Moeder met zeer jonge kittens ontvlooien

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Booster77
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2020 19:44

Moeder met zeer jonge kittens ontvlooien

Bericht door Booster77 »

Goedenavond allemaal,

Vorige week dinsdag op woensdagnacht, dus zeg maar 23 april, zijn wij trotse eigenaren geworden van een nestje kittens. Dit nestje was niet de bedoeling, maar door het virus werd de operatie van papa kater uitgesteld met duidelijk alle gevolgen van dien. Desondanks zijn ze hartstikke welkom! Maar wij zijn dus behoorlijk onervaren, al Google ik me suf naar alles wat ik kan vinden.

Alles is goed gegaan bij de geboortes, de moeder (Snow) doet het hartstikke goed, geeft ze eten, maakt ze schoon, helpt ze bij het poepen en dergelijke. We houden het gewicht van de kittens goed bij en ze groeien als kool. Bij twee zijn de oogjes al open, bij de derde half en bij de vierde nog niet. Ze zijn op het moment van schrijven dus 10 dagen oud.

Nu vonden wij tot onze schrik gisteren een vlo op de moederpoes. Hoe dat kan, geen idee want ze komen niet buiten en we houden papa en mama even gescheiden omdat mama erg zenuwachtig werd als papa in de buurt kwam. Gezien het virus komt er ook niemand op bezoek, dus heel apart, maar dat terzijde.

Gisteren direct de dierenarts gebeld, die gaf aan dat ze voor de kittens zelf niets hebben, maar voor de moeder (en vader) hebben ze Stronghold 15mg aangeraden. Dat hebben we opgehaald. De vader heb ik gisteravond daar direct mee behandeld, we hebben dit middel vaker bij ze gebruikt met veel succes. Maar ik zit met een vraag, waardoor ik me een beetje zorgen maak.

Kan ik de moeder hier zomaar mee behandelen? Ik snap dat het voor haar zelf geen probleem is, maar de kittens liggen de hele dag bij haar. Aangezien er duidelijk bij staat dat dit middel niet geschikt is voor dieren van onder de 8 weken, ben ik begonnen te twijfelen wat te doen. Wat als een kitten bij de moeder in de nek gaat liggen na de behandeling en het binnenkrijgt?

Dus dan zou ik de moeder even tijdelijk (hoe lang?) moeten scheiden van de kittens, maar ik lees overal dat dat absoluut weer niet te lang kan i.v.m. voeding en warmte.

In de bijsluiter en op internet kan ik daar echt niets over vinden, dus ten einde raad ben ik hier uitgekomen. Wat moet ik doen? Tenslotte las ik ook op bepaalde sites weer allerlei enge verhalen over vlooien bij kittens en bloedarmoede en dat ze daaraan kunnen overlijden, hetgeen mijn zorgen op z'n minst gezegd niet heeft verminderd.

Mijn excuses voor het enigszins lange verhaal, maar ik ben liever te duidelijk dan dat ik iets vergeet. Is er iemand met ervaring die me hierin advies kan geven?

Alvast enorm bedankt!!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Moeder met zeer jonge kittens ontvlooien

Bericht door Zotvanpoezen »

Geen idee of het voor de kittens kwaad kan als je de moeder behandelt.
Je kan misschien per mail of telefonisch enkele dierenartsen raadplegen (maakt niet uit welke, er zullen er wel willen meewerken hoop ik).
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Moeder met zeer jonge kittens ontvlooien

Bericht door Rik »

De kittens krijgen het sowieso via de moedermelk binnen.

Uit de bijsluiter:
Maandelijkse behandeling van drachtige en lacterende dieren zal, door reductie van de vlooienpopulatie, ook een hulp zijn bij de preventie van een vlooienbesmetting in het nest tot een leeftijd van zeven weken.
(Lacterende dieren is dus de moeder)

Maar ik zou er ook huiverig voor zijn. Het blijft gewoon gif. Ik zou de kittens even scheiden van moeder totdat de plek opgedroogd is en de behandeling maar eenmalig doen en verder heel veel met een vlooienkam werken. Dat opdrogen duurt denk ik niet zo lang en in de tussentijd kun je de kittens warmhouden en ook onderzoeken op vlooien.

Heb je overigens maar één vlo gevonden? Dan zou flink onderzoeken met een vlooienkam en schoonmaken van de omgeving misschien al voldoende kunnen zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Moeder met zeer jonge kittens ontvlooien

Bericht door Synemios »

Ik zou ook even rond bellen/ mailen en meerdere dierenartsen raadplegen.
Er bestond wel iets wat je aan de moeder kunt geven en wat dan de kleintjes ook beschermt.
Maar ik weet zo ook niet meer welke dat was ( wel stronghold)
En frontline had of heeft een spray voor hele jonge kittens.
Maar ik zou er ook niet gerust op zijn voor je echt zeker weet dat het veilig kan.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Booster77
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2020 19:44

Re: Moeder met zeer jonge kittens ontvlooien

Bericht door Booster77 »

Iedereen bedankt voor het advies, excuus voor mijn antwoord aan de wat late kant. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan, en we kunnen ook geen vlooien vinden verder. Ergens lijkt het me sterk dat we er toevallig eentje vonden, aan de andere kant zoals jullie ook al zeggen, liever niet dan niet veilig. Dus ik kijk het nog even aan. Kittens groeien nog steeds prima trouwens.
Plaats reactie