Vieze kater

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
TommieLucas
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2020 17:59

Vieze kater

Bericht door TommieLucas »

Hoi allemaal,
Een verzorgingsvraag, ik hoop op een gouden tip!
ik heb een grote afgezette tuin waar beide mijn katers en beide poezen vrij in mogen rondlopen.
Nu gaat dit prima. Ze vermaken zich prima.

Maar 1 van de jongens neemt iedere dag een zandbad. Hoofd eerst in het zand, pootjes in de lucht en rollen maar.. het liefst waar net de zon is. En als hij klaar is, rolt hij nog door gras en over steen, om daarna lekker op schoot te kruipen.
Hij is officieel zwart/wit, maar ik heb al bezoek gehad die dachten dat ik een nieuwe kat erbij had. Een grijze...

Hoe moet ik hem nou schoon krijgen? Hij onderhoudt zichzelf minimaal en stinkt daardoor naar altijd vers zand.
Hij wordt met regelmaat ontwormt, om gekke dingen te voorkomen. Maar ik kan hem moeilijk wekelijks in bad stoppen, toch?

Borstelen heeft geen nut. Want het zand zit helemaal op z'n huid...
Hij heeft er zelf geen last van, daar haal ik maar troost uit. Maar kan hij er last van krijgen?

Natte lap werkt trouwens ook maar matig, omdat het zand echt op z'n huid zit. Het betreft een jonge kater van 2 jaar. De poezen zijn 9 en de andere kater is zijn broer, ook 2.

Beide jongens heb ik van straat gehaald, met moedertje en 3 zussen. Omdat zijn broer niet zindelijk werd, heb ik hen 2 gehouden. Beetje plas hier en daar kan ik wel hebben.
Verder heb ik de andere katten, na revalidatie, per 2 herplaatst.
Zou hun oude zwerversbestaan iets mee te maken hebben met zijn liefde om vies te zijn?

Hartelijke groet, Luna
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vieze kater

Bericht door Rik »

Gelukkig stinkt vers zand niet zo erg :lol:
Wekelijks in bad is voor een kat inderdaad niet aan te raden (zie video onder).

Een kat zou zichzelf schoon moeten houden. Wanneer die dat niet doet... zou je als eerste denken aan een medisch probleem. Nu jij zegt dat ie het altijd zo doet, maar wel vrolijk is en goed eet en drinkt... tsja... Ik blijf het toch raar vinden want katten zijn echte schoonmaak beesten.

Ik neem aan dat de 'zandbak' niet weg te halen is in de tuin (dat het gewoon tuinzand is). Je zou kunnen kijken of hij zich zelf gaat wassen als je zijn vacht op wat plaatsen licht vochtig maakt. Vaak is dat dan bij katten iets als "ieks... Ik moet mezelf schoonmaken".

Wast hij zich anders wel normaal? Of wast hij zichzelf nooit?

Verder was je bij veelvuldig wassen ook bepaald oliën uit de vacht weg.
Onthoud dat u uw kat niet te vaak in bad doet, dit kan de natuurlijke balans van oliën in haar huid en vacht verstoren. Af en toe een bad is prima, bijvoorbeeld wanneer ze in iets vies heeft gerold en zichzelf niet kan wassen.
https://www.hillspet.nl/cat-care/routin ... room-a-cat

http://catterrific.nl/alles-over-wassen/
https://www.zooplus.nl/magazine/kat/kat ... kat-wassen

Deze video is toevallig van twee weken geleden:
To bathe or not to bathe your cat - that is the question!
https://youtu.be/dHw7O_cQ9KU
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vieze kater

Bericht door Synemios »

Zand dat op zijn huid blijft plakken?
Als je het nat maakt wordt het toch juist modderachtig?
Ik heb hiervoor ook wel eens een zand kat gehad maar dat kon je er zo uit vegen.

Of is het natte aarde?
Ik was mijn katten zelden, toevallig 2 weken terug moeten doen maar dat was diarree 😂

Ik weet dat je met maizena of bloem vet uit de vacht krijgt maar ik denk niet dat dat voor zand gaat werken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vieze kater

Bericht door Anne »

Ik denk dat hier weinig tegen te doen is. het is wel fijn voor hem dat hij zo´n schik heeft van zijn zandbad
Probeer het te accepteren, gelukkig stinkt zand niet
Je zou ook nog eens bij een kattentrimster kunnen informeren
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Vieze kater

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb ook een "zandkat" Gelukkig een kortharige.
Ze ruikt ook regelmatig naar de stal en gaat vol zand en stof van stro in de zetels en op het bed liggen. Het meeste is er dan al afgeschud (door zichzelf natuurlijk :lol: ) maar ik vind toch nog overal zand ;-)
Ik neem het er graag bij...

Afbeelding
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie