wist waar hij het zoeken moest.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Cerna

Re: Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door Cerna »

Wij houden alles de hele dag goed dicht (zonnescherm, rolgordijnen + gewone gordijnen; rolluiken voor de tuimelramen in de woonkamer) en daardoor blijft het redelijk koel in huis.
Rond 20.00 uur ga ik de planten water geven en mogen de katten naar buiten, maar meestal blijven ze nog tot het donker wordt binnen. De hele nacht heb ik alle deuren openstaan zodat er wat koelte (22 graden :eshifty: ) naar binnen kan en dan is het feest voor de katten.
Overdag houden ze zich koest, maar willen ook amper wat eten (en drinken ook niets, terwijl Amber normaal altijd elk uur wel wat water drinkt).

Gelukkig morgenavond eindelijk wat buien. Tenminste dat hoop ik want vaak vallen ze niet in Doetinchem. Maar ik zit niet te wachten op noodweer.
Joris7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:52

Re: Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door Joris7 »

Cerna schreef: 12 aug 2020 19:54 De hele nacht heb ik alle deuren openstaan zodat er wat koelte (22 graden :eshifty: ) naar binnen kan en dan is het feest voor de katten.
Deuren openstaan? Bedoel je niet ramen? Ik heb een keer tijdens de zomer mijn achterdeur die naar mijn balkon leidde een nacht open gelaten, we woonde toen in een appartement. We kwamen terug van een lange vakantie en het was te muf in huis. Volgende dag tippelde er een muis in huis.... Naja als dat al bij jullie zou gebeuren ruimen de poezen het wel op. Maar de menselijke insluipers word wel wat lastiger voor ze :-p
Gebruikersavatar
Patrick380
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2020 18:19
Locatie: Nijmegen

Re: Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door Patrick380 »

Wat een goed idee om een ijsbal te maken! Ik zal eens beginnen met een ijsklontje.
“The only escape from the miseries of life are music and cats…” ~ Albert Einstein
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door Zotvanpoezen »

1 enkel ijsklontje voor hun neus in vers water leggen helpt hier ook. Ze beginnen direct wat te drinken.
Voor een grote ijsbal is er voorlopig geen plaats in mijn vriezer :lol:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Cerna

Re: Mijn Kattemaatjes verkoelen met de hittedagen

Bericht door Cerna »

Joris7 schreef: 14 aug 2020 19:57Deuren openstaan? Bedoel je niet ramen?
Nee, ik bedoel de deuren (èn een paar ramen) :smile:
Plaats reactie