Volwassen kater is veel gegroeid

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Simmiebimmie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2020 18:24

Volwassen kater is veel gegroeid

Bericht door Simmiebimmie »

Hallo allemaal,

Sinds 1,5 jaar hebben wij een volwassen kater in huis. We hebben hem overgenomen van iemand die niet meer goed voor hem kon zorgen. Mij werd verteld dat de kat tussen de 4 en 6 jaar oud is. Vlak nadat hij bij ons kwam, zijn we ook langs de dierenarts gegaan. Ook die zei dat de kat ongeveer 5 jaar zou zijn. Hij is daar ook gewogen en woog toen 1,8 kilo. Verder was hij een kleine kater. Thuis krijgt hij alle liefde en aandacht en natuurlijk voldoende te eten. Nu zijn we 1,5 jaar verder en is hij qua lengte en gewicht gegroeid. Hij weegt nu 4,5 kilo en is in lengte een keer zo groot geworden. Dat is het laatste halfjaar verder stabiel gebleven
Hij is niet dik of fors, integendeel hij lijkt eerder wat mager. Ik heb mijn dierenarts ook gevraagd, maar die kon hier niet echt antwoord op geven. Ik vraag me namelijk af in hoeverre een volwassen kat nog kan groeien? ik dacht namelijk dat ze met 2 jaar niet meer verder groeien...

Zou hij echt 5 jaar geweest zijn of kan goede verzorging op volwassen leeftijd bij katten nog zorgen voor groei?

Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Volwassen kater is veel gegroeid

Bericht door Zotvanpoezen »

Volgens mij was je kater jonger. Achterstand in groei en gewicht door slechte verzorging is ook best mogelijk.
Mijn kat Duvel (ex zwerver) is tot ongeveer 4 jaar blijven groeien. Ik weet het omdat hij ongeveer 6 maand jonger is dan mijn andere kater Filou. Toen ik hem vond werd hij op 4 à 5 maand geschat. En als hij ongeveer 4 jaar was waren ze even groot. Voordien was hij altijd kleiner. Rond 5 jaar was Duvel al een stuk groter (en zwaarder)geworden dan Filou.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Volwassen kater is veel gegroeid

Bericht door Anne »

Ik dacht dat katten tot hun 2e jaar kunnen groeien en dat het daarna stopt? Kan me voorstellen dat je nu gaat twijfelen aan zijn leeftijd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Simmiebimmie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2020 18:24

Re: Volwassen kater is veel gegroeid

Bericht door Simmiebimmie »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk zelf ook dat hij wat jonger is geweest, ik dacht namelijk ook dat katten tot hun 2e blijven groeien.

Ik zal het nooit helemaal zeker weten, maar de kat is in ieder geval gelukkig nu :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen kater is veel gegroeid

Bericht door Rik »

Sommige raskatten kunnen tot 3 of 3,5 jaar door blijven groeien. Maar 4 tot 6 jaar is inderdaad wel erg oud om nog te groeien. Zeker als het over een hele lengte gaat.

Overigens zegt gewicht niets over groeien. Het moet dus echt over lengte en hoogte gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Simmiebimmie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2020 18:24

Re: Volwassen kater is veel gegroeid

Bericht door Simmiebimmie »

Voor zover ik weet is het geen raskat, gewoon een huis, tuin en keukenkat.

Qua lentge en hoogte is hij ook zeker gegroeid. Volgens de DA kan het ook zijn dat hij er ouder uitziet maar jonger is, wat zijn groeispurt verklaart
Lau92
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2022 23:21

Re: Volwassen kater is veel gegroeid

Bericht door Lau92 »

Nu vind ik 1,8 kilo voor een 5 jarige kater ook wel erg weinig. Mijn poezenkittens van bijna 4 maanden wegen al 1,6 kilo. Ik denk dat die door het meer eten eruit ziet alsof die veel gegroeid is.

Laatst was er een aanlopertje. Leek ook erg jong, werd ook geschat op 4-5 jaar en doordat ze eten kreeg, leek ze in een paar weken tijd wel een volwaardige kat, ipv een die net kitten af leek.
Plaats reactie